Články: Motorsport

Marc Marquez usedne do vozu Formule 1

22. května 2018, 09:51 | Dušan Bouzek
Ilustrační fotografie - Marc Marquez usedne do vozu Formule 1
Hvězda MotoGP Marc Marquez se stane další hvězdou motocyklového závodění, která se sveze ve voze Formule 1. Španěl usedne příští měsíc do vozu stáje Red Bull. Test by se měl uskutečnit v Rakousku na Red Bull Ringu.

Marc Marquez se již příští měsíc stane dalším motocyklovým závodníkem, který se sveze s vozem Formule 1. Španěl, který má ve svých 25 letech na svém kontě již čtyři mistrovské tituly v kategorii MotoGP a po třetím letošním triumfu ve víkendové Velké ceně Francie v Le Mans zatím vládne i letošní sezoně, usedne do kokpitu vozu stáje Red Bull. Rakouský tým dá jezdci továrního týmu Hondy příležitost během příštího měsíce na okruhu Red Bull Ring. Zatím není jasné, do jaké specifikace vozu Marquez usedne. Pravděpodobně se ale sveze ve voze poháněném osmiválcovými motory, tedy ve voze ze sezony 2013 nebo starším.

Nebude to ale pouze čtyřnásobný šampion královské kubatury mistrovství světa silničních motocyklů, kdo během testu Red Bullu otestuje vůz vítěze poháru konstruktérů z let 2010, 2011, 2012 a 2013. Stejnou možnost totiž dostane také Marquezův týmový kolega Dani Pedrosa a Ital Antonio Cairoli, který se může pyšnit devíti tituly světového motokrosového šampiona. Ještě předtím, než dojde k samotnému testu, navštíví zmíněná trojice sídlo Red Bullu v Milton Keynes, kde si vyzkouší simulátor týmu a také se budou věnovat úpravě sedačky. Pro Marqueze s Pedrosou nepůjde o první zkušenost s formulovým vozem. Již v prosinci během děkovného dne Hondy oba usedli do vozu japonské Formule 3.

Nepůjde o první případ, kdy si motocyklový závodník vyzkouší vůz Formule 1. V roce 2016 se v mistrovském voze Mercedesu ze sezony 2014 projel Jorge Lorenzo. Současný jezdec Ducati dostal příležitost na okruhu Silverstone. Zkušenosti s jízdou ve voze Formule 1 má také Valentino Rossi, který se již několikrát svezl ve voze Ferrari a v minulosti se dokonce spekulovalo o jeho přestupu do Formule 1. Co se týče elitních závodníků let minulých, do vozu Formule 1 usedli také Max Biaggi a Mick Doohan. Zatímco Biaggi testoval v letech 1999 Ferrari a roku 2006 Midland, Doohan se roku 1999 projel s vozem Williams.

 

 

 

Evropská F3: Junioři Ferrari a Renaultu na úvod vítězí

16. května 2018, 22:55 | Dušan Bouzek
Ilustrační fotografie - Evropská F3: Junioři Ferrari a Renaultu na úvod vítězí
Během uplynulého víkendu odstartovala v ulicích francouzské obce Pau nová sezona evropského šampionátu Formule 3. Vítězství si v úvodní trojici závodů rozebrali Guanju Žou, Sacha Fenestraz a Ralf Aron.

Série GP3 nebyla jediným šampionátem, v němž došlo během minulého víkendu ke startu nové sezony. Zatímco šampionát, který se od příští sezony sloučí právě s Evropskou Formulí 3, zahájil svou derniérovou sezonu v Barceloně v rámci závodního víkendu Formule 1, úvodní podnik evropského šampionátu Formule 3 odstartoval ve francouzském Pau. Třiadvacetileté startovní pole zde podstoupilo první klání bitvy o mistrovský titul a o připojení a o napodobení Daniela Juncadelly(2012), Raffaele Marciella(2013), nynějšího pilota Force Indie Estebana Ocona(2014), Felixe Rosenqvista(2015), současného jezdce stáje Williams Lance Strolla(2016) a juniora Mclarenu Landa Norrise(2017), kteří se ze zisku titulu v této sérii radovali v předešlých letech.

Mezi třiadvacítkou uchazečů o toto ocenění najdeme také hned několik chráněnců stájí Formule 1. Jsou jimi členové juniorské akademie Ferrari Guanju Žou, Marcus Armstrong a Robert Schwartzman, dále junior Red Bullu Dan Ticktum, chráněnec Force Indie Jehan Daruvala anebo Sacha Fenestraz, který se stal na začátku letošní sezony součástí juniorského programu Renaultu. Dalším pilotem, který budí pozornost, je Mick Schumacher. Syna nejúspěšnějšího pilota historie královny motorsportu Michaela Schumachera čeká letos druhá sezona v barvách stáje Prema Powerteam.

A právě první jmenovaný z tohoto seznamu, Guanju Žhou, se stal překvapivým vítězem úvodního závodu letošní sezony. Žhou odstartoval do sobotního závodu ze druhé pozice, které si vyjel v první kvalifikaci o den dříve. Hned po startu závodu se ovšem dokázal posunout do čela před vítěze prvních kvalifikačních bojů Ticktuma. Junior Red Bullu projel cílem až jako třetí, když jej kromě čínského závodníka pokořil později také Žhouův stájový kolega Ralf Aron, který v cíli obsadil druhou příčku se ztrátou pouhé půlsekundy.

Také sobotu zahájil vítězně junior stáje Formule 1. Tentokrát ale neslavil Guanju Žhou, ale talent Renaultu Sacha Fenestraz. Loňský šampion Eurocupu Formule Renault 2.0, jehož švagrem je současný pilot Formule E José María López, tak oslavil po startu z pole position triumf již během svého prvního závodního víkendu v Evropské F3. Tři sekundy za Francouzem proťal cílovou pásku Álex Palou a kromě Fenestraze vystoupil na pódium také další chráněnec týmu Formule 1- junior Ferrari Marcus Armstrong. Pro Novozélanďana šlo rovněž o premiérový víkend v sérii. V dobrém světle se prezentoval také Fabio Scherer. Švýcar dlouho okupoval druhou příčku a lídrovi Fenestrazovi pěkně zatápěl. Jeho tažení ovšem skončilo zhruba 11 minut před cílem v bariéře.

