Preview VC Maďarska: Je McLaren opravdu zpět?

Preview VC Maďarska: Je McLaren opravdu zpět?

Red Bull jede na Hungaroring beze sporu jako favorit, ovšem za ním to bude velmi napínavé. McLaren se bude snažit potvrdit svoji formu ze Silverstone, ovšem okruh v Maďarsku je svou charakteristikou specifický, takže se ukáže, zda jsou papayové vozy opravdu zpět. Spravit chuť si bude chtít naopak Aston Martin, jehož tempo rapidně klesá.

Úplně první cena Maďarska se konala v roce 1936 na pětikilometrové trati v Népligétu, což je největší park v hlavním městě Budapešti. Avšak poté se zde nekonal závod dalších padesát let, než se do Maďarska vrátilo závodění díky formuli 1.

Poprvé se monoposty královny motorsportu představily na Hungaroringu v roce 1986, od té doby je tzv. ‚Mickey Mouse‘ okruh nedílnou součástí kalendáře. Zajímavostí je, že závody na tamní dráze se odjely za sucha až do roku 2006. Tehdy poprvé jezdci okusili nástrahy mokrého Hungaroringu.  Za zmínku stojí, že 36 let své existence prošla pouze dvěmi drobnými kosmetickými úpravami (nepočítáme-li například nový asfalt).

Nejúspěšnějším jezdcem je Lewis Hamilton, který má na svém kontě 8 triumfů, zatímco druhý Michael Schumacher jich má o polovinu méně. Kromě Brita má ze současného startovního pole na kontě dvě vítězství Sebastian Vettel. Mezi týmy vede s přehledem McLaren, jehož piloti zvítězili 11x, sedm výher má Ferrari s Williamsem, o dvě méně Mercedes a pouze dvakrát stál na stupínku nevyšším jeden z vozů Red Bullu.

Co na jezdce čeká?

Svojí charakteristikou se Hungaroring řadí k nejpomalejším stálým tratím v kalendáři. Skoro čtyři a půl kilometrů dlouhý okruh je úzký a členitý se 14 pomalými zatáčkami, což vyžaduje vysoký přítlak. Kvůli své charakteristice se řadí spolu s Monakem k nejpomalejším tratím v kalendáři F1 a jezdci zde nemají příliš příležitostí na předjíždění. Závod je vypsán na 70 kol, přičemž DRS bude možné využít na cílové rovince.

Hungary_Circuit.png

Nová alternativní alokace gum

Pirelli na ‚Mickey Mouse‘ okruh přiveze nejměkčí specifikaci gum C3-C5. Poprvé zde bude využita alternativní alokace gum, což znamená, že v každé části kvalifikace budou moci nasadit pouze jednu sadu slicků – v Q1 tvrdé, v Q2 střední a v Q3 měkké. Rovněž bude snížen počet dostupných sad z 13 na 11. Každý závodník bude mít k dispozici tři sady bíle označených gum, čtyři žlutě označených gum a čtyři sady červeně označených gum. To samé platí pro pneumatiky do mokra: tři sady do mokra a čtyři sady do přechodných podmínek s jednou sadou zeleně označených pneumatik, když by pršelo v pátek nebo se očekávalo nepříznivé počasí v sobotu.

Pneumatiky musejí být vráceni v pátek po každém tréninku a další dvě sady poté v sobotu po třetím tréninku. Poté jezdcům zbyde sedm sad pneumatik pro kvalifikaci a závod, přičemž pro závod musí mít k dispozici minimálně jednu sadu tvrdých a jednu středně tvrdých gum.

Tato alokace gum bude posléze využita také v září při Velké ceně Itálie

12-HU23-Preview-EN

Je McLaren opravdu zpět? 

V posledních závodech se tempo rapidně zlepšilo, což potvrdil fantastický výsledek na Silverstone, když Lando Norris skončil druhý a Oscar Piastri čtvrtý. Pro Norrise to byl první letošní pódium a první druhé místo od VC Itálie 2021. Piastri slavil své nejlepší umístění v kariéře F1. Tifosi doufají, že si po zpackané Velké Británii spraví chuť lepším výsledkem. Stejně tak Sergio Pérez, který pětkrát za sebou už nepostoupil do Q3 a čtyřikrát po sobě vypadl už v první části kvalifikace.

Mexičan by se měl začít bát, protože mnozí mají za to, že návrat Daniela Riccarda do AlphaTauri je jakýmsi zastrašovacím tahem Red Bullu. Ten ukázal, že špatné výkony tvrdě trestá. Australan totiž nahradil Nycka de Vriese, který za Júkim Cunodou výrazně zaostával. Ovšem je otázka, jak na tom bude Ricciardo. Red Bull však věří, že nepochybili, a to na základě Riccardově rychlosti na simulátoru.

Kdo výkonnostně zhoršil, je Aston Martin. Fernando Alonso ze začátku sezony pravidelně bojoval o pódiová umístění, avšak momentálně jsou spíše na konci nejlepší desítky, přičemž Španěla kolikrát poráží i jeho týmový kolega Lance Stroll.

Pátek 21.7. 1. trénink 13:30-14:30
2. trénink 17:00-18:00
Sobota 22.7. 3. trénink 12:30-13:30
kvalifikace 16:00-17:00
Neděle 23.7. závod 15:00

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Barbora Goldmannová)
Sdílejte na:
Zavřít