Živý komentář ke kvalifikace na Velkou cenu Itálie 2016. Pro načtení nejnovějšího komentáře opětovně načtěte stránku.
Kvalifikace začíná ve 14:00
Vítejte na krásné slunečné Monze, kde se jede Velká cena Itálie 2016! Do kvalifikace jdou s jasným náskokem vozy Mercedesu, které ve všech třech trénincích jasně dominovali. Druhým nejsilnějším týmem se zdá býti Ferrari, které ovšem za stříbrnými šípy zaostává téměř o sekundu. Ve zbytku pole to vypadá na souboj mezi Red Bullem, Force Indií a Williamsem.
Výsledky z prvního tréninku naleznete zde, z druhého zde a ze třetího zde.
Monza je po Spa dalším legendárním okruhem, který každý fanoušek nejenom Formule 1 zná nazpaměť. Nejrychlejší okruh v kalendáři s nejmenším přítlakem na vozech. Obsahuje pouze jedenáct zatáček, z nichž několik je velmi rychlých , některé středně a pouze asi dvě velmi pomalé. Velmi pomalá je hned první šikana složená ze zatáček 1 a 2, do nichž piloti brzdí po dlouhé cílové rovince z rychlostí kolem 340km/h. Projedou je rychlostí zhruba 80km/h a poté ihned šlapou na plyn, aby rychle projeli třetí zatáčkou, Curva Grande, na plný plyn. Pak následuje další šikana zatáček 4 a 5, která už je rychlejší než ta první a klíčové je zde správné využití obrubníků – nesmí se to ale přehánět, ve třetím tréninku na to doplatil Romain Grosjean. Následují další dvě ikonické zatáčky Monzy – Lesmo 1 a 2 středně rychlé zatáčky, po té druhé následuje hoooodně dlouhá rovinka, i když lehce zatočená doleva, na které se nachází DRS zóna. Následuje sekce zatáček 8, 9 a 10 zvaná Ascari. Velmi rychle projeté zatáčky, důležitá je dobrá závodní stopa s využitím obrubníků, jinak se zde ztratí hodně rychlosti, což může být smrtelné na další dlouhé rovince před poslední zatáčkou číslo 11, lépe známé jako Parabolica. To je další velmi rychlá zatáčka, ze které piloti míří na dlouhou cílovou rovinku s DRS.
Více info o okruhu zde.
Q1
18:00 – Kvalifikace začíná, prvním vozem na trati je Esteban Ocon a Kevin Magnussen jede hned za ním. K začátku kvalifikace máme zprávy z Force Indie – Sergio Perez v týmu zůstane i příští rok. Končí tudíž spekulace o jeho přestupu k Renaultu nebo Williamsu.
16:00 – Kevin Magnussen už najíždí do letmého kola, Manor při out-lapu předjel a má tak před sebou volnou trať. Hned v první zatáčce ale byl trochu moc široký a zpomalilo ho to, naštěstí je to první pokus, takže je to spíš o zajetí alespoň nějakého času a osahání si tratě.
14:30 – Magnussenův čas má hodnotu 1:25 a něco. Jolyon Palmer jedoucí o kus za ním je rychlejší o tři desetiny, nebylo to ideální kolo ani pro jednoho z nich. Vzápětí je překonal Kvyat o další tři desetiny.
13:30 – Nyní je na čele Gutierrez v Haasu s časem 1:23.984. Na druhé místo za něj se posunul jeho kolega Grosjean, který si moc neužil třetí tréninku, dostal přetáčivý smyk ve čtvrté zatáčce a skončil zahrabaný ve štěrku.
12:30 – Zatímco všechny vozy se zajetým časem rovnou nasadily super-měkké pneumatiky – nejměkčí dostupnou směs zde na Monze, Vettel vyrazil na trať s měkkou směsí. Na druhou stranu třeba Nico Rosberg je nyní v letmém kole na super-měkké směsi.
11:30 – Žluté vlajky v prvním sektoru. Nicméně ve třetím sektoru míří do cíle Nico Rosberg, který jde na čelo s časem 1:22.497.
11:00 – Žlutá vlajka vlaje kvůli Estebanovi Oconovi, který zastavil za cílovou rovinkou vedle první zatáčky. Maršálové ho odtlačují mimo trať, neví se proč. Ocon hlásí, že má problém, ale neví, co je tím problémem.
10:00 – Hamilton jde na čelo s časem 1:21.854, velmi dobrý čas, na Rosberga má náskok přes šest desetin.
9:00 – V letmém kole nyní je Max Verstappen v Red Bullu. O kus za ním jede i Sebastian Vettel. Verstappen jede na super-měkké směsi, Vettel na měkké.
8:00 – Mezitím Massa jde na třetí místo se ztrátou přes sekundu a půl na Hamiltona.
