Red Bull a Ferrari kritizují FIA: Na restart bylo dost času

Red Bull a Ferrari kritizují FIA: Na restart bylo dost času

Přestože Max Verstappen vyhrál, tak na jeho výrazu bylo poznat, že není zcela spokojený z konce závodu, kdy byl ochuzen o boj s Leclercem. Red Bull je rovněž z finiše rozladěný. Podle vedení týmu FIA pochybila, když závod nerestartovala.

Výjezd safety caru zapříčinil ve 47. kole Daniel Ricciardo, který byl nucen odstavit svůj vůz na rovince mezi zatáčkami Lesmo, když mu vypověděl službu motor. Na trať tedy vyjel Bernd Mayländer. V předposledním kole jej předjeli jezdci okolo, k restartu ale již nedošlo. Přestože triumfoval Max Vestappen, tak Christian Horner by byl raději, kdyby se závod nedokroužil za zpomalovacím vozem. Nespokojenost s rozhodnutím vedení závodu nebylo spokojeno pochopitelně ani Ferrari, které kvůli tomu nejspíš přišlo o výhru.

„Konec byl frustrující. Chtěl jsem, aby byl závod ještě restartován. V autě jsem to nechápal, protože trať byla vyčištěná (v předposledním kole). Proto jsem si myslel, že ještě můžeme závodit, ale to se nestalo,“ lamentuje Charles Leclerc, který dokončil na druhém místě.

Binotto: FIA měla odvést lepší práci

Šéf Ferrari Matia Binotto dává vinu Mezinárodní automobilové federaci, přičemž naráží na kontroverzní finiš Velké ceny Abú Zabí 2021: „Nemyslím si, že jde o změnu pravidel. O těch se vedla dlouhá jednání, především minulý rok po Abú Zabí. Probíralo se to s FIA, F1 a týmy a došli jsme k závěru, že současný formát je pravděpodobně dobré ponechat. Takže si nemyslím, že by to dnes byla záležitost regulí. Rozhodně jsem zklamaný, jak jim trvalo dlouho, než se rozhodli. A myslím si, že nechápeme, proč to trvalo tak dlouho, povolit autům mezi safety carem a lídrem, je pustit.“

Binotto nechápe, proč jezdci okolo nedostali pokyn předjet safety car dříve.

„Myslím si, že safety car nebyl tím pravým důvodem (pro odložení). Když jste puštěni, tak nemůžete jít jednoduše na plný plyn, protože máte pravidly určený minimální čas na kolo. A tento minimální čas na kolo tu je proto, abychom se ujistili, že jakkoliv pojedou, tak pojedou bezpečně. Co nechápeme je, proč se současnými pravidly, která máme za správná, rozhodnutí trvalo tak dlouho.“

Na dotaz, zda přijímá vysvětlení FIA, proč závod nerestartovala, odopověděl: „Přijímám to. Chápu, že to mohlo být kompikované. Ale zároveň si myslím, že jsme mohli s safety carem udělat lepší práci, abychom připravili celý vlak aut na nový start závodu. A to se nestalo. Jednoduše si myslím, že to bylo špatné a mohlo to být provedeno lépe, aniž bychom měnili předpisy. Předpisy jsou na místě, jde jen o to je lépe aplikovat.“

Binottovi je líto, že tifosi byli ochuzeni o akci na trati. Není si však jistý, jestli by se na výsledcích něco změnilo, jelikož byl Verstappen „nejrychlejší“.

„Myslím, že zkrátka musí odvést pro F1 lepší práci. Není to o Ferrari a tifosi, protože kdyby safety car zajel dříve, jak by závod skončil? Nevím. Max byl stále nejrychlejším vozem a byl na nových gumách. Ale všeobecně si myslím, že jsme se měli pokusit ukončit safety car co nejdříve a poskytnout všem jezdcům více závodního času na trati.“

S Binnotem souhlasí i šéf Red Bullu Christian Horner i týmový poradce Helmut Marko.

„Měli jsme nejrycheljší auto a chtěli jsme vyhrát závod na trati, nikoliv za safety carem. Sdílíme tedy zklamání se všemi fanoušky, neboť nás připravili o skvělé finále,“ je naštvaný Horner a Marko dodává: „Určitě to nebylo správné rozhodnutí. Myslím si, že si safety car vybral špatného jezdce a pak musíte přestat přestat pouštět ty, co jsou o kolo zpět. To nehraje vůbec žádnou roli a byl by to pak svělý finiš.“

Nechceme vyhrávat pod safety carem

Přestože Red Bull vyhrál, tak má pro ně tento triumf hořkou pachuť. Nelíbí se jim způsob, jakým si pro vítězství dojeli. Dle Hornera k celé situaci došlo kvůli tomu, že FIA měla za lídra závodu jiného závodníka.

„Nechceme vyhrávat pod safety carem. A to je něco, o čem jednáme už mnoho let. Že by závody měly být dokončovány za normálního závodění. A bylo spoustu času závod dokončit. Myslím, že zkrátka se chytli špatného auta, a sice George Russella.“

Hornerovi stále není jasné, proč odklizení Ricciardova mclarenu trvalo tak dlouho. Nebo jej tam jednoduše mohli nechat stát. „Myslím, že je to v rozporu se zásadami, o kterých jsme mluvili dříve. Nejvěštím poraženým byli dnes bohužel také fanoušci. Musíme ten problém rychle řešit. Musíme se zabývat detaily. Ale za mě bylo dost času závod rozjet. A opět s autem, které nebylo v bariéře. Parkovalo na okraji.“

FIA se brání: Bezpečnost na prvním místě

Mezinárodní automobilová federace samozřejmě nemohla mlčet a své rozhodnutí musela obhájit. Hájí se tím, že postupovali podle předem dohonutých předpisů a vzhledem k závažnosti incidentu „nebyla červená vlajka zapotřebí.“

„Ačkoliv bylo vynaloženo veškeré úsilí k rychlému odklizení (Ricciarcova vozu) a porkačování v závodě, tak se situace vyvinula tak, že traťoví maršálové nebyli schopni auto zařadit na neutrál a odlačit ho do únikové zóny.Vzhledem k tomu, že bezpečnost odklízení je naší prioritou a nehoda nebyla tak vážná, aby byla vyžadovaná červená vlajka, skončil závod pod safety carem v souladu s postupy dohodnutými mezi FIA a všemi závodníky. Načasování fáze bezpečnostního vozu v rámci závodu tento postup neovlivňuje.“

Sdílejte na:
Zavřít