Čtyři nejvýznamnější jezdci z Japonska

Čtyři nejvýznamnější jezdci z Japonska

Formule 1 měla svého posledního Japonce v závodech naposledy v roce 2014 u týmu Caterham. Byl jím Kamuj Kobajaši.

Úplně prvním jezdcem ve Formuli 1 byl z Japonska povolaný Hiroshi Fushida.

Fushida měl startovat s japonským týmem Maki Engineering do Velké ceny Nizozemska roku 1975, nicméně kvůli poruše motoru před startem do závodu neodstartoval. Druhý pokus měl do Velké ceny Velké Británie 1975, kam se pro změnu nekvalifikoval.

Japonsko poté mělo pár velmi slabých účastí v závodech, především pak většinou při domácích Velkých cenách Japonska.

Satoru Nakajima

V roce 1987 ale přišla zásadní změna. Do týmu Lotus přišel Satoru Nakajima, který se tak stal prvním Japoncem, který se účastnil kompletní sezóny Formule 1.

Tým Lotus měl podporu značky Honda, jako svého dodavatele motorů. Japonci měli velký zájem o to, aby byl jejich jezdcem někdo z Japonska. Satoru Nakajima se tak postavil pro rok 1987 vedle vycházející hvězdy jménem Ayrton Senna.

Nakajima získal první body ve Velké ceně San Marina, kde skončil šestý. Následovalo několik dalších kvalitních umístění, které mu na konci jeho první sezóny přinesly celkově sedmé místo. Nakajima ztratil 50 bodů na Sennu.

Honda měla nadále zájem o Japonského jezdce, a tak zůstal Nakajima i další rok. Frank Williams chtěl v té době platícího jezdce, nicméně kvůli tomuto rozhodnutí přišel nejen o jezdce, ale i o motory Honda.

Lotus se roku 1988 trápil, Nakajima získal pouze jediný bod za celou sezónu při prvním závodě v Brazílii. Japonec se dokonce nekvalifikoval do závodu v Monaku a Detroitu.

I když si Nakajima za své výkony nezasloužil být ve Formuli 1, pro rok 1989 opět prodloužil smlouvu. Honda se rozhodla nepokračovat v závodech, a tak na tým zbyl pouze motor Judd V8, který byl silně nejslabším. I tak ale předvedl Nakajima životní výsledek, když skončil v Austrálii 1989 na čtvrtém místě.

Další dva roky odjel pro umírající tým Tyrrell, kde byl párkrát také v nejlepší šestce.

Aguri Suzuki

Suzuki byl dalším významným jezdcem, který si odbyl svojí premiéru rok po Nakajimovi. Suzuki startoval poprvé ve Velké ceně Japonska 1988 místo Yannicka Dalmase. Nutno poznamenat, že Suzuki jezdil v Japonské Top Formuli na velmi vysoké úrovni. Pro rok 1988 dokonce získal titul.

Následující rok byl opravdová katastrofa. Japonec startoval pro tým Zakspeed. Nicméně se nedokázal kvalifikovat ani do jednoho závodu! A to odjel celou sezónu. V té době se Formule 1 chtělo účastnit 39 jezdců, nicméně startovat mohlo pouze 26 vozů. I proto byla v závodech předkvalifikace.

Pro následující dva roky podepsal u týmu Larrousse, kde získal tři šestá místa, která byla korunovaná třetím místem na domácí Velké ceně Japonska. Bylo to tak první pódium pro Asijského pilota v historii Formule 1.

Trochu ironicky pro Japonce, jeho kariéra skončila tam, kde začala. Během tréninku na Velkou cenu Japonska 1995 tvrdě havaroval a poranil si krk. Závod vynechal, a poté oznámil konec kariéry.

Mladší fanoušci si můžou toto jméno pamatovat díky týmu Super Aguri F1, které založil sám pilot. Tým odvezl několik kvalitních výsledků, ale ve Formuli 1 závodil pouhé tři roky.