Jiného vítěze jsme viděli rovněž v závěrečné jízdě víkendu. Tentokrát jím byl Estonec Ralf Aron, kterého na pódium doprovodili druhý Enaam Ahmed, který vyrazil do závodu z pole position, a Jehan Daruvala. Ind obsadil třetí příčku. Během třetího závodu ale jezdce zastihla průtrž mračen, kvůli níž došlo dvanáct minut před uplynutím časového limitu k vyvěšení červených vlajek a jezdci tak byli oceněni pouze polovičními body.

Úvodní podnik sezony tak příliš nenapověděl, kdo je hlavním favoritem na zisk titulu a jakým směrem se bude letošní ročník ubírat dál. Šampionát aktuálně vede s 37 body vítěz druhého závodu Sacha Fenestraz a to i přesto, že byl v cíli třetího závodu klasifikován až na 20. pozici. Druhá příčka patří v průběžném pořadí vítězi posledního závodu Ralfu Aronovi(34,5 bodů) a třetí Enaamu Ahmedovi(27 bodů).

Křivka výkonů Guanju Žhoua po triumfu v prvním závodě poklesla, když nadcházející závody Číňan dokončil na 12., respektive 13. pozici a v celkovém pořadí drží po prvním podniku čtvrtou příčku. Hned dva body za ním se nachází na pátém místě Marcus Armstrong.

Po třetí pozici v úvodním závodě se po zbytek víkendu již příliš nedařilo ani chráněnci Red Bullu Danu Ticktumovi. Brit se do cíle druhého závodu kvůli uvolněné opěrce hlavy nepodíval a v propršeném třetím závodě byl klasifikován jako pátý. Celkově mu patří se ziskem 20 bodů sedmá pozice. Osmé místo okupuje s 15,5 body Jehan Daruvala. Ind kromě "bronzu" ze třetí jízdy nedojel do cíle prvního závodu kvůli poškozenému zavěšení a poté skončil ve druhém závodě šestý.

Nejlepší desítku průběžného pořadí uzavírá po osmém, devátém a šestém místě poslední z trojice juniorů Ferrari Robert Schwartzman. Rus během svého premiérového víkendu v Evropské F3 nasbíral 10 bodů.

Trochu za očekáváním zůstaly v Pau po rychlých časech v předsezonních testech výkony Micka Schumachera. Synovi sedminásobného mistra světa Formule 1 se podařilo ukázat na špici pouze ve druhém volném tréninku, který vyhrál. V prvním závodě víkendu skončil po kolizi s Fabiem Schererem až jako 19. V sobotu se již dokázal posunout na bodované příčky. Ve druhém závodě dojel 10. a zkrácený třetí závod mu vynesl sedmé místo.

Sezona Evropské F3 bude pokračovat až během prvního červnového víkendu na Hungaroringu, kde se šampionát představí v rámci doprovodného programu německého šampionátu cestovních vozů DTM.

 

 

 

 

GP3: Mazepin debutuje senzačním vítězstvím v Barceloně

14. května 2018, 20:10 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - GP3: Mazepin debutuje senzačním vítězstvím v Barceloně
Se začátkem evropské části sezóny Formule 1 tradičně odstartoval také ročník seriálu GP3. V prvním závodě v Barceloně se radoval testovací pilot Force Indie, Rus Nikita Mazepin. Nedělní sprnit vyhrál Giuliano Alesi.

Kvalifikace

V kvalifikaci však obvykle dominantnímu týmu ART vypálil rybník Leonardo Pulcini, který vybojoval vůbec první pole position pro sebe i domácí stáj Adriana Campose. Ital, startující v GP3 druhým rokem, porazil jezdce ART, kteří se na roštu poskládali v pořadí Nikita Mazepin, Anthoine Hubert a Callum Ilott. Mladíkům velkých jmen se příliš nedařilo: Giuliano Alesi si zapsal jen 10. čas, v GP3 debutující Pedro Piquet a Will Palmer museli startovat pouze třináctý, resp. dvacátý.

Sobotní závod

Během své dosavadní kariéry nedokázal 19letý Rus Nikita Mazepin zatím poukázat na výjimečný talent a nejeden pozorovatel ho proto v týmu ART neřadí do role lídra. Od Barcelony tomu asi bude jinak: Poleman Pulcini své výhody nevyužil. Mazepin a Hubert ho předjeli ještě před první zatáčkou, třetí jezdec týmu ART Ilott pak během prvního kola. Mazepin poté překvapil svým tempem a dokázal se od Huberta odpoutat, zatímco Francouz musel především bránit druhé místo před Ilottem.

Následoval typický závod GP3, při kterém se na pořadí příliš mnoho neměnilo. Kdo doufal v chybu Mazepina, ten byl zklamán. V cíli byl Rus o 3,6 s před Ilottem a slavil tak svůj doposud největší úspěch. Na Pulciniho zbylo nevděčné čtvrté místo, Alesi dojel sedmý. Díky devátému místu bodoval i Piquet, zatímco mladý Will Palmer zametal (jako již v kvalifikaci) chvost pole.

„Nejel jsem ani na sto procent, pouze jsem držel nutné tempo. Hlídal jsem si především soupeře za sebou a stav pneumatik,“ shrnul spokojený Mazepin.

Nedělní sprint

Nedělní závod se vyvíjel poněkud napínavěji a přinesl vítězství „sprintovému specialistovi“ Giulianu Alesimu (Trident). Po nočním dešti a lehké přeháňce montovaly týmy profilované pneumatiky. Alesi dokázal hned po startu vyzrát na polemana Juana Manuela Correu (Jenzer) a usadil se na špičce pole. Tuto pozici již až do cíle nedal z ruky.