7:30 – Vettel jde nyní na třetí místo se ztrátou 1,2 sekundy, Räikkönen jde na čtvrté místo se ztrátou 1,3 sekundy, Verstappen je na pátém místě se ztrátou o pár setin větší, Ricciardo má ztrátu téměř 1,6 na šestém místě.
7:00 – Bottas rozděluje Red Bully a jde na šesté místo. Obě Ferrari své časy zajely na měkkých pneumatikách, tedy na tvrdší sadě než všichni ostatní. I přesto jsou rychlejší, než oba Red Bully a sedí na hezkém 3. a 4. místě.
4:30 – Ricciardo na super-měkké směsi se posouvá na čtvrté místo mezi vozy Ferrari.
3:00 – V sestupové zóně máme Alonsa, Grosjeana, Palmera, Magnussena, Ericssona a samozřejmě Ocona.
2:00 – Gutierrez jde na osmé místo a Grosjean utíká z knock-out zóny na deváté místo, velmi hezké časy od Haasu, ale oba piloti se se svým vozem hodně perou, v několika zatáčkách jsou vozy moc přetáčivé.
1:00 – Sestupová zóna vypadá nyní takto: Nasr, Alonso, Palmer, Magnussen, Ericsson. Se svými časy jsou spokojeni piloti Mercedesu, Ferrari, Red Bullu, Williamsu a Perez ve Force Indii. V boxech kupodivu zůstal i Massa, který je ale až na jedenáctém místě, na jeho místě bych byl trochu nervózní.
0:00 – Kevin Magnussen své poslední letmé kolo trochu pokazil v šikaně Ascari, minul druhý vrchol sekce, následně vyjel mimo trať a svůj čas si nevylepšil, je až na 21. místě. Wehrlein jde na 14. místo. Palmer, Ericsson, Nasr se nezlepšili. Daniil Kvyat má také smůlu.
KONEC Q1! Nejrychlejším mužem byl Hamilton, odstupují 17. Kvyat, 18. Nasr, 19. Ericsson, 20. Palmer, 21. Magnussen a Ocon je poslední bez času.
Daniil Kvyat je po vyřazení na vysílačce hodně sprostý. Takže nám vypadly vozy Renaultu, vozy Sauberu, Ocon v Manoru a Kvyat v Toro Rossu. Všichni krom pilotů Ferrari své časy odjeli na super-měkké sadě pneumatik. Ferrari stačily bohatě časy na měkké směsi.
Q2
15:00 – Druhá část začala, ihned máme na trati mnoho vozů, mezi nimi například Rosberg a Hamilton. Oba Mercedesy nyní nasadily měkkou sadu pneumatik. Na těch se nejspíše pokusí dostat do Q3 (buďme upřímní, určitě se jim to podaří) a budou tak na nich startovat v zítřejším závodě. To by mohlo hrát důležitou výhodu, protože se čeká, že super-měkká směs při závodu nic nevydrží a vůbec se nevyplatí na ní jezdit. Rozdílně nejspíše smýšlí Ferrari, kteří si měkkou sadu vyplácali v Q1 a nejspíše v Q2 pojedou na super-měkké směsi. Alternativní strategie od domácího týmu.
12:00 – Mercedesy jsou v letmých kolech.
11:00 – Rosberg jde do čela s časem 1:21.809, ale do cíle míří i Hamilton a jde na čelo s časem o tři desetiny rychlejším. Brit zde má očividně navrch.
10:00 – Na trať nyní vyráží vozy Ferrari. A vskutku oba vozy jedou na super-měkké směsi. Na super-měkké směsi jedou i ostatní, včetně Alonsa a Wehrleina. Wehrlein už se potřetí letos dostal do Q2, velmi sympatické výkony Němec podává.
9:00 – Red Bull je na trati, podobně jako u Mercedesu oba vozy nasadily měkkou směs. Nicméně v první části se super-měkkou směsí nebyly jejich vozy rychlejší než Ferrari na měkké směsi, uvidíme, jak jim to vyjde.
8:00 – Třetí a čtvrté místo nyní obsazuje Bottas a Massa ve Williamsech. Wehrlein je momentálně před oběma McLareny. Jezdí mu to zde hezky.
7:00 – Sebastian Vettel na super-měkké směsi jde na třetí místo, přestože jezdí Mercedes na měkké směsi, tak je Ferrari o téměř osm desetin pomalejší.
6:00 – Red Bully na tom nejsou také o moc dobře, na měkké směsi jsou momentálně na devátém a desátém místě. Tým nejspíše vážně zvažuje, jestli vyjede na super-měkké směsi.
5:00 – Všichni jsou nyní v boxech a připravují se na poslední pokusy. Momentální pořadí: 1. HAM, 2. ROS, 3. VET, 4. BOT, 5. RAI, 6. MAS, 7. GUT, 8. PER, 9. RIC, 10. VES. V odstupové zóně jsou 11. SAI, 12. GRO, 13. HUL, 14. WEH, 15. ALO, 16. BUT.
