Kolotoč formule 1 se přesouvá do domoviny Sergia Péreze, o jehož budoucnosti probíhají hojné spekulace kvůli jeho špatným výkonům. Mezitím se šance Landa Norrise na zisk titulu pomalu zmenšují.
Mexiko má ve formuli 1 překvapivě také bohatou historií, která sahá až do roku 1962. Tehdy se jel vůbec první závod na okruhu Magdalena Mixhuca, jenž vyhrál Jim Clark a Trevor Taylor. Nicméně první podnik, který se započítával do šampionátu, se konal o rok později a opět jej opanoval Jim Clark na Lotusu.
Přestože v roce 1970 okruh navštívilo rekordních 200 000 diváků, aby se podívali na svého hrdinu Pedra Rodrígueze, byla následně velká cena na několik let vyškrtnuta z kalendáře, neboť v témže roce neukáznění fanoušci naházeli na trať lahve, což zapříčinilo chaos. Švýcarská banka se zaručila, že pro nadcházející závod zařídí lepší kontrolu diváků. Ale z tohoto plánu po smrti Pedra Rodrígueze sešlo.
V roce 1986 se Mexiko vrátilo už na přejmenovaný okruh na počest místních hrdinů, bratrů Rodríguezových. Vítězem se stal Rakušan Gerhard Berger, který přes nemoc dokázal porazit své soupeře. Ovšem většina z nich se potýkala s problémy s pneumatikami.
Jelikož v únoru 1992 dosáhlo znečištění ovzduší v Mexiku rekordní úrovně, místní vláda zakázala výjezd poloviny vládních aut do ulic. Situace se kvůli tomu, že se Mexiko City nachází mezi horami, nezlepšovala. Okruh prošel kosmetickými úpravami – zpomalení zatáček, zmenšení náklonu v zatáčce Peraltada. Ale stále si jezdci stěžovali na nerovný povrch, kvůli kterému Mansell málem v tréninku boural. Dalším důvodem, proč se tam dalších 11 let nezávodilo, bylo, že Mexico City zažívalo rychlý a nestabilní nárůst obyvatelstva.
Spekulovalo se o návratu už v roce 2006, kdy se měl vybudovat nový okruh nedaleko Cancúnu. Nicméně ještě v témže roce z plánů sešlo, protože se na to nenašli „správní lidé“. Ovšem tehdejší šéf formule 1 Bernie Ecclestone se nechal slyšet, že usiluje o comeback pro sezónu 2009, z čehož ve finále také nic nebylo.
Mexičtí fanoušci se domácí velké ceny dočkali až v roce 2015, kdy zvítězil pilot Mercedesu Nico Rosberg. Mexičané poté dostali ránu v podobě zprávy, že ročník 2019 bude zatím posledním, kdy královna motorsportu zavítá do Mexico City kvůli nesmyslně vysokému poplatku, který čítal 20 865 dolarů. Avšak na začátku srpna bylo oznámeno, že Mexiko zůstane v kalendáři až do roku 2022, ale pod hlavičkou „Mexico City Grand Prix“ coby poděkování za podporu tamní vládě. V roce 2020 se nakonec kvůli pandemii koronaviru v Mexiku nezávodilo.
Nejúspěšnějším pilotem je se třemi vítězstvími Jim Clark a ze současného startovního pole Max Verstappen, který získal pro Red Bull pět vítězství a jeho tým se stal tím nejúspěšnějším na tamní trati. Čtyři triumfy má Lotus a o jeden méně má McLaren, Mercedes a Williams.
Co na jezdce čeká?
Okruh se vyznačuje zejména tím, že se nachází 2285 metrů nad mořem, čímž je nejvýše položenou dráhou v kalendáři. Je 4,3 km dlouhý a čítá 17 zatáček. DRS bude možné využít na cílové rovince, mezi zatáčkami 3/4 a 11/12.
Testování pneumatik pro sezónu 2025
Pirelli pro Velkou cenu Mexika zvolilo nejměkčí kombinaci gum C3-C5. Očekává se strategie jedné zastávky. Minulý rok se týmy snažily prodloužit první stint na středně měkké sadě na co nejpozdější zastávku. Ovšem vloni byly využity tři sady pneumatik, jelikož po nehodě Kevina Magnussena byl závod zastaven a víceméně všichni jezdci přezuli.
Letos využijí nejvýše položený okruh v kalendáři pro testování nové nejměkčí sady C4, C5 a C6. Druhý trénink tak bude prodloužen z tradičních 60 minut na 90, přičemž italští inženýři určí specifický program.
Bitka o místo u Red Bullu. Pérezův poslední závod?
Sergio Pérez nadále značně zaostává za svým kolegou, proto se začalo pochybovat o tom, zda Pérez vydrží u Red Bullu do konce sezóny. Spekulovalo se, že by právě doma měl oznámit konec kariéry a že by měl být nahrazen Liamem Lawsonem. Mexičan však tyto zvěsti vyvrátil s memečkem z Vlka z Wallstreet „Neodcházím“.
Nicméně jeho tweet neměl žádný účinek, ba naopak. Dokonce se objevila další alternativa, koho za Péreze dosadit.
První scénář je takový, že by vedle Verstappena posadili Novozélanďana, kterého by mohl ve VCARBu nahradit Franco Colapinto. Mladý Argentinec zatím podává vskutku ohromující výkony a dokáže s Albonem držet krok, ne-li ho porážet. Avšak ke vší smůle je kromě Audi, a teoreticky VCARBu, všude plno, takže to zatím spíše vypadá, že si bude muset počkat na stálou sedačku minimálně o rok déle.
A druhá možnost? Divoké spekulace do Red Bullu posílají Oscara Piastriho. Údajně jeho manažer Mark Webber už s týmem jedná. Otázkou ale zůstává, jaký by měl důvod měnit tým. Příliš pozitiv totiž z přestupu není. Proč by odcházel ze stáje s nejrychlejším monopostem na poli do aktuálně asi nejtoxičtějšího prostředí? Ani na pozici by si nepolepšil, když by jej posadili vedle Verstappena. Red Bull by ho jedničkou s velkou pravděpodobností neudělal.
Tento přestup by byl pochopitelný zřejmě asi v jediném případě – kdyby se Verstappen rozhodl Rakušany opustit.
Zobrazit příspěvek na Instagramu