Nebylo to ale jednoduché. Před Correu se brzy dostal i Anthoine Hubert a dostalo se mu tří výborných příležitostí na Alesiho zaútočit: Závod byl totiž třikrát neutralizován. Naposledy kolo před koncem, mladý Alesi ale i tentokrát dokázal akcelerovat tak překvapivě, že nedal kolegům za sebou vážnou příležitost k útoku. Třetí dojel čtvrtý vůz stáje ART Jakeho Hughese, který si víkend pokazil nevydařenou kvalifikací. Na sobotního vítěze Mazepina tentokrát zbylo jen 10. místo.

Šampionát GP3 musel dlouho čekat na svůj první závod a počká si i na druhý: Ve francouzském Le Castellet se pojede až za šest týdnů.

F2: Pro ART znamenala Barcelona dvě vítězství, pro Charouze dvakrát body

14. května 2018, 19:35 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - F2: Pro ART znamenala Barcelona dvě vítězství, pro Charouze dvakrát body
Dva počasím ovlivněné závody Formule 2 v Barceloně znamenaly dvě vítězství francouzké stáje ART Grand Prix. V sobotu vyhrál George Russell a v neděli Jack Aitken. Italský jezdec Antonio Fuoco zajistil českému týmu Charouz Racing System dvakrát body.

Trénink a kvalifikace

V pátek dopoledne běhal Anglo-Thajec Alexander Albon po barcelonském paddocku se spokojeným úsměvem. Nejen, že se mu konečně podařilo zajistit finance a podepsat smlouvu pro celou sezonu, ve volném tréninku daroval své stáji DAMS nejrychlejší čas. Byl při tom o tři desetiny rychlejší, než Brazilec Sergio Sette Câmara (Carlin), za kterým v desetinových odstupech následovali Luca Ghiotto (Campos), Nyck de Vries (Prema) a Lando Norris (Carlin). Rychlejší z obou jezdců týmu Antonína Charouze byl tentokrát Antonio Fuoco. Ital si zapsal šestý čas, zatímco Švýcar Louis Delétraz dosáhl 11. pozice.

Albonova nálada se neměla zhoršit ani během odpolední kvalifikace – naopak: Z horečnatého snažení vetšiny konkurence zajet co nejrychleji v závěrečných minutách vyšel opět jako nejlepší. Časem 1:28.142 byl o dvě desetiny rychlejší než jednička týmu Prema-Theodore Nyck de Vries a Camposův Luca Ghiotto. Dobrý výsledek týmu DAMS doplnil Kanaďan Nicholas Latifi slibným šestým časem za oběma piloty stáje ART Georgem Russellem a Jackem Aitkenem. Oba piloti týmu Charouz Racing System zajeli navzájem téměř identický čas a měli v sobotu obsadit šestou startovní řadu.

„Z celého srdce takovou taktiku nenávidím,“ narážel poleman Albon na skutečnost, že ho tým do druhé poloviny přerušené kvalifikace vyslal dříve, takže posledních pět minut strávil sledováním snažení svých soupeřů. „Pozorovat nečinně ostatní je horor, o to šťastnější jsem, že to vyšlo.“

Sobotní závod

Dobré Albonovo španělské představení v sobotu pokračovalo jen částečně. Pod zataženou, deštěm hrozící oblohou reagoval na startu zle, čehož za lehké přeháňky ihned využili de Vries, Russell a Ghiotto, aby ho odsunuli za sebe. O první místo si to poté rozdali de Vries s Russellem. Brit Nizozemce začátkem šestého kola ve vedení vystřídal, zatímco se za nimi Albon dostal před Ghiotta. O dvě kola později se jezdec DAMSu posunul na druhé místo a začal stíhal Russella. Ovšem na úkor opotřebování pneumatik. Z vedoucí skupiny musel Albon do boxů jako první, takže v boji o vítězství nakonec nehrál roli.

O vítězi se rozhodlo mezi Russellem a de Vriesem. Nizozemcův nejvážnější útok na vedoucí pozici se odehrál závěrem závodu v páté zatáčce. De Vries ale brzdil příliš pozdě, což dokonce umožnilo třetímu Norrisovi ohrozit jeho druhé místo. V cíli byl junior Mercedesu Russell jako první o sekundu před de Vriesem, který zachránil 0,7 s náskoku na Norrise.

Poleman Albon dojel za Ghiottem jako pátý, Fuoco zachránil po nenápadném závodě bodík, Delétraz havaroval se Seanem Gelaelem a postaral se tak o jednu ze čtyř neutralizací.

„Samozřejmě, že to nebylo lehké. Mokro na startu a Nyckův tlak... Jeli jsme absolutně naplno – jaké to velké vítězství,“ těšil se George Russell ze svého druhého úspěchu sezony.

Nedělní sprint

Když se pole Formule 2 seřadilo v neděli dopoledne na start sprintu, byla trať po nočním dešti ještě vlhká. Pole position tentokrát připadla Arťomu Markelovovi, ani jemu ale nepřinesla štěstí. Tentokrát to byl Jack Aitken, kdo vyrazil nejlépe před Settem Câmarou. A nejen to: Anglo-Korejec vyjel na Brazilce ještě během prvního kola třísekundový náskok. Sette Câmara později uklouzl v 10. zatáčce, čehož využili Albon s Norrisem, aby se posunuli na druhou a třetí pozici.

Aitkenův náskok ovšem zmizel po nehodě Tadasukeho Makina s Nireiem Fukuzumim, po které se pole muselo na několik kol seřadit za safety carem. Na nebezpečí za sebou ale dokázal jezdec ARTu odpovědět sérií rychlých kol a stejně tak suverénně hájil první místo i po dalších dvou (virtuálních) neutralizacích. V cíli byl junior Renaultu o 1,5 s před Albonem a mohl tak slavit své první vítězství ve Formuli 2. Na stupních vítězů je doplnil Lando Norris, který po šesti závodech šampionátu vede v celkovém hodnocení. Fuoco znovu dojel spolehlivě na bodech, tentokrát získal týmu Charouz 2 body za 7. místo.

Šampionát pokračuje za dva týdny v rámci Velké ceny Monaka.

