Formuli 1 čekají v nadcházející sezóně 2019 nové technické regule, které budou mít dopad na vzhled a výkonnost vozů. Zdaleka se však nejedná o jediné změny.
Monoposty Formule 1 procházejí před letošním ročníkem velkými úpravami. Nové regule mají za cíl zjednodušit jejich aerodynamiku, snížit důležitost přítlaku, usnadnit pilotům jezdit blíže za sebou, a zvýšit tak šance na předjíždění.
Upravené bude také schéma značení pneumatik. Zmizí rozmanitá „duha barev Pirelli“, v zájmu zjednodušení pro diváky zbydou pouze bílá, žlutá a červená pro tvrdou, střední a měkkou směs.
Zvýšen bude limit množství paliva, který by měl pilotům umožnit více času tlačit na pilu a méně šetřit palivo. Na závod každý z nich dostane 110 kg.
Nastíněné změny jsou těmi hlavními a nejdůležitějšími, zdaleka ale ne jedinými. V pravidlech se objevuje řada dalších novinek, které vám mohly uniknout.
Lehčí život pro těžší závodníky
Hmotnost vozu již nějakou dobu podle pravidel zahrnuje také pilota, což znamená, že týmu pomůže, když závodník váží co nejméně.
Nejde přitom pouze dostat se pod celkovou minimální hmotnost, která pro sezónu 2019 činí 743 kg. Každé další kilo dolů totiž pro tým znamená možnost nahradit jej závažím, které v zájmu rozložení hmotnosti může rozmístit kdekoliv ve voze.
Od letošní sezóny se ale pravidla mění tak, že jezdec a jeho sedačka budou zváženi na začátku roku, minimem je 80 kg. Každý jezdec pod tímto limitem bude dovážen právě v oblasti kokpitu.
Penalizace odsunu na startovním roštu
Jedním z nejvíce kritizovaných dopadů nové hybridní turboéry byly penalizace odsouvající piloty na startovním roštu kvůli nepovolené výměně některé z komponent pohonné jednotky.
V loňském roce došlo k jistému posunu, když byl pilot, jenž nasbíral více než 15 míst, jednoduše odsunut na konec roštu. Pokud se však takových sešlo víc, bylo pořadí mezi nimi určeno podle toho, který z nich o daném víkendu vyjel z boxů dřív. Stávalo se tak, že na začátku prvního tréninku někteří vyráželi z garáže jen proto, aby byli prvními venku.
Od roku 2019 se pořadí těchto pilotů stejně jako v případě všech ostatních určí podle výsledků kvalifikace. I penalizovaní závodníci tak budou mít motivaci bojovat o co nejlepší časy.
Limity spalování oleje
Bitva v hybridní turboéře byla dosud svědkem fascinujících posunů v oblasti účinnosti pohonné jednotky. Výrobci agregátů však zároveň začali zacházet tak daleko, že schválně spalovali také olej, který pro tyto účely vylepšovali speciálními aditivy nesouvisejícími s mazací funkcí oleje.
FIA proto začala stanovovat limity pro množství spáleného oleje, které pro sezónu 2019 ještě posouvá.
V letošním roce začíná navíc platit také povinnost mít dodatečné nádrže během kvalifikace prázdné. Týmy tak nemohou používat extra množství oleje pro případný „párty mód“, tedy režim vysoké výkonnosti dostupný právě pro rychlé kolo v kvalifikaci.
Předjíždění po safety caru
V necelé desítce sezón před tou letošní směli piloti po skončení fáze safety caru začít předjíždět již od první „safety car čáry“, mnohdy umístěné ještě před samotnou cílovou čárou.
Toto pravidlo se ale pro rok 2019 mění, jezdci nyní budou s předjížděním muset počkat až na cílovou čáru.
Spolu s tím se mění také pravidla týkající se zelených vlajek. Ty byly dosud při restartu vyvěšovány v momentě, kdy safety car zajel zpátky do boxů. Nyní budou zelené vlajky vlát až od cílové čáry.
Možnost zaškolení pro nové tváře
Ve snaze zredukovat náklady byl po dlouhá léta omezen počet členů každého závodního týmu, kteří se podílejí na provozu závodního vozu.
Omezení sice splnilo svůj účel, přineslo však nepříjemný podružný efekt. Týmy se totiž začaly zdráhat dávat prostor novým, méně zkušeným členům, protože si nechtěly dovolit pro tyto účely ztrácet dostupné pozice.
Od roku 2019 bude ale každý tým smět svých 60 členů rozšířit o 6 dalších, kteří se teprve zaškolují a získávají zkušenosti přímo na závodním autě. Žádný z nich se ale v této roli nesmí zúčastnit více než dvou velkých cen.
Technickou přejímku si udělá každý sám
Týmy často trávily dlouhý čas ve čtvrtek čekáním v boxové uličce na technickou přejímku, kterou musí mít splněnou před prvním pátečním tréninkem. Od roku 2019 neoblíbené čekání odpadne, každý tým si totiž přejímku udělá sám.
Stáje nyní budou muset nejpozději 18 hodin před začátkem prvního tréninku předložit FIA prohlášení, že jejich vůz odpovídá technickým regulím. Kdo tak neučiní, nebude se daného závodního víkendu smět zúčastnit.
FIA však nadále bude mít možnost kdykoliv během víkendu kterýkoliv vůz zkontrolovat, po každé jízdě navíc stále budou probíhat přejímky tak jako dosud, což by mělo zamezit snahám podvádět.
Zaváděcí kolo i pro piloty startující z boxů
Závodníci, kteří z různých důvodů musí startovat z boxové uličky, dosud neměli možnost na poslední chvíli si vyzkoušet trať těsně před samotným startem, nesměli se totiž účastnit zaváděcího kola.
V sezóně 2019 se ale pravidla mění. Jakmile zbytek pole projede okolo výjezdu z boxů, budou se i tito závodníci smět k zaváděcímu kolu připojit. Na jeho konci znovu odbočí do boxů, odkud pak odstartují.
Nové závodní prádlo
Pro sezónu 2019 pravidla mění také to, co budou mít závodníci na sobě.
Regule totiž zavádějí povinnost používat biometrické rukavice (již dosud používané, zatím však v rámci testovací fáze pouze dobrovolně). Ještě důležitější změnou je ale úprava závodníkovy přilby.
Na základě vývoje zahájeného po havárii Felipeho Massy v kvalifikaci na VC Maďarska v roce 2009 vstoupí v platnost nový design s menším otvorem pod jezdcovým hledím. Hlava tak bude v nejzranitelnějším místě znovu o něco lépe chráněna.
Cíl pod šachovnicovým světlem
Loňskou Velkou cenu Kanady poznamenala situace, kdy modelka Winnie Harlow omylem odmávala cíl o kolo dříve. Pro sezónu 2019 se tak pravidla mění i v tomto ohledu.
Šachovnicová vlajka přestává být jediným způsobem oficiálně ukončujícím velkou cenu. Na cílové čáře bude nyní umístěno také šachovnicové světlo, které se rozsvítí skutečně až v případě dojetí kompletní závodní vzdálenosti.