Mistr světa formule 1 z roku 1997 Jacques Villeneuve se domnívá, že některé volby v závodním kalendáři jsou pro mechaniky a média náročné. V loňské sezóně nebylo překvapením, že týmy měly na přesun ze Spojených států na Blízký východ pouze jeden týden mezi oběma závody.
Sezóna 2023 skončila dvojím termínem, který donutil týmy přesunout se ze Spojených států na Blízký východ poté, co byly na po sobě jdoucí víkendy naplánovány Velké ceny Las Vegas a Abú Zabí.
V roce 2024 bude na personál F1 kladen stejný požadavek, tentokrát půjde o tři závěrečné závody hned po sobě, protože k Las Vegas a Abú Zabí se přidá Katar. Náročné je to právě z důvodu, že například tréninky a závod v Las Vegas se odehrávaly v ranních hodinách, což vedlo k tomu, že byl personál na trati unavený.
Jacques Villeneuve v exkluzivním rozhovoru pro server PlanetF1.com řekl, že má pochopení pro všechny členy týmů, kteří vše zajišťují vepředu i na pozadí. „Bude to brutální,“ odpověděl Villeneuve na otázku ohledně rozvržení posledních tří závodů sezóny 2024.
„Dva závody na konci sezóny 2023, to, že musely týmy letět z Las Vegas, což není zrovna malé letiště, a dostat se se všemi a vším až do Abú Zabí… Možná to nebyl takový problém pro větší týmy, protože si mohly pronajmout velké letadlo a odletět všichni najednou…“ dodal bývalý jezdec k otázce transportu na tak velkou vzdálenost.
„Navíc i pro média je to opravdu kruté. Myslím, že je to skupina, která je ve všem, co se děje, opomíjena. Náklady na všechno se zvyšují, hotely, cestování, tyto cesty se staly velmi, velmi komplikovanými. Týmy si však najdou způsob, jak cestovat. Střídání zaměstnanců může fungovat, ale je to pro ně náročné. Časové pásmo v tomto případě hraje proti vám, protože příjezdem ztrácíte čas, místo abyste ho získávali. Je to velmi hektické, protože je třeba vše připravit, sestavit týmy, zajistit catering a podobně. Zabere to čas a je to trochu drsné.“
Villeneuve poukázal na to, že pracovní zátěž jezdců je dnes ve skutečnosti menší než v době jeho působení v F1, ale naopak mechanikům v průběhu let povinností přibylo. „Mít tři závody v řadě, i když Katar není od Abú Zabí tak daleko, bude velmi únavné, zejména na konci roku a v prosinci, kdy končí sezóna. Je to náročné i pro mechaniky, nejen pro jezdce.“
„Když se podíváte na dny, kdy se testovalo, bylo méně závodů, ale hodně testování. Takže počet kilometrů a dnů na trati pro jezdce byl tehdy větší, ale měli jste dva týmy, testovací a závodní. Takže mechanici měli vlastně čas vrátit se domů a tak dále – to, co je dnes, je pro mechaniky brutální,“ vysvětluje.
Podle Villeneuveho se F1 stala hrou pro mladé lidi. Hrou, která má potenciál zabránit vztahům a normálnímu životu lidí, kteří v ní pracují – a že rozhodnout se pracovat v F1 znamená rozhodnout se, jak bude vypadat váš osobní život. „V tomto odvětví můžete pracovat s partnerem/partnerkou, ale zabrání vám to mít například děti. Je to volba stejně jako je to práce plná vášně. Toho jste si vědomi, když s tím začínáte. Takže potom si nemůžete stěžovat, protože když jste se do toho pustili, byli jste šťastní, že to můžete dělat. Že můžete cestovat,“ popisuje.
„Noví kluci, kteří do tohoto sportu přicházejí, vědí, do čeho jdou. To ti, co tam byli, když v kalendáři bylo 17 závodů a celé to šlo neskutečně rychle nahoru, už možnost výběru nemají. Tenhle sport je velký jako nikdy předtím a nikdo se nechce vrátit k tomu, kde byl na začátku. Jednoduše si nemůžete stěžovat.“
Velká cena Las Vegas byla jedním z nejlepších závodů sezóny 2023, který umlčel některé pochybnosti, jež se objevovaly na začátku, že F1 stírá hranice mezi sportem a zábavou. Villeneuve však prohlásil, že pokud zůstane samotné závodění na trati neposkvrněné, není důvod si stěžovat na žádné mimořádnosti okolo.
„Čím víc se toho děje mimo samotné závodění, tím lépe. Na tom záleží, je to show. Samotný závod (v Las Vegas – pozn. red.) byl skvělý. Nebylo tam moc rychlých zatáček, takže auta mohla jet za sebou, aniž by se přehřívaly pneumatiky. Dlouhé rovinky, kde mohli jet všichni za sebou a těžit ze snížení odporu vzduchu, prudké brždění. Byla to dobrá podívaná,“ popisuje předposlední závod loňské sezóny Villeneuve.
„Takže samotné závody přinesly dobrou podívanou a všechno, co se dělo mimo jízdu, proč byste to chtěli vyškrtnout? To je ta zábava. Fanoušci to potřebují, na tom není nic špatného. Musíte se na to podívat z širšího pohledu. Fanoušci řeknou díky za show!“
Jedním z pozoruhodných incidentů z víkendu v Las Vegas bylo, když Carlos Sainz dostal penalizaci kvůli poškození, které mu na voze způsobil uvolněný kryt kanálu, o který se při přejezdu roztrhla podlaha jeho Ferrari. Vzhledem k tomu, že Sainz a Ferrari za incident nenesou žádnou vinu, snaha o negaci trestu se ukázala jako marná, protože stevardi nemohli přehlížet, že Španěl potřeboval namontovat nové komponenty.
O způsobu, jak přehlížet podobné incidenty v případech vyšší moci, se možná bude diskutovat na úrovni Komise F1, ale Villeneuve prozatím řekl, že jiný způsob, jak řešit Sainzův incident, neexistuje. „Trest byl povinný, protože jakmile můžete na auto nasadit nové díly, je to pro vás výhoda. Takže Sainz měl bohužel velkou smůlu, protože byl opět konkurenceschopný, a to mu zničilo víkend,“ řekl.
„Vzhledem k pravidlům parc ferme (uzavřená oblast na okruhu, kde jsou monoposty kontrolovány komisaři ohledně jejich legálnosti a bezpečnosti – pozn. red.) a všem limitům na komponenty je velmi těžké proměnit takový incident v něco spravedlivého. Nemůžete proměnit nevýhodu ve výhodu. Neexistuje žádný spravedlivý způsob, jak to vyřešit. Takže nemůžete najednou říct, dejte tam nový motor, to máš ale štěstí… Je to cena, kterou je třeba zaplatit s limity na motory, převodovky, baterie… Jediné, co můžou udělat, je, že na tyto škody udělí výjimku z rozpočtového limitu.“