11 nejlepších pole position Lewise Hamiltona

11 nejlepších pole position Lewise Hamiltona

Dodnes se říká, že nejlepším závodním jezdcem v časech na jedno kolo je legendární Brazilec Ayrton Senna. Najdou se i tací, kteří budou za nejlepšího „pole sittera“ považovat Michaela Schumachera. Ať je pravda jakákoliv, statisticky není nejlepší ani jeden z nich. Letos je totiž oba překonal dnes již čtyřnásobný mistr světa, Lewis Hamilton. Pojďme si teď připomenout některé z jeho nejlepších kvalifikačních jízd.

GP Kanady 2007

Do našeho seznamu jsem toto kvalifikační kolo musel přidat už jen z principu, že se jednalo o Britovu první pole position v kariéře. Získal ji na okruhu, kde dohromady získal neskutečných 6 pole position.

Zajímavostí je, že se jednalo o Hamiltonovu teprve šestou kvalifikaci v jeho kariéře. A i když můžou mnozí namítnout, že měl jednoduchý debut hlavně díky skvělému McLarenu MP4-22, není to zrovna pravdivé tvrzení. Přeci jen měl neskutečně rychlého týmového kolegu, kterým nebyl nikdo jiný než čerstvý dvojnásobný šampion Fernando Alonso.

Od začátku sezóny se snažil držet tempo se svým španělským týmovým kolegou, a i když ho už jednou v kvalifikaci porazil, nepodařilo se mu získat pole position. Tentokrát se mu to konečně povedlo a Alonsa, který se kvalifikoval jako druhý, porazil o 456 tisícin vteřiny.

 

 

GP Velké Británie 2007

Závodit před domácími fanoušky je pro mnoho závodníků velice důležité, i přesto není pravidlem, aby se jezdcům na domácích tratích dařilo. Příkladem je Jenson Button, který i když se snažil sebevíc, nedokázal za 17 let své kariéry získat doma pódium.

Lewis Hamilton se na Silverstonu cítí poněkud odlišněji a trať si zamiloval. Podporou mu jsou také domácí fanoušci, kteří ho zejména v posledních letech popohání vpřed.

Z počátku se nezdálo, že by mohl Hamilton během kvalifikace v roce 2007 na domácí trati konkurovat svému týmovému kolegovi a Kimimu Räikkönenovi. Ve chvíli, kdy Kimi zajel své nejrychlejší kolo a zařadil se na průběžné první místo před Fernanda Alonsa, figuroval domácí závodník na čtvrtém místě.

Na poslední chvíli vyjel na trať a podařilo se mu zajet fantastické kolo, které ho posadilo na první místo. Byl jediným závodníkem, který zajel čas pod 1:20, a druhého Kimiho porazil o 102 tisícin sekundy.

V prvním videu Hamilton podrobně rozebírá své kvalifikační kolo a v druhém je záběr fanoušků poté, co projel Brit vítězně cílem a zajistil si domácí pole position.

 

GP Maďarska 2007

Mnozí by se mohli divit, proč jsem na seznam památných pole position Lewise Hamiltona zařadil Maďarsko 2007, kde vlastně pole position ani nezajel. Nicméně, na startu nedělního závodu stál první a já si myslím, že by nebylo od věci si připomenout události, které se odehrály během kvalifikace na 11. závod sezóny 2007.

Lewis Hamilton byl během celého víkendu velice rychlý, což potvrdil také v první a druhé části kvalifikace. V té první byl dokonce jediným, který zajel čas pod 1:20 a v té druhé porazil svého týmového kolegu o 360 tisícin vteřiny.

Fernando Alonso věděl, že je jeho mladý týmový kolega velkou hrozbou v boji o mistrovský titul. Do třetí části kvalifikace vyjely na trať oba McLareny v pořadí Hamilton – Alonso. Během prvních jízd dokázal Brit svého španělského rivala porazit, a i v následujících minutách zvedl fanoušky ze sedadel dalších rychlým kolem na úrovni pod 1:20.

V tu dobu byl Alonso na trati před svým týmovým kolegou a zajížděl ke své plánované zastávce před posledním kvalifikačním pokusem. Lewis Hamilton byl hned za ním.

Fernando Alonso zastavil u svých mechaniků a nechal si vyměnit pneumatiky. V tu dobu už za zády jeho monopostu stál Hamilton a čekal, než Španěl odjede, aby si i on mohl odbýt svou poslední zastávku v boxech. Alonso ale i po výměně pneumatik ze svého místa neodjel, místo toho zůstal stát na místě a čekal.

Právě tento moment se stal rozhodujícím. Fernando Alonso jen tak tak dokázal najet do posledního měřeného kola (do konce kvalifikace zbývaly 2 vteřiny) a povedlo se mu získat pole position. Jeho týmový kolega kvůli zdržení v boxech svůj poslední pokus nestihl.