Fernando Alonso debutoval ve WEC vítězstvím

6. května 2018, 22:43 | Dušan Bouzek | Komentáře
Ilustrační fotografie - Fernando Alonso debutoval ve WEC vítězstvím
Fernando Alonso se hned při svém prvním startu ve WEC radoval z vítězství. Dvojnásobný mistr světa Formule 1 z let 2005 a 2006 společně s Kazukim Nakadžimou a Sébastienem Buemim ovládl šestihodinový závod ve Spa-Francorchamps.

Fernanda Alonsa čeká v letošním roce náročná sezona. Kromě svého působení ve Formuli 1, kde závodí pro tým Mclaren, totiž španělský závodník absolvuje také pět podniků ve světovém šampionátu vytrvalostních závodů WEC. Dvojnásobný šampion z let 2005 a 2006 bude hájit barvy Toyoty, která po loňském odchodu Porsche zůstala jedinou automobilkou v kategorii LMP1 a v sezoně 2018-2019 pravděpodobně nebude mít konkurenci. O vůz číslo 8 se bude Alonso dělit spolu se Sébastienem Buemim a Kazukim Nakadžimou, s nimiž se v minulosti potkal také ve Formuli 1.

Svou misi ve WEC, jejímž hlavním cílem je připsat si triumf v závodě 24 hodin Le Mans a přiblížit se tak k zisku tzv. Triple Crown, zahájil Alonso velmi dobře. Hned při svém premiérovém závodě v této sérii, kterým byla šesihodinovka na belgickém okruhu Spa-Francorchamps, totiž Španěl společně se svými týmovými kolegy znovu okusil chuť vítězství, na které čekal pět let. Z triumfu se naposledy radoval před domácím publikem ve Velké ceně Španělska 2013 ještě v kokpitu Ferrari.

Cesta za vítězstvím se posádce č.8 otevřela již po páteční kvalifikaci. Týmoví kolegové španělsko-japonsko-švýcarské trojice Kamuj Kobajaši, José María López a Mike Conway totiž byli po dosažení nejrychlejšího času z páteční kvalifikace diskvalifikováni kvůli chybnému prohlášení o měřidle průtoku paliva. Tato drobná chybička měla pro posádku č.7 velké následky. Trojice Kobajaši, López, Nakajima totiž byla odsouzena ke startu z boxové uličky a do závodu se směla zapojit až poté, co celé startovní pole dokončí první kolo závodu.

I přesto se ovšem posádce číslo 7 podařilo dokončit úvodní podnik sezony na druhé příčce se ztrátou pouhých 1,4 desetin sekundy za svými týmovými kolegy. Pro ně závod neměl bezproblémový průběh, když museli absolvovat o jednu zastávku více než jejich sesterská posádka a vrásky na čele posádce jistě způsobily také hodiny Kazukiho Nakadžimy v zatáčce La Source. Přesto to ale nakonec byla tato posádka, která se radovala z vítězství. Jezdce Toyoty doprovodila na pódium trojice hájící barvy stáje Rebellion Racing složená z Neela Janiho a dvojice bývalých pilotů Formule 1 Andrého Lotterera a Bruna Senny.

Bývalý pilot Formule 1 se z prvenství radoval také v kategorii LMP2. Byl jím Francouz Jean-Eric Vergne, který v letech 2012-2014 závodil pro Toro Rosso a v současnosti vévodí šampionátu Formule E. Spolu s Vergnem byli součástí vítězné posádky stáje G-Drive také Andrea Pizzitola a Roman Rusinov, což rovněž není jméno příznivcům Formule 1 neznámé. Šestatřicetiletý Rus totiž v minulosti testoval pro stáje Jordan a Midland. V celkovém pořadí obsadila posádka sedmou pozici.

Kategorie LMP2 byla pro fanouška Formule 1 zajímavá také díky účasti Pastora Maldonada, který se společně se stájí DragonSpeed vrátil zhruba po dvou a půl letech k závodění. Venezuelan, který i přes triumf ve Velké ceně Španělska 2012 proslul v královně motorsportu zejména díky svým haváriím a incidentům, obsadil společně s Nathanaelem Berthonem a Robertem Gonzalezem šestou příčku ve třídě a dvanáctou celkově.

Zatímco v kategorii LMGTE Pro se z triumfu radovala posádka stáje Ford Chip Ganassi Stefan Mücke-Olivier Pla-Billy Johnson, v kategorii LMGTE Am byl nejúspěšnější vůz Aston Martin č.98, za jehož volantem se střídali Paul Dalla Lana, Matthias Lauda a další závodník se zkušenostmi z Formule 1 Pedro Lamy.

 V souvislosti s kategorií LMGTE Am je třeba zmínit také jméno bývalého týmového kolegy Fernanda Alonsa a vítěze třech velkých cen Giancarla Fisichelly. Ital po pěti letech absolvuje v barvách švýcarské stáje Spirit Of Race kompletní sezonu WEC. Ve Spa-Francorchamps byl společně s Francescem Castellaccim a Thomasem Fohrem klasifikován na osmém místě ve své třídě.

Závod byl bohužel poznamenán také nepěknou kvalifikační nehodou Pietra Fittipaldiho. Brazilce potkal v Eau Rouge problém s posilovačem řízení a při incidentu utrpěl zlomeninu obou dolních končetin. Kromě tohoto nepříjemného zranění je ovšem v pořádku. Od závodění si ovšem vnuk legendárního Emersona Fittipaldiho bude muset dát nějaký čas pauzu a přijde také o svůj debut v legendárním závodě 500 mil Indianapolis, kde měl letos startovat.

"Supersezona" WEC 2018-2019 bude pokračovat 16-17. června letošním ročníkem závodu 24 hodin Le Mans, kde se kromě Fernanda Alonsa představí také šampion Formule 1 z roku 2009 Jenson Button. Brit bude společně s Vitalijem Petrovem a Michailem Aljošinem reprezentovat stáj SMP Racing.

 

 

 

IndyCar: Severoamerickou nadvládu nabourává pouze Bourdais

2. května 2018, 14:42 | Dan Merta
Ilustrační fotografie - IndyCar: Severoamerickou nadvládu nabourává pouze Bourdais
Aktualizováno - 4. 5. 2018 Sezóna IndyCar má za sebou 4 závody, tedy svou čtvrtinu. A v Americe musí mít všichni radost. Mezi prvními šesti závodníky jsou hned 4 z USA a vypadá to, že tito si to rozdají o titul šampióna.

