Šéf McLarenu Andrea Stella věří, že zkrácení času v aerodynamickém tunelu nebude pro britský tým handicapem do sezón 2025 a 2026. Stella spoléhá na to, že jim pomůže nový aerodynamický tunel, který bude přímo ve Wokingu a nebudou už muset využívat větrný tunel Toyoty v Kolíně nad Rýnem.
McLaren minulý víkend ve VC Abú Zabí získal první Pohár konstruktérů od sezóny 1998. Prvenství týmu pomohlo po finanční stránce, ale nevýhodou je to, že budou mít na začátku příštího roku nejméně hodin ve větrném tunelu.
To je komplikace hlavně směrem k ročníku 2026, který přinese úplně nové monoposty. Vývoj na těchto vozech je oficiálně povolen až od 1. ledna 2025 a právě v tomto čase bude McLaren v nevýhodné pozici oproti hlavním konkurentům Ferrari, Red Bullu a Mercedesu.
Sportovní pravidla formule 1 obsahují takzvaná omezení aerodynamického testování, která podrobně popisují to, kolik času mají týmy povoleno strávit v aerodynamickém tunelu a využíváním CFD simulací (proudění kapalin, které umožňuje inženýrům vidět, jak proudí vzduch kolem monopostu – pozn. red.).
Referenčním bodem je tým na sedmé pozici, ten může využívat 100 %. S každou další pozicí nahoru se 5 % odečítá, s pozicí dolů se 5 % přičítá. Tým, který šampionát vyhrál má k dispozici 70 % a poslední tým disponuje 115 %.
Šéf McLarenu Andrea Stella si však myslí, že jeho tým může tento deficit překonat, hlavně díky využití aerodynamického tunelu přímo ve Wokingu, který týmu pomůže z časového hlediska.
Stella ke snížení počtu provozních hodin říká: „V šampionátu byste si vždycky vzali první místo a pak se podívali, jak můžete zlepšit svou efektivitu z hlediska aerodynamického vývoje v kombinaci s CFD a časem stráveným v aerodynamickém tunelu, protože tyto dvě věci jsou složené.“
„Nový aerodynamický tunel je rozhodně velkým krokem kupředu. Ale velký krok vpřed je to především z logistického hlediska. Vždycky zdůrazňuji, že v loňském roce byla jak vylepšení v Austinu, tak v Singapuru navržena a vyvinuta v aerodynamickém tunelu Toyoty (ten se nachází v Kolínu nad Rýnem – pozn. red.). Jenže vyvíjet věci v aerodynamickém tunelu Toyoty znamená mít připravený díl, který se pak testuje dva dny poté jen kvůli přepravě.“
„Nyní máme díl připravený a testuje se dvě hodiny poté, čímž získáte mnohem větší efektivitu. Ve skutečnosti ale honba za efektivitou není jen díky aerodynamickému tunelu, ale je v celém přístupu k vývoji aerodynamiky. Musím říct, že jsme viděli – sami jsme si to vyzkoušeli -, že i když máte stále více omezení, z hlediska vývoje je zdaleka nejdůležitější způsob, jakým generujete poznatky a efektivitu.“
Bývalý inženýr Ferrari si myslí, že množství času stráveného v aerodynamickým faktorem není rozhodujícím faktorem a v McLarenu se soustředí spíše na kvalitu než na kvantitu.
„Není to tak, že když mám třikrát více času v aerodynamickém tunelu, tak nutně vyvinu auto třikrát rychleji. To není ten případ. Myslím, že jsme to letos viděli velmi dobře, protože na trati došlo u některých týmů k vývoji, který se nemusel nutně stát něčím, co by znamenalo pokrok. Není to nutně o kvantitě, my hodně investujeme do kvality vývoje.“