Tombazis: Testování flexibility předních křídel zůstane stejné

Tombazis: Testování flexibility předních křídel zůstane stejné

Flexibilní přední křídla byla v letošní sezóně častým předmětem diskuse a vyvolala i jisté kontroverze. Mezinárodní automobilová federace ale neplánuje pro příští sezónu změnit systém jejich testování.

Nikolas Tombazis, ředitel Mezinárodní automobilové federace (FIA) jednomístných vozů, sdělil, že nebudou v testech ohýbání předních křídel provedeny žádné změny, a to i přes kontroverze, které kolem jejich flexibility v této sezóně vznikly.

V reakci na dotaz Ferrari a Red Bullu týkající se pružnosti předních křídel patřících ostatním týmům, především McLarenu a Mercedesu, umístila FIA od Velké ceny Belgie na monoposty monitorovací kamery.

Tento krok neměl za cíl změnit v krátkém časovém úseku předpisy, ale posloužil především jako zjišťovací mise, která měla určit, jak by se mělo postupovat při budoucích úpravách pravidel.

FIA také zkontrolovala přední křídla McLarenu a Mercedesu a uvedla, že pokud projdou testy pružnosti, nemá s nimi žádný problém.

Tombazis však vysvětlil, že kvůli rozdílnému zatížení jednotlivých předních křídel na startovním roštu je pro FIA obtížné vytvořit univerzální test, který by omezil jakékoli zneužívání aeroelasticity.

„S tím, co jsme viděli, jsme docela spokojeni,“ vysvětlil Tombazis v exkluzivním rozhovoru pro Motorsport.com. „Chci říct, že to není otázka toho, jestli jsme vždycky spokojení nebo ne. Je to také otázka toho, zda máte pocit, že se dá udělat smysluplný test.“

„Jedním z problémů u předního křídla je, že ve srovnání s jinými částmi vozu je zatížení předního křídla v daném místě mnohem různorodější a podobně. Takže většina testů se týká zatížení určitého směru, určité polohy aplikace, určitá velikost nesmí vyvolat určitou deformaci.“

„Nejúspěšnější jsou takové testy co nejvíce napodobují to, co se děje v reálném životě se zatížením, a například u dřívějšího křídla je to poměrně úspěšné. U předního křídla by to bylo vzhledem k různorodosti jednotlivých vozů poměrně obtížné.“

Tombazis dodal, že od zavedení současných předpisů v roce 2022 nedošlo v testech ohybu předního křídla k žádným změnám a v rámci toho se nehodlá měnit ani taktika pro rok 2025.

Ferrari již podle dostupných informací vyvinulo vlastní verzi ohýbacího předního křídla pro rok 2024, a to je také příležitost, která se nabízí Red Bullu, pokud ještě nevytvořil vlastní variantu.

„V létě a na začátku podzimu kolem toho bylo samozřejmě hodně povyku,“ dodal Tombazis. „Minimálně od roku 2022 jsme týmům jasně řekli, že neplánujeme zavádět žádné další testy předního křídla, a toho jsme se drželi.“

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formuli 1 začala pravidelně sledovat v roce 2020. V únoru 2022 se připojila k redakci SvětFormule.cz a kromě psaní článků se stará i o sociální sítě. Nevěnuje se jen F1, ale i nižším sériím.

Další články autora →