IndyCar je dle všeho na vzestupu, a to nejen v Americe. Ale aby byl zájem ze strany diváků (v USA) co největší, je zapotřebí, aby si to o vítězství v závodech i v celkovém pořadí, rozdávali hlavně domácí piloti. A přesně tohle se po hodně dlouhé době stalo. V šampionátu vede Newgarden před Rossim (oba USA), stíhání Bourdaisem (Francie) a Rahalem (USA).

Malá odbočka k tématu

V devadesátých letech minulého století, ve zlatém čase CART, totiž roli vedoucích závodníků série (od Michaela Andrettiho nebo Ala Unsera) přebrali hlavně zahraniční piloti, zatímco ti domácí se téměř vytratili. I když na Alexe Zanardiho nebo i Gila de Ferrana byl hezký pohled, od vítězství Jimmyho Vasera (1996) nevyhrál šampionát žádný domácí pilot. Jen v roce 2003 to byl Paul Tracy (Kanada) a pak již kraloval Seb Bourdais.

V IRL to byla jiná písnička, neboť tato série byla určena hlavně jako oválová a pro domácí závodníky. I díky tomu si samozřejmě získávala na stále větší popularitě. Jenže i zde se na přelomu tisíciletí začali prosazovat další závodníci (to když hlavní týmy CART přešly do IRL), takže nakonec i poslední americký šampion, Sam Hornish, odešel raději do NASCAR. Od té doby kralovali šampionátu hlavně Franchitti s Dixonem.

NASCAR začal v USA hrát první housle, čemuž jednoznačně pomohlo rozštěpení AOWR na ChampCar a IRL. Spojení obou sérií v roce 2008 pak byl spíše sňatek z rozumu, než promyšlený krok. To se bohužel projevilo na stále menším zájmu o IndyCar, který nedokázal zvrátit ani Randy Bernard (strůjce úspěchu jízdy na býcích).

Jenže v posledním roce došlo k obratu, sledovanost IndyCar v Americe pomalu roste, zájem sponzorů i diváků se zvyšuje. K tomu rozhodně pomohl postupný vzestup Josefa Newgardena, který loni získal titul šampióna i vítězství Alexe Rossiho v jubilejní Indy 500.

Sezóna 2018

A tak se dostáváme k letošní sezóně, která by šla označit za zlomovou. Vedení série se povedlo vyjednat poměrně solidní dohodu na vysílací práva (nově vše na NBC) a nyní jedná i o novém titulárním sponzorovi. Fakt, že se letos v IndyCar velmi daří americkým závodníkům, jim pouze pomáhá.

Vždyť ve vedení je úřadující šampión Josef Newgarden, následován vítězem Indy500 Alexem Rossim. Na čtvrtém místě je nositel slavného jména Graham Rahal, který sice v závodech působí, jakože mu to letos nejezdí, ale poctivě sbírá body. Na šestém místě je bývalý šampión Ryan Hunter-Reay. Stále severoamerický závodník je na pátém místě, James Hinchcliffe z Kanady.

A nebýt kolize v prvním závodě v St. Pete, v TOP6 mohl být i další Kanaďan, Robert Wickens (shodou okolností jej sestřelil zrovna Alex Rossi). Jedinou "černou ovcí" mezi nejlepšími závodníky (dle bodového hodnocení této sezóny) tak je Sebastian Bourdais z Francie. Jediný evropan takto vysoko, dalším je až na 15. pozici jeho krajan Simon Pagenaud.

Stejné je to i u závodů, neboť Bourdais vyhrál první závod, poté však zvítězili pouze Newgarden s Rossim. Také pole-position si rozebrali tito piloti (+ jednou Wickens) a je tedy jasné, že hlavně tito závodníci budou letos bojovat o titul šampióna. Vzhledem k výsledkům se k nim může přidat i Robert Wickens a pro IndyCar by bylo skvělé, kdyby se do TOP formy dostal i Graham Rahal (zatím má stejný počet bodů jako Bourdais).

Nutno však podotknout, že výkony Seba Bourdaise nejsou náhodné. Již loni předváděl skvělé výsledky, tedy než se mu stala osudnou havárie v Indianapolis. Letos na toto navázal opět skvělou formou, čemuž jistě pomáhá část bývalého týmu Newman-Hass, které nyní pracuje pro Dale Coyna. U Newgardena se tyto výsledky tak nějak očekávaly, vždyť jezdí v týmu Penske! Stejně tak Rossi se postupně stal stal jedničkou v týmu další legendy, Michaela Andrettiho. A tyto týmy patří dlouhodobě mezi špičku, takže jejich piloti by prostě měli bojovat o vítězství v závodech i v celkovém pořadí.

Že však Bourdais rozhodně nepatří do starého železa a tým Dale Coyne letos nebude za otloukánky, dokazují jednoznačně výsledky a hlavně pak i výkony na trati. V St. Pete Bourdais vyhrál, ve Phoenixu dlouho vedl, v Long Beach rozhodně udělal závod (byť jej o výsledek připravilo vedení závodu i ostatní piloti) a v Alabamě opět bojoval, díky zajímavé strategii, o vítězství.

Takže i když je pro IndyCar životně důležitý úspěch amerických pilotů, fakt, že bojují proti evropanovi (a snad i proti pilotovi z Kanady), může celé sérii pomoci celosvětově. A to je přesně to, co by si IndyCar zasloužila.

Každopádně je na co koukat v každém závodě a Vy děláte chybu, pokud se nedíváte...

Most: Audi a Mercedes vítězí při debutu ADAC GT Masters v Čechách

1. května 2018, 12:59 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Most: Audi a Mercedes vítězí při debutu ADAC GT Masters v Čechách
Start senzačního německého šampionátu ADAC GT Masters uvedl mostecký autodrom „zpět na mapu mezinárodního sportovního světa“. Za krásného letního počasí a – bohužel – jen přinejlepším středního zájmu publika se ze zlatých věnců na tradiční, ale pro mnohé neznámé trati radovaly dvojice Mücke-Schmidt (Mücke-Audi) a Götz-Pommer (HTP-Mercedes).

