
European Le Mans Series (ELMS) letos hostovala na Red Bull Ringu již popáté a dá se tedy říci, že si 4hodinové závody v Rakousku vybudovaly jistou tradici. Podobně, jako ve Formuli 1 ovšem ani v ELMS nestartoval ani jeden domácí jezdec a tak se i letošní vydání muselo napřes volnému vstupu spokojit s návštěvou kolem 6000 fandů.
Co do počtu vozů byl tento třetí podnik sezony obsazen výborně a po 4,3 km dlouhé trati závodilo 36 posádek. Zvláště dobře zastoupeny byly třídy LMP2 (13) a LMP3 (17 vozů), za to hrála třída GT se 6 účastníky jen podřadnou roli.
Hůře to letos v ELMS vypadá s obsazením kokpitů. Zvučných jmen oproti minulým letem znatelně ubylo. Ze sportovně-profesionálního hlediska se dali vyzvednout snad jen tovární jezdec Toyoty WEC, Nicolas Lapierre (jel na Dragon-Orece s Hedmanem a Hanleyem), jaho krajan Nicolas Minassian (na sesterské G-Drive Orece s Rousselem a Rojasem), bývalý tovární pilot Audi, Felipe Albuquerque (na United-Ligieru s Owenem a de Sadeleerem), Olivier Pla (na Idec-Ligieru společně s Lafargueovými) a bývalý pilot GP2 Nathanael Berthon (na Panis-Ligieru s Barthezem a Buretem).
Co do všeobecné popularity ovšem nabízí ELMS sezony 2017 dvě světové hvězdy: Bývalého brankáře francouzského mistrovského fotbalového výběru Fabiena Bartheze a bývalého pilota F1, Jana Lammerse, kterému se bohužel nepodařilo do kokpitu své Nederland-Dallary natrvalo nalákat i Rubense Barrichella.
Kvalifikace
Za téměř 30stupňového vedra se v kvalifikaci prosadil mladý francouzský specialista Leo Roussel (DragonSpeed-G-Drive). Byl o 5 tisícin rychlejší, než druhý vůz DragonSpeedu s Lapierrem, Hedmanem a Hanleyem. Následovali Albuquerque/Owen/de Sadeleer, Berthon/Barthez/Buret a mladí Rusové Isaakyan s Orudževem na SMP-Dallaře. Nejrychlejší mezi prototypy GT3 byla Duquiene-Norma Borgyho, Drouxe a Schatze, ve třídě GT se v kvalifikaci prosadili otec a syn Rodovés Bertolinim na Ferrari 488 týmu Spirit of Race.
Závod
Na startu nebyl krajně motivovaný Leo Roussel k udržení a rychle si vybudoval lehký náskok na de Sadeleera, Bureta a špatně startujícího Lapierra. Zkušený pilot DragonSpeedu se ovšem ze 4. místa postupně propracovával zpět kupředu. Roussella a tým G-Drive poté zdržela nepovedená výměna na Rojase a po první hodině závodu znělo pořadí de Sadeleer, Lapierre a Rojas. Výborně naladěný mladý Švýcar de Sadeleer pak předal Američanovi Owenovi a ten dokázal svůj United-Autosport-Ligier o poločas pořád ještě držet o sekundu před profíkem Minassianem, zatímco se na třetí místo nenápadně posunuli Allen/Bradley/Yacaman an Orece stáje Graff. To již byl jeden z favoritů mimo: DragonSpeed-Oreca s Hedmanem zůstala stát bez paliva.
Tým United Autosport měl na závěr podniku ještě jedno rozhodující eso v rukávě: svého nejrychlejšího jezdce Albuquerqueho. Portugalec předvedl výborný finiš a udržel rozjetého Roussela za sebou. Třetí dojeli překvapivě Trouillet/Petit/Guibert na druhém voze týmu Graff, zatímco veterán Lammers slavil se svými mechaniky sedmé místo jako vítězství.
Ve třídě LMP3 se prosadili Mondini s Uboldim na Ligieru týmu Eurointernational, hodnocení GT vyhrál Ferrari 488 Camerona/Griffina a Scotta.
Výsledek 4hodinovky ELMS na Red Bull Ringu:
- Owen/de Sadeleer/Albuquerque, United Autosports-Ligier
- Rojas/Minassian/Roussel, G-Drive-Oreca
- Trouillet/Petit/Guibbert, Graff-Oreca
- Allen/Bradley/Yacana, Graff-Oreca
- Barthez/Buret/Berthon, Panis-Ligier
- Isaakyan/Orudžev, SMP-Dallara