Takuma Sato

Vypadá to už jako tradice, nicméně i Sato se dostal do Formule 1 díky Hondě, která v roce 2002 dodávala motory týmu Jordan. Pro Sata to byl rok jako na houpačce, zatímco v Rakousku tvrdě a nebezpečně havaroval, v domácím závodě získal páté místo. Kvůli nekonzistentním výsledkům byl Sato nahrazen a pro rok 2003 musel vzít zavděk roli testovacího pilota u týmu BAR Honda.

Pro domácí Velkou cenu Japonska ovšem Sato startoval a nahradil Jacquese Villeneuva. I když kolidoval s Michaelem Schumacherem, skončil na šestém místě, což byl poslední bod.

Následující sezónu už byl Sato stálým pilotem týmu BAR Honda. Honda měla mnohačetné poruchy, nicméně ve Velké ceně USA 2004 získal Takuma Sato své první a jediné pódium ve Formuli 1, když skončil třetí za vozy Ferrari.

Sato pokračoval u týmu i další rok, ale jeho výsledky byly daleko za těmi Jensona Buttona. Tým tak musel opustit a zamířil do béčka Hondy – Super Aguri, bývalého závodníka Formule 1.

Super Aguri jako tým zaostávalo. První sezónu dokonce závodilo s vozy Arrows z roku 2002! Nicméně vůz se postupně upravoval a ve Velké ceně Kanady 2007 získal Sato šestou pozici, přičemž předjel i Fernanda Alonsa, který ten rok bojoval o titul.

Japonec byl s týmem až do konce jeho účinkování, což byla Velká cena Španělska 2008. Od té doby se ve Formuli 1 nesvezl, i když byl jedním z kandidátů na sedačku u Toro Rosso pro rok 2009.

Takuma Sato ale se závoděním neskončil. Už několik let závodí v Indycar, kde dokonce v loňské sezóně dokázal vyhrát nejslavnější závod 500 mil Indianapolis.

Kamuj Kobajaši

Kobajaši je zatím posledním Japoncem ve Formuli 1. Jeho debut přišel během Velké ceny Brazílie 2009, kde nastoupil za zraněného Tima Glocka od Toyoty. Kobajaši měl impozantní debut, při kterém předvedl úžasné souboje. Další závod v Abu Dhabi pak skončil na výborném šestém místě.

I proto si ho vybral pro další rok tým Sauber, který zůstal polorozpadlý po odchodu automobilky BMW.

Pro Kobajašiho to byla studená sprcha, jelikož první čtyři závody nedokončil. Následovalo několik závodů na bodech. To samé v roce 2011, kde neměl vyloženě špatné výsledky. Tým Sauber se trápil, a pro Kobajašiho to bylo zkrátka maximum.

Vrchol kariéry přišel při Velké ceně Japonska 2012. Asi mají piloti z Japonska zvláštní auru nad okruhem v Suzuce. Týmový kolega Sergio Pérez získal toho roku pódium v Malaysii, Kanadě a Itálii.

 
 
 

Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an

An emotional podium for Kamui Kobayashi at his home race back in 2012 . #F1 #Formula1 #JapaneseGP #Suzuka #Kobayashi #InstaSports

Ein Beitrag geteilt von FORMULA 1® (@f1) am Okt 3, 2018 um 12:33 PDT

Kobajaši tak po statečném souboji s Jensonem Buttonem udržel třetí pozici, a splnil si životní sen.

Následující rok už ale pro Japonce nebylo místo, a tak vzal zavděk roli testovacího jezdce u Ferrari. Kromě Formule 1 se Kobajaši ukázal i ve vytrvalostních závodech.

I když Ferrari o Japonce stálo, a sám jezdec měl potenciál na zisk sedačky u týmu, rozhodl se pro rok 2014 odejít do Caterhamu. Caterham se trápil, bojoval o finanční přežití, a na konci roku odešel.

Kobajaši dokonce do třech závodů nestartoval, jelikož byl nahrazen jinými jezdci. V poslední sezóně tak Kamui nezískal ani jeden bod.

Od té doby ale vyzkoušel několik jiných sérii, přičemž momentálně závodí pro Toyotu LMP1 ve vytrvalostních závodech.

Sdílejte na:
Zavřít