Sobota

Ke druhému podniku šampionátu, který v Čechách hostoval poprvé, přicestovalo pod hrad Hněvín nabité pole 35 posádek. Mezi nimi i jediná česká stáj ISR Igora Salaquardy, která tradičně nasazuje syna majitele Filipa.

Časový rozvrh GT-Masters je jednoduchý: po dvou kvalifikacích následují dva závody v sobotu a v neděli. Rozhodující základní kámen k úspěchu položil v sobotu ráno nejrychlejším časem mladý Švýcar Jeffrey Schmidt z berlínské stáje Mücke. Jeho růžová Audi překonala až v posledním kole o 9 tisícin čas bývalého pilota GP2 Marvina Kirchhöfera (Callaway Corvette).

Pestré startovní pole za nimi znělo Zöchling (MRS-BMW), Pommer (HTP-Mercedes), Renauer (Herberth-Porsche) a Hofer (Phoenix-Audi). Filip Salaquarda dosáhl dobrého 11. času.

Kolem 10 tisíc (z toho asi z poloviny německých) fandů se stalo svědky chaotického startu. Zatímco na špičce upaloval bezchybný Schmidt směrem k vítězství, protáhl se Zöchling v první šikaně šikovně před Kirchhöfera na druhou pozici. Zmíněná šikana se ovšem ukázala být pro zbytek pole příliš těsná: při jejím prvním průjezdu tam havarovalo půl tuctu vozů, mezi nimi bohužel i Schwagerovo Ferrari a především Salaquardovo Audi.

Po relativně dlouhé neutralizaci neztratil 24letý Schmidt přehled a po půlhodině předal svou BWT-Audi zkušenému Stefanu Mückemu. Pilot, který zná mostecký autodrom z mnohých formulových bitev F3 z dob svých začátků, pak dovedl vůz svého otce k zaslouženému vítězství.

Výměny pilotů ovšem znamenaly pohyb na dalších pozicích. Stáj MRS načasovala svůj stop tak nešikovně, že když Jens Klingmann převzal BMW od Christophera Zöchlinga, dokázali se Daniel Keilwitz (Callaway Corvette), Matthieu Jaminet (Herberth-Porsche) a i Max Buhk (HTP-Mercedes) těsně posunout před něj. V tomto pořadí dojeli do cíle. Jedna z početných hvězd víkendu, bývalý šampion DTM Timo Scheider dojel šestý. Nejrychlejší žena v poli, zkušená Claudia Hürtgen vybojovala s partnerem Svenem Barthem pro malý tým RWT výborné 8. místo.

A ostatní prominenti? V Oscherslebenu dominující Bortolotti-Caldarelli (Grasser-Lamborghini) se museli spokojit 10. místem, bývalý pilot F1 Markus Winkelhock skončil těsně za body jako jedenáctý, mistr světa WEC Timo Bernhard dvanáctý, tovární jezdec Porsche Lucas Luhr osmnáctý a tovární pilot Audi Pierre Kaffer devatenáctý. GT-Masters je skutečně velmi vyrovnaný šampionát.

Neděle

Vítězný vůz soboty směl v neděli kvalifikovat Stefan Mücke, Němcovi se session ale nevydařila. Zajel jen 18. čas. Mnohem lépe si vedl bývalý borec DTM Maxi Götz ze stáje HTP, který postavil svůj žlutý mercedes na pole position. O tu přišel tým Callaway opět jen velmi těsně, Keilwitzovi tentokrát scházelo 25 tisícin. Za dalšími mercedesy Schmidta a Buhka překvapil v neděli ráno především veterán Frank Stippler. Bývalý jezdec DTM totiž postavil Salaqaurdovu audi na výbornou pátou pozici před Jamineta (Porsche), Asche (Mercedes) a Ludwiga (Ferrari).

Průjezd první šikanou proběhl v neděli spořádaněji než v sobotu. Jen mistr světa WEC Timo Bernhard byl otočen soupeřem, podobně dopadl Asch později ve vracečce. Na špičce držel Götz neohroženě vedení před Keilwitzem a setserským HTP-Mercedesem Buhka. Stippler vyrazil na „české“ audině také dobře a zařadil se jako šestý za Jamineta (Porsche) a Ludwigovým ferrari.

Mostecká trať bohužel patří do generace moderních autodromů, kde byla bezpečnosti obětována veškerá možnost k předjíždění, a tak se až do výměn jezdců jezdilo de facto beze změny pořadí. Po půlhodince předal lídr Götz partnerovi Pommerovi a Kirchhöfer vystřídal Keilwitze. Mercedes na 3. pozici ovšem nešikovností všechno ztratil: Dontje, jenž převzal od Buhka, opustil boxy před stanoveným časovým limitem a byl proto penalizován. Na třetí pozici tedy postoupili Renauer s Jaminetem, Salaquarda, který mezitím vystřídal Stipplera, držel výborné 5. místo. A tak dojeli nejrychlejší až do cíle.

Vítězi ze soboty skončili za jihoafrickými sourozenci Van Der Lindeovými jen devátí, přičemž mladý Schmidt silným finišem vyžehlil poněkud bledý výkon Stefana Mückeho.

Šampionát pokračuje svým třetím podnikem začátkem června na Red Bull Ringu.

Jim Clark revival 2018

30. dubna 2018, 15:25 | Jaroslav Vehrle | Komentáře
Ilustrační fotografie - Jim Clark revival 2018
Nedávno se konala již tradiční sportovní akce Jim Clark revival 2018, která je věnována slavnému závodníkovi F1, jehož poslední osudný víkend byl právě na trati Hockenheim. Tehdy smutného 7. dubna 1968 zahynul v okrajovém závodu F2, což byl šok pro celý motoristický svět, zejména zakladatele Lotusu Colina Chapmana, pro něhož vyhrál dva mistrovské tituly v letech 1963 a 1965.

