Williams chce v roce 2024 napodobit Aston Martin a McLaren

Williams chce v roce 2024 napodobit Aston Martin a McLaren

Jezdec stáje Williams, Alexander Albon, vysvětluje, jak chce tým v příští sezóně napodobit úroveň vylepšení Aston Martinu a McLarenu. Jejich cílem je udělat velký krok vpřed směrem ke špičce startovního pole.

Návrat Alexandra Albona a Williamsu je jedním z nejzajímavějších příběhů formule 1 za poslední dva roky. Albon, který byl kdysi jezdcem Red Bullu, svými vynikajícími výkony za volantem jednoho z nejpomalejších vozů na startovním roštu změnil příběh své kariéry k lepšímu. Když Albon přišel v roce 2022 nahradit svého dobrého přítele George Russella, který přestoupil do Mercedesu, bylo okamžitě jasné, jak velký pozitivní vliv může mít na celý tým po ztrátě jeho hlavního jezdce.

Na mírně podprůměrný rok 2022 navázala velmi působivá sezóna 2023, v níž Albon sám získal všech 23 bodů pro tým, tedy více než Russell za tři roky. Zároveň je pravidelným účastníkem Q3. FW45 je nejlepším monopostem Williamsu od roku 2017, kdy byl vůz poprvé navržen podle aerodynamických předpisů s vyšším přítlakem, a Albon věří, že zásadní rozhodnutí učiněná před sezónou nasměrovala tým na správnou cestu.

Alexander Albon v rozhovoru pro RacingNews365 řekl: „Modernizační balíček, který jsme měli na voze pro Kanadu, byl navržen a z části vyroben již v únoru. V letošním roce jsme mnoho velkých vylepšení nepřipravovali. V Kanadě jsme vlastně nasadili náš poslední velký upgrade. Takže když jsme to udělali takhle, uvolnilo se nám více času na to, abychom se mohli soustředit na monopost pro příští rok.“

Williams má velké ambice napodobit obrat v osudech jako Aston Martin a McLaren. Ti využili omezení aerodynamických testů ve svůj prospěch a vytvořili vozy, které mohou pravidelně bojovat o stupně vítězů.

„Na voze pro příští rok pracuji už od dubna,“ pokračuje Albon. „Z velké části se jedná o práci na simulátoru, abychom se pokusili zmírnit některé z neustálých problémů s vyvážením, které jsme měli v posledních čtyřech nebo pěti letech. Na to jsme se pro příští rok hodně zaměřili. Když si poslechnete Landovy (Norrisovy – pozn. red.) a Oscarovy (Piastriho – pozn. red.) komentáře, neříkají, že se vůz jako takový zlepšil, pokud jde o vyvážení. Říkají jen, že je na monopostu o něco větší přítlak, a že udělali velký krok, ale ne ve způsobu, jakým jezdí.“

Na první pohled mohou kosmetické změny na vozech vypadat tak, že tým vyrobil pro své jezdce zcela nový vůz namísto úpravy staré verze. Albon však vysvětluje, že díky tomu, jak tým pracuje v zákulisí, mají při jízdě stále často stejný základ.

„Je to DNA vozu. Myslím, že ji má každý tým. Když jsem o tom mluvil s Landem a poslouchal, jak cítili své auto v letech 2021 až 2022, je to případ většiny týmů. Způsob, jakým jsou týmy organizovány, kultura, filozofie, jsou prostě zakořeněné. Je úžasné, jak se předpisy mohou tolik změnit. Mohu se jen přirovnat ke komentáři Nicholase (Latifiho – pozn. red.). Přešel z vozů pro rok 2021 na vozy pro rok 2022 a řekl, že auto bylo pocitově úplně stejné – stejná omezení, stejná pozitiva, stejné slabiny, ale i stejné silné stránky.“

„Svět formule 1 je v tomto směru jedinečný, a proto je tak těžké ho změnit. Protože může být tak zakotvený, že abyste dosáhli změny, nemůžete ponechat nic náhodě. Musíte zkrátka prozkoumat všechny možné cesty.“

Šéf týmu James Vowles předpovídá, že úspěch Williamsu je stále pětiletým projektem, neboť nedávno získal významné navýšení kapitálových výdajů, které mu umožní více investovat do zařízení po nedostatečných investicích v posledních dvaceti letech. Součástí toho je také dřívější zahájení prací na příští sezónu, aby mohl získat náskok před soupeři.

„Svědčí to o ambicích týmu. Ukazuje to, kde si myslíme, že se musíme zlepšit, a že pouhá modernizace v průběhu roku nás k tomu opravdu nedovede,“ zdůrazňuje Albon. „Aston Martin je skvělým příkladem toho, jak si vymezit čas a zaměřit se na to, abyste si dali trochu větší rezervu na zlepšení vozu. Je třeba myslet více dlouhodobě. Nechceme skončit na osmém místě v Poháru konstruktérů, chceme skončit na pátém nebo čtvrtém místě, a to vyžaduje velký skok vpřed.“

„Nemyslím si, že McLaren udělal na svém autě před Silverstonem něco zásadního, pak prostě přišel a dal věci do pohybu. Vypadá to, že špičkové týmy stále dělají mikroúpravy, ale týmy uprostřed tabulky zavádějí velké úpravy. Z velké části je to způsobeno omezením nákladů, ale také je to pro týmy ze středu pole efektivnější,“ dodal Alexander Albon.

Sdílejte na:
Zavřít