Rozhodnutí zdržet svého týmového kolegu ale Alonsovi vůbec nepomohlo. Místo toho dostal od stewardů pětimístnou penalizaci pro start do příštího závodu, takže startoval až šestý. Tato penalizace posunula na pole position Lewise Hamiltona, který do té doby dominoval celému víkendu a díky dobrému postavení na startu poté dominoval také závodu a dojel si pro své třetí vítězství kariéry.

 

GP Abú Dhabí 2009

V roce 2009 se McLarenu příliš nedařilo a tempo se jim podařilo chytnout teprve ke konci sezóny. Lewis Hamilton předvedl několik památných jízd a dokázal týmu vybojovat dvě vítězství (ve Valencii a v Singapuru).

Hamiltonovi se dařilo také během posledního víkendu sezóny. Během tréninků dokazoval svou rychlost a zdálo se, že by si mohl McLaren odvézt značné vítězství. V kvalifikaci pak jako první jezdec na okruhu Yas Marina stlačil čas pod 1:40. V první části kvalifikace porazil druhého Buttona o půl vteřiny, v druhé pak Vettela o necelé tři desetiny vteřiny.

Kolo, které mu vyneslo pole position, bylo v porovnání se zbytkem startovního pole naprosto neuvěřitelné. Během jízdy neudělal žádnou chybu a druhého Sebastiana Vettela porazil o neskutečných 667 tisícin vteřiny.

Po startu závodu se mu dařilo a udržel si své vedení, dokud v 19. kole neodstoupil kvůli problémům s brzdami.

 

GP Kanady 2010

Sezóna 2010 byla pro Lewise Hamiltona velice zvláštní. Získal tři vítězství a do posledního závodu měl šanci na zisk mistrovského titulu (i když byla velice malá, na vedoucího Alonsa tehdy ztrácel 24 bodů a za vítězství se bralo bodů 25).

V kvalifikacích se McLarenu také zrovna nedařilo. Jejich jedinou pole position roku zůstala právě tato, která se zapsala do historie jako jedna z jeho nejpovedenějších.

McLarenu se v pátek moc nedařilo, ale během sobotního tréninku se dokázal dostat britský závodník do čela. V kvalifikacích pak předváděl naprostou dominanci a ve všech třech částech zajel nejrychlejší časy. Druhého Webbera (který ale nakonec startoval až ze sedmého místa kvůli výměně převodovky) dokázal překonat o čtvrt sekundy.

Mnoho fanoušků si tento den ale pamatuje kvůli něčemu jinému. Po svém kvalifikačním kole ve třetí části oznámil Hamiltonovi inženýr, že nemá v nádrži dostatek paliva, aby mohli komisaři odebrat vzorek pro následné testy. Brit vypnul motor a snažil se setrvačností dojet co nejblíže k boxům. Když vůz zastavil úplně, vystoupil a chvilku svůj monopost tlačil. Na tiskovou konferenci byl pak dovezen medical carem.

McLarenu byla udělena pokuta 10 000 dolarů za nedodržení časového limitu pro dojezdové kolo a Hamilton dostal napomenutí, ale kvalifikační kolo, které ho posadilo na pole position pro nedělní závod, mu bylo ponecháno.

Bohužel se mi nepodařilo nalézt kvalitní nahrávku samotného Hamiltonova kola, tak si alespoň můžete porovnat rychlost monopostů z let 2010 a 2016.

 

GP Singapuru 2012

V roce 2012 měl McLaren velice silné auto, které mohlo bojovat o oba mistrovské tituly, ale četné technické problémy vedly k častým odstoupením a díky tomu na konci sezóny oba jejich jezdci bodově ztráceli.

Lewis Hamilton předvedl, že patří mezi jedny z nejrychlejších závodníků, když se jedná o jedno rychlé kolo. V Singapuru byl během pátečních a během sobotního tréninku mezi nejrychlejšími a stejné tempo udržoval i během kvalifikace.

Pole position získal s předstihem 442 tisícin vteřiny před druhým Pastorem Maldonadem na Williamsu. Lewis Hamilton dokázal, že má skvělý cit pro auto a že dokáže využít jemných detailů, které nakonec vedly k zisku páté pole position roku.

 

GP Číny 2013

Lewis Hamilton na konci roku 2012 opustil McLaren a stal se továrním jezdcem Mercedesu poté, co je opustil sedminásobný mistr světa Michael Schumacher.

I když neměl Mercedes v roce 2013 nejlepší auto, dokázal Hamilton získat několik pěkných pole position. A nebylo by správné, kdybychom mezi nejpamátnější Hamiltonovy kvalifikační jízdy nezařadily jeho první pole position, kterou společně s německou automobilkou vybojoval.

Hamilton byl rychlý od prvního tréninku a během kvalifikace to dokazoval skvělým tempem, na které nestačili nejen Ferrari s Lotusem, ale ani Red Bull. Druhý Räikkönen skončil se ztrátou 277 tisícin sekundy.