Je to již půl století od tragédie, kterou dodnes připomíná nejen památník, ale byla mu též věnovaná speciální výstava plná fotek, modelů, originálních dopisů a neobyčejných artefaktů. V sobotu byla navíc organizovaná vzpomínková pieta u památníku, které se účastnil syn Colina Chapmana, Clive jako reprezentant Classic Team Lotus. S ním vedl rozhovor ex F1 závodník Jochen Mass. Příležitostně byl předán šek ve výši 5000,- Euro na podporu tvorby muzea Jima Clarka. Právě na jeho počest se organizoval motoristický víkend pro různé závodní kategorie.

 

 

 

 

Standardní účast je Special Touren Trophy H and R Cup, kde závodí upravené a krásně zbarvené vozy Chevrolet Corvette Z06 GT3-R, Mercedes GT, Ford GT, BMW E46 V8, Porsche 997 GT3 R, Pumaxs RT, Audi R8 LMS Ultra, Porsche 911, BMW Z4 coupé, Audi TT, Porsche 935, Audi RS4, Donkervoot D8R, BMW 320i, Fordd Fiesta ST, VW Scirocco a Chevrolet Camaro GT3. Podobnou závodní disciplínou je Youngtimer Touring Car Challenge, kde jezdí mix starších vozů s upravenými tvary v závodním zbarvení jako Ford Zakspeed Turbo Capri, BMW M1, Porsche 935, Shelby Cobra 427, Ford Escort MK2 RS, Porsche 964, Triumph TR8, Porsche 944 turbo, Mazda RX3, Toyota Supra, Porsche 911 RSR, MGB V8, Dodge Challenger, Renault Alpine V6 GTA turbo, Plymouth Barracuda S, a Lotus Sunbeam.

 

 

 

 

Mezi doplňkovou jízdu na několik okruhů spíše jako marketingová show je jízda civilních vozů značky Maserati, kterou jako smečku vedl závodní prototyp, přičemž za volantem byl bývalý závodník F1 Michael Bartels. Termín též umožňuje sdílet Lotus cup Europe, kde si to mezi sebou rozdávají upravené typy Lotusů 12, Elise, Europe, Exige a Evora. Zajímavost reprezentuje Canadian-American Chalenge, což jsou speciály vozů CANAM, kde nechybí tradiční Lola T70 nebo McLaren. Starší auta jsou v FIA Lurani Trophi, kde je mix GP vozů z 50. a 60. let včetně oblíbených doutníků, Formule junior, F2 a dalších nižších sérií než F1.

 

 

 

 

Vrcholem je každoročně nejvíce očekávaný závod Boss GP, tedy dříve nazývaný Euro Boss, kde je možné sledovat nedávné vozy F1 jako například Torro Rosso STR-1, Benetton B197 a zbytek pole vyplňují vozy Dallara GP2, kde je navíc i česká závodnice Veronika Cicha. Bohužel se letos neúčastnily vozy Jaguar a Super Aguri SA06 jako loni, ačkoliv byly avízovány. Nadšenci rychlých vozů se tak mohli na vlastní oči pokochat nádhernými auty, jak v plné rychlosti na trati, tak v rámci statické předváděcí akce o polední pauze.

 

 

 

 

Jako bonus byli k vidění ještě další staticky vystavené zajímavé vozy F1 jako třeba Williams FW09 se kterým Keke Rosberg získal titul mistra světa v 1982, dále Toyota TF 108 z 2008, Footwork FA11, Ferrari F310B, Zakspeed nebo Arrows-Megatron a doplňkem formule E. Kromě nich alespoň část nezávodících F1 vyjelo na několik kol po trati k předváděcí jízdě, tedy Toyota TF 104 z 2004, na které reálně absolvoval Velké ceny Timo Glock trať a dva vozy Minardi z 80 let. Nechyběli též osobnosti F1, mezi nimiž se objevili Jochen Mass a Michael Bartels.

 

 

 

 

Již je tomu 86 let, co okruh Hockenheim zahájil pořádání motoristických závodů v roce 1932. Sobotní večer byl obohacen koncertem přímo nad paddockem se živou kapelou. Nechyběly známé covery v doprovodu ohně, burácení motorů a skvělá atmosféra až do půlnoci.Všichni návštěvníci si měli možnost užít sportovní i kulturní zážitky, což je výzva přijet i v roce 2019.

Jenson Button míří do WEC

29. dubna 2018, 23:18 | Dušan Bouzek
Ilustrační fotografie - Jenson Button míří do WEC
Šampion Formule 1 z roku 2009 Jenson Button nebude v letošní sezoně působit pouze v Super GT. Kromě japonského šampionátu jej uvidíme také ve WEC.

Na konci sezony 2016 se Jenson Button rozhodl opustit královnu motorsportu a dát si od závodění roční přestávku. "Na plný úvazek" se k závodům vrátil v letošním roce. Brit hájí v japonském šampionátu Super GT barvý týmu Kunimitsu a do sezony vstoupil úspěšně, když spolu se svým spolujezdcem Naokim Jamamotem obsadili v úvodním závodě v Okajamě druhou pozici. Působení v japonském šampionátu závodů GT vozů ale nakonec letos nebude Buttonovým jediným. Mistr světa Formule 1 z roku 2009 se totiž představí také v tzv. supersetzoně WEC 2018-2019, kde bude hájit barvy ruské stáje SMP Racing. 

Button bude součástí posádky č.11 a doplní jej v ní ruští závodníci Michail Aljošin a další bývalý pilot Formule 1 Vitalij Petrov. "Jistě si dokážete představit, že bylo vždy mým snem zazávodit si v Le Mans. Myslím, že každý závodník o tom sní a doufá, že v Le Mans zvítězí. Mými týmovými kolegy budou Aljošin a Petrov, kterého znám velmi dobře z Formule 1. Michaila zase znám z jeho působení v IndyCar. Jdeme do Le Mans, abychom bojovali o vítězství. Myslím, že tam můžeme být konkurenceschopní," uvedl Button.

