Podle šéfa Red Bullu Christiana Hornera by mělo vedení F1 uvažovat o budoucnosti sportu v širším měřítku než jen v omezování rozpočtového stropu. Podle něj může být jednou z variant, jak pomoci malým týmům, zavedení zákaznických vozů.
Christian Horner byl hostem podcastu od Autosportu #ThinkingForward (v překladu Myslíme dopředu – pozn. red.). Šéf Red Bullu se rozpovídal o současné koronavirové krizi a možných řešeních, které by spasily ekonomickou stránku sportu.
Horner si myslí, že jedním z návrhů pro záchranu malých týmů by mohl být prodej zákaznických vozů. Malé týmy by dostaly příležitost koupit rok starý monopost od velkých týmů.
Tento nápad by malým týmům pomohl ušetřit miliony dolarů za vývoj komponentů. Ušetřené peníze by mohly pomoci v budoucnu s vývojem nového vozu, s kterým by se stáj vrátila do šampionátu coby konstruktérský tým.
„Teď můžeme být troufalí,“ prozradil v podcastu Horner. „Nyní je čas na změny. Můžeme některé věci omezovat, ale myslím si, že musíme chytit býka za rohy, omluvte mou slovní hříčku.“
Horner tím poukazuje na fakt, že snižování rozpočtového stropu, který bude pravidly stanoven už od příštího roku, nemusí být jediné řešení současné situace.
„Pokud bych vedl malý tým, nejrychlejší cestou ke konkurenceschopnosti by namísto kopírování továrních vozů, což se v současnosti děje, mohlo být odkoupení celého vozu, které v Abú Zabí projede cílem. Ať si to auto (zákaznické týmy) nechají.“
„Mohou fungovat jako závodní tým, nepotřebují výzkumná a vývojová střediska. Je to nejrychlejší cesta ke konkurenceschopnosti, zároveň ale také ta nejlevnější. Mohou fungovat jako závodní tým (nikoliv konstruktérský – pozn. red.) s decentním produktem.“
„Pokud dají dohromady dobrý tým, mohou vyhrávat závody. To jsme demonstrovali s Toro Rosso a Sebastianem Vettelem, když jsme jim v roce 2008 celkem efektivně dodávali zákaznický vůz.“
„Bohužel tu ale vládne paranoia o tom, co znamená být konstruktérský tým a čeho byste se vzdávali, pokud byste jím nebyli. Jenže v jiných motoristických sériích to funguje, například v MotoGP. Takže pokud máte možnost po Abú Zabí koupit mercedes, ferrari nebo red bull, proč byste to neudělali?“
Podle Hornera by se vše nemělo točit jen kolem financí. Některé týmy by spíše uvítaly pozastavení vývoje určitých komponent.
„Jsem pro, abychom šetřili peníze a rozpočtový strop je dobrá věc, ale pokud nepůjdete proti proudu a ten proud nezastavíte, nemůžete očekávat, že se rozpočtový strop zachová jako přehrada a všechnu vodu pochytá,“ myslí si Horner. „Je to o tom, abychom ten proud omezili.“
Šéf Red Bullu zároveň dodal, že je důležité pochválit přístup vedení formule 1. Na současnou krizi rychle odpovídá a formuje budoucnost sportu.
„Formule 1 jakožto mistrovství světa byla velmi těžce zastižena, ale i přes nepřízeň osudu si myslím, že nás to semklo dohromady. Vidím to v našem týmu a ve sportu obecně.“
„V tuhle chvíli se všichni zaměřují na správná řešení, která zajistí přežití formule 1, zaměřují se na to, aby se eventuálně zase mohlo závodit a že se tak stane bezpečným a odpovědným způsobem.“
Horner mimo jiné vyzval šéfy ostatních týmů, aby více důvěřovali kompetentním osobám ve vedení F1, jelikož mnozí z nich se s krizovými situacemi museli v minulosti vypořádat. Mezi takové osobnosti patří například šéf motorsportu F1 Ross Brawn nebo prezident FIA Jean Todt.
„Nic nás nepřipraví na to, čemu aktuálně čelíme, musíme se snažit, používat selský rozum a zkušenosti, které nám pomohou se přes to přenést.“
„Máme tu několik šéfů týmů, kteří takovými krizemi procházet nemuseli, a právě proto je dle mého názoru důležité opírat se o zkušenosti lidí, jako je například Ross Brawn, který se ocitl v krizi se svým týmem Brawn GP a předtím s Hondou.“
„Životní zkušenosti jsou nedocenitelné. To stejné platí pro Jeana Todta (v letech 1994 až 2007 šéf týmu Scuderia Ferrari – pozn. red.).“