 

GP Austrálie 2014

Tento závod si budeme pamatovat z mnoha důvodů. Fanoušci Lewise Hamiltona budou vzpomínat na pěkně zajetou pole position, australští fanoušci na neskutečnou rychlost Daniela Ricciarda, který jako nováček u Red Bullu dokázal porazit čtyřnásobného mistra světa Sebastiana Vettela, ale především si tento závod budeme pamatovat jako úvodní závod do nové turbo-hybridní éry.

Mercedes ukázal, že má neskutečné tempo, ale mokrá trať v Melbourne dokázala vyrovnat síly ve startovním poli. Během první a ani druhé části kvalifikace se Hamilton na prvním místě vůbec nepohyboval, ale vše se mělo teprve rozhodnout.

Do posledních chvil vedl třetí část kvalifikace Nico Rosberg. Ve svém rychlém kole ovšem stále byli Daniel Ricciardo na Red Bullu a také Rosbergův kolega Lewis Hamilton. Ricciardo ke vší radosti svých domácích fanoušků Rosberga přeskočil a získal provizorní pole position, ale ta mu příliš dlouho nezůstala. O chvilku později jej překonal i Lewis Hamilton, který si svým perfektním kolem zajistil start z prvního místa do nedělního závodu.

 

GP Itálie 2016

Během sezón 2015 a 2016 zajel britský závodník mnoho skvělých kvalifikací, ale právě tato je jedna z mála, která mnoha jeho fanouškům utkvěla v paměti, především kvůli náskoku, jakým porazil svého týmového kolegu, Nica Rosberga.

Lewis Hamilton se během tréninků cítil velice komfortně, kromě prvního tréninku na vedoucí pozici nikoho nepustil a tuhle dominanci potvrdil i v sobotní kvalifikaci. Od první části dominoval startovnímu poli a na jeho tempo nestačil ani jeho týmový kolega.

Svou pole position vybojoval s náskokem 478 tisícin vteřiny před Nicem Rosbergem. Ve vítězství v závodě ji ale přetavit nedokázal. Po špatném startu se do čela dostal Rosberg, který své vedení udržel do konce závodu. 

 

GP Ázerbájdžánu 2017

V letošní sezóně zajel Hamilton 11 pole position, ze kterých jsem se rozhodl vybrat dvě. První z nich je pole position na městské trati v Baku.

Specifikace závodní trati měla Mercedesu od začátku víkendu vyhovovat a také tomu tak bylo. Lewis Hamilton během tréninků příliš nezářil, ale vše si vynahradil v nadcházející kvalifikaci.

Od první části kvalifikace dokazoval svou rychlost a od samého začátku se držel na prvním místě. Své kvalifikační kolo nakonec jako jediný stlačil pod hodnotu času 1:41 a druhého Valtteriho Bottase porazil o neskutečných 434 tisícin sekundy. Rivala v boji o titul, Sebastiana Vettela, který se kvalifikoval jako čtvrtý, porazil o vteřinu a čtvrt. 

 

GP Itálie 2017

Druhou letošní pole, kterou jsem se rozhodl přidat do tohoto seznamu, je Hamiltonova jízda z kvalifikace na GP Itálie. Mercedes byl jasným aspirantem na zisk pole position a zdálo se, že není nijak pravděpodobné, aby byly stříbrné šípy poraženy svými soupeři.

Kvalifikace byla kvůli obrovskému mokru na trati pozastavena poté, co se Romain Grosjean vyboural na cílové rovince. Poté, co byla kvalifikace znovu odstartována, se na první místo dostal Valtteri Bottas. V druhé části kvalifikace se již dostal na první místo Lewis Hamilton, kterému se podařilo porazit svého týmového kolegu o tři čtvrtě vteřiny.

Podle předpovědí se měl déšť nad Monzu během třetí části vrátit, což se nakonec potvrdilo a déšť ještě ke všemu každou minutou sílil. Na první místo se ke konci dostal Max Verstappen následovaný svým týmovým kolegou Danielem Ricciardem, ale oba dva byli nakonec poraženi neskutečným časem, který zajel Lewis Hamilton. Pole position vyhrál o neuvěřitelnou 1,148 sekundy. Jeho týmový kolega se kvalifikoval jako šestý a na Lewise ztrácel přes dvě vteřiny.

Tato pole position se stala pro Lewise Hamiltona velice speciální nejen kvůli tomu, že získal obrovskou výhodu na startu nedělního závodu oproti svému rivalovi v boji o titul, Sebastianu Vettelovi, ale jednalo se o jeho 69. pole position kariéry, díky čemuž překonal rekord Michaela Schumachera v počtu získaných pole position.

 

Lewis Hamilton nyní figuruje se 72 pole position na prvním místě v historických tabulkách Formule 1. Můžeme očekávat, že se příští rok jeho sbírka ještě o něco rozšíří a bude zajímavé sledovat, zda se v budoucnu objeví někdo, kdo bude schopný tento rekord překonat.

Sdílejte na:
Zavřít