Button nebude jediným šampionem Formule 1, kterého letos uvidíme ve WEC. Tím dalším bude Fernando Alonso. Španěl bude hájit barvy Toyoty a pokusí se triumfovat v závodě 24 hodin Le Mans, čímž by se přiblížil k dosažení tzv. trojkoruny. Sezona 2018-2019 startuje již za týden šestihodinovým závodem na okruhu Spa-Francorchamps. Tento závod ovšem Button vynechá, neboť se na okruhu Fudži představí ve druhém závodě sezony Super GT.

Hockenheim: Veronika Cichá výborná sedmá v závodě Boss GP

23. dubna 2018, 18:03 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Hockenheim: Veronika Cichá výborná sedmá v závodě Boss GP
Česká závodnice Veronika Cichá dojela v sobotním úvodním závodě seriálu BossGP pro vozy F1 a GP2 na vynikajícím 7. místě. Na stupínek vítězů při tom nesměla vystoupit jen kvůli formalitě. Oba závody vyhrál favorit Ingo Gerstl na Toro Rosso-F1 před Britem Philem Stratfordem na Benettonu-F1.

Trénink a kvalifikace

Víkend na trati velké ceny, kde Cichá v létě nastoupí v rámci Grand Prix F1, nezačal pro nejrychlejší českou závodnici nejlépe. „Pro páteční volné tréninky mi Pirelli přichystal jen prastaré obutí a auto se na něm v zatáčkách sunulo rovně,“ shrnula pilotka Dallary-Mécachrome-GP2 a těšila se na sobotní kvalifikaci s čerstvým obutím. Bohužel nadarmo: „Chtěla jsem na trať vypálit opravdu jedno velmi rychlé kolo, a proto jsme natankovali jen pár litrů. Má pouze dvanáctiminutová kvalifikační session ovšem byla kvůli nehodám konkurentů třikrát (!) přerušena červenou vlajkou, a tak jsem nemohla ujet jediné kompletní letmé kolo. Když byla dráha nakonec volná, tak mi došlo palivo...“ vysvětlila Veronika 14. startovní pozici v 17 vozů obsahujícím startovním poli.

Přitom ji zvláště mrzelo, že zkušená Rakušanka Bianca Steiner dosáhla se stejným vozem výborného 6. času. Pro pole position si doslova doletěl skvělý Rakušan Gerstl na Toro Rosso-F1 před svým jediným zbývajícím konkurentem, Britem Stratfordem na Benettonu. Ostatní dva vozy královské třídy, Arrows Bernda Herndlhofera a Super Aguri Wolfganga Jaksche totiž již po tréniních stály s vážnými defekty nečinně v boxech.

Sobotní závod

Smůla ovšem měla Cichou v sobotu odpoledne opustit. V prvním závodě se bezchybnou a agresivní jízdou postarala o zatím největší úspěch své kariéry. Na špičce si to rozdaly oba vozy F1 výhradně mezi sebou, přičemž Stratford překvapil pozorovatele i Gerstla velmi konkurenceschopným tempem. Za nimi bojovaly vozy GP2 ve své třídě a zvláště Veronika Cichá předvedla po zpackané kvalifikaci nezadržitelný tah kupředu. Z prvního kola se po výborném startu již vrátila jako 10., těsně za bývalým borcem DRM, Karl-Heinzem Beckerem. Němec pod jejím tlakem nakonec neudržel vůz na trati a když polevila i Steinerová (problém s řazením), byla Cichá již na 8. pozici.

Zatímco Moravanka dále zrychlovala, měli soupeři před ní očividně problémy držet vysoké tempo. Dvě kola před koncem odložili Rakušan Fiedler a Ital Mangini své vozy v sekci motodromu tak nešťastně do štěrku, že se ředitelsví rozhodlo jízdu předčasně ukončit. Cichá projela cílem vynikající 5. celkově a 3. ve třídě GP2! Její radost z možného prvního poháru BossGP ovšem zchladily mezinárodní automobilové předpisy: V případě ukončení závodu červenou vlajkou se hodnotí pořadí předchozího kola... Veronika tedy byla hodnocena 7. celkově a 5. ve své třídě.

Výsledek sobotního závodu BossGP v Hockenheimu:
1. Ingo Gerstl, Toro Rosso STR1
2. Phil Stratford, Benetton B197
3. Florian Schnitzenbaumer, Dallara-GP2
4. Salvatore de Plano, Dallara-GP2
5. Armando Mangini, Dallara-GP2
6. Andreas Fiedler, Dallara-GP2
7. Veronika Cichá, Dallrara-GP2
8. Walter Stedig, Dallrara-GP2
9. Christian Eicke, Dallrara-GP2
10. Bianca Steiner, Dallara-GP2

Nedělní závod

Do nedělního závodu směla Cichá na základě svého sobotního výsledku vyrazit ze třetí řady. Opět se prezentovala konkurenceschopným způsobem, který sliboval další bodovaný výsledek. Ještě před dokončením první třetiny závodu ovšem musela odstoupit.

Jízda se tentokrát obešla bez neutralizací. Gerstl vyhrál po 17 kolech s náskokem tří sekund na Stratforda. Třídu GP2 opět ovládl Schnitzenbaumer, za ním dojel Mangini. Celkově pátý Fiedler byl již o kolo za rychlým Torro Rosso-F1 a z dobrého výsledku se tentokrát mohla jako 6. radovat druhá žena v poli, Bianca Steiner.

Seriál BossGP pokračuje závody ve Spielbergu a Monze, než se mu dostane vyvrcholení sezony, červencovému startu v rámci Grand Prix Německa. V Brně bude hostovat začátkem září.

Výsledek nedělního závodu BossGP v Hockenheimu:
1. Ingo Gerstl, Toro Rosso STR1
2. Phil Stratford, Benetton B197
3. Florian Schnitzenbaumer, Dallara-GP2
4. Armando Mangini, Dallara-GP2
5. Andreas Fiedler, Dallara-GP2
6. Bianca Steiner, Dallara-GP2
7. Karl-Heinz Becker, Dallara-FNissan
8. Walter Stedig, Dallarara-GP2
9. Christian Eicke, Dallara-GP2
10. Martin Kindler, Dallara-FNissan

« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »