Stojí za tempem Mercedesu v Las Vegas zakázaná technologie?

Stojí za tempem Mercedesu v Las Vegas zakázaná technologie?

Co se stane ve Vegas, zůstane ve Vegas? Tímto heslem se možná minulý týden řídil Mercedes. Pozorní diváci si totiž všimli, že se jejich vozu nezvykle pohyboval volant, což vyvolává podezření, že by mohli používat systém DAS, zakázaný od sezóny 2021. Je to ale pravda?

DAS, tedy Dual-Axis Steering, byl jedním z nejvýraznějších technických průlomů v historii formule 1, i když jeho využití bylo kvůli své revoluční povaze velmi krátkodobé. Tento inovativní systém, který představil tým Mercedes na začátku roku 2020, okamžitě upoutal pozornost soupeřů, když bylo na předsezónních testech vidět, jak Lewis Hamilton posouvá volant směrem k sobě a od sebe.

Klíčovou funkcí DAS bylo umožnit změnu sbíhavosti a rozbíhavosti kol během jízdy, což mělo přímý dopad na opotřebení pneumatik i přilnavost vozu. Mercedes tak mohl dosáhnout lepší přilnavosti v zatáčkách a naopak ji snížit na rovinkách, což vedlo ke zvýšení maximální rychlosti. Kromě toho systém ovlivňoval teplotu pneumatik, díky čemuž si jezdec mohl zvolit, která část pneumatiky se má zahřívat a která zůstane chladnější. Přestože DAS přinesl významnou výhodu, bylo jeho použití již v následující sezóně zakázáno.

Dle několika fanoušků se Mercedes něčeho podobného dopustil i minulý víkend v Las Vegas. Ve videu si lze ale všimnout, že volant se nepohybuje směrem dopředu a dozadu, nýbrž nahoru a dolu.

Osobně si myslím, že se spíše může jednat o velmi chytrou geometrii zavěšení. Při brzdění to vypadá, jako by se brzdové kryty pohybovaly dopředu. Pokud by to byla pravda, odklon kol by se během brzdění mohl změnit na lehkou sbíhavost, což by pomohlo pneumatiky trochu zahřát. To by umožnilo použít méně agresivní nastavení geometrie, čímž by na rovinkách ztratili méně výkonu, ale stále by dosáhli určitého zahřátí pneumatik při vjezdu do zatáčky. Tento podivný pohyb volantu by pak mohl být důsledkem oné geometrie.

O podobnou variantu systému DAS se tedy s velkou pravděpodobností nejedná.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

K formuli 1 jsem se dostal v roce 2005, kdy mě rodiče nemohli odtrhnout od obrazovky. Fascinuje mě technologie v motorsportu. Působil jsem i jako traťový maršál.

Další články autora →