2:30 – Nyní zase všichni míří zpět na trať včetně Mercedesů, které mají velký náskok. Oba vozy na měkké směsi. V boxech zůstává třetí Vettel a čtvrtý Bottas. Všichni ostatní jsou na trati. Verstappen i Ricciardo vskutku museli nasadit super-měkkou směs, aby se dostali do Q3, plán jim moc nevyšel.
1:00 – Verstappen je prvním vozem v posledním letmém kole.
0:00 – Hamilton se snaží na nové směsi měkkých pneumatik zajet nové nejrychlejší kolo, protože na té předchozí má probrzděnou plochu, se kterou opravdu startovat nechce, proto se snaží kvalifikovat na pneumatikách v lepší kondici. Ricciardo jde na šesté, Verstappen na osmé, Sainz nepostupuje, Button také ne, Wehrlein také ne, Alonso také ne, Grosjean také odpadává a zrovna tak Felipe Massa!
KONEC Q2! Nejrychlejší byl opět Hamilton. Vypadávají 11. MAS, 12. GRO, 13. ALO, 14. WEH, 15. BUT, 16. SAI.
Hamiltonovi se nepodařilo zajet na nové směsi měkkých pneumatik rychlejší čas, takže zítra bude startovat na pneumatikách, které mají vybrzděnou plochu, která může způsobovat vibrace, problémy s ovladatelností a další blokování kol při brzdění. To Hamilton asi úplně nechce.
Massa se o kousíček do Q3 nedostal, smůla pro něj. Opak smůly má ale Gutierrez, který poprvé v historii dostal vůz Haasu do Q3! Sedmý nejrychlejší čas je velmi dobrý. Wehrlein také může být spokojený. Dvanáctý Grosjean bude mít na startu penalizaci, takže Wehrlein bude startovat ze třináctého místa.
Q3
12:00 – Poslední část kvalifikace začíná! Na trať se zatím nikdo nedere.
11:00 – Až nyní na trať vyráží vozy Ferrari a další.
9:00 – V letmém kole už je Nico Rosberg. Za ním jedou všichni ostatní.
8:30 – Zatím to vypadá jako solidní kolo, nicméně Hamilton jedoucí za ním je o něco rychlejší.
7:30 – Rosberg zajel čas 1:21.646. Vettel je o šest desetin pomalejší. Nyní jde do čela Hamilton s časem 1:21.358. Räikkönen jde na třetí místo se ztrátou 7 desetin na Hamiltona, téměř o tři desetiny rychlejší čas, než ten Vettelův.
6:30 – Bottas v jediném Williamsu v Q3 jde na páté místo se ztrátou pouhé jedné desetiny na Vettela. Šesté a sedmé místo okupují vozy Red Bullu, osmý a devátý je Hülkenberg respektive Perez. Jediný vůz bez času je zatím Gutierrez, který nejspíše ani nebude vyjíždět, protože i tak má na Haas velmi dobrou startovní pozici.
5:00 – Oprava, Gutierrez na trati byl, ale pokus pokazil a rovnou zajel do boxů bez času.
4:30 – Nyní jsou všichni v boxech a připravují se na poslední šance.
3:00 – Na trať postupně vyráží vozy. Mercedes, Ferrari, Red Bull, všichni jedou ven.
1:30 – Vozy Mercedesy vyjely jako první a mají před sebou hezkou volnou trať, nicméně za nimi je to hodně těsné.
1:00 – Rosberg s Hamiltonem už jsou v měřených kolech!
0:00 – Rosberg i Hamilton jsou v prvním sektoru pomalejší než je dosavadní nejrychlejší Hamiltonův čas, nicméně Hamilton je stále rychlejší. Rosberg do cíle dorazí jako první, ale nedokázal porazit Hamiltona! Ztráta dvou a půl desetin, nicméně Hamilton zajel výborné kolo s časem 1:21.135! Téměř půl sekundy náskok na Rosberga! Vettel jde na třetí místo! Räikkönen se nezlepšuje a zůstává na čtvrtém místě, Bottas je pátý, Ricciardo jde na šesté, Verstappen na sedmé, Perez na osmé, Hülkenberg na deváté a Gutierrez zůstává desátý!
KONEC! Pole-position získává Lewis Hamilton s výborným kolem a obrovským náskokem nejenom na ostatní týmy, ale i na svého týmového kolegu! Vettel na poslední chvíli dokázal o desetinu překonat Räikkönena, obě Ferrari budou startovat z druhé řady, což bylo realistickým očekáváním týmu. Za nimi Bottas, který zajel velmi dobré kolo. Za ní, Red Bully, Force Indie a Gutierrez!
Toť pro dnešek vše, kompletní tabulku pro vás chystáme v samostatném článku.
SvětFormule.cz