Preview VC Emilia Romagna: Magnussen krůček od zákazu startu

Preview VC Emilia Romagna: Magnussen krůček od zákazu startu

Formule 1 odstartuje svoji evropskou štaci závodem na legendární Imole pod názvem FORMULA 1 MSC CRUISES GRAN PREMIO DEL MADE IN ITALY E DELL’EMILIA-ROMAGNA 2024. Pro Ferrari to bude první ostrá zkouška na domácí půdě.

Velkou cenu Emilia Romagna hostí okruh, jenž vznikl v roce 1953 pod názvem Autodromo di Catellaccis. Tehdy trať byla bez šikan, takže zatáčky Aque Minaralli a Rivazzu spojovala dlouhá rovinka, stejně tak tomu bylo mezi Rivazzou až po Tosu. Tato konfigurace vydržela až do roku 1972

Závod formule 1 se zde poprvé odjel až v roce 1963, avšak jako nemistrovský podnik, jenž opanoval Jim Clark v Lotusu. Až o 17 let později byl okruh zařazen do kalendáře královny motorsportu pod názvem Velká cena Itálie. Tehdy bral vítězství Nelson Piquet.  O rok později se závodilo pod hlavičkou Velká cena San Marina, takto tomu bylo až do roku 2006, přičemž byl závod vypsán na 60 kol a okruh měl 5040 km.

Pro sezonu 2007 byla odstraněna šikana Variante Bassa, takže závodníci od Rivazzy 2 až po Tamburello jezdí na plný plyn. Staré boxy byly zbourány a boxová ulička byla postavena nově, přičemž byla prodloužena a dostala nový asfalt. V roce 2021 dostala trať homologaci prvního stupně, což znamená, že může hostit velké ceny formule 1.

Ačkoliv comeback Imoly do kalendáře byl naplánován už pro rok 2016, tak nebylo docíleno dohody, ale přeci jenom se místní Tifosi dočkali. Velký návrat se odehrál v období pandemie koronaviru v roce 2020, kdy se šil kalendář „horkou nití“ a hledala se místa konání, kde to restrikce povolovaly. Jelikož závod pod názvem Velká cena Itálie se jel na Monze, tak musel být podnik na Imole pojmenován jinak. Rozhodlo se tedy, že bude pojmenován podle oblasti, kde se okruh nachází – tedy Emilia Romagna.

Také autodrom samotný od roku 1970 nese jména dvou mužů z rodiny Ferrariových – zakladatele značky Enza Ferrariho a jeho syna Dina, jenž tragicky zahynul na okruhu dva roky po zásadních změnách, při kterých vznikly Variante Bassa a Variante Alta.

Tragický rok 1994

Formule 1 v tomto roce nevstoupila do závodního víkendu dobře a tyto tři dny se do historie šampionátu zařadily jako nejčernější. Začalo to už v pátek, kdy Rubense Barrichella katapultoval obrubník na bariéru z pneumatik ve Variante Bassa, přičemž Brazilec upadl do bezvědomí.

O den později došlo k první tragické nehodě. V kvalifikaci narazil Rakušan Roland Ratzenberger v zatáčce Villeneuve čelně do zdi v rychlosti 310 km/h. Při bouračce utrpěl frakturu lebky, což bylo fatální.

Během velké ceny došlo k další tragédii. V sedmém kole praskl sloupek řízení na williamsu Ayrtona Senny a v zatáčce Tamburello vyletěl v rychlosti 306 km/h z trati a po zpomalení na 211 km/h narazil do betonové zdi. Senna zemřel pár hodin po převozu do nemocnice. Příčinou bylo ulomené zavěšení kola, které prorazilo jeho helmu a lebku.

Po tomto hororovém víkendu prošla trať dalšími razantními úpravami, které ji měly udělat bezpečnější. Tamburello, které se jelo na plný plyn, bylo zpomaleno zaklikatěním a přidáním travnaté únikové zóny. To samé se stalo s Villeneuveovou zatáčkou. Naopak byla odebrána šikana v Acqua Minerali a Variante Bassa se stala samostatná šikana.

Co na jezdce čeká?

Enzo Ferrari označil trať jako „malý Nürburgring“ kvůli tomu, že je technická a pěkně se tam ukazují dovednosti pilotů. Téměř pětikilometrový okruh čítající 19 zatáček je kombinací složitých zatáček a brzdných zón. DRS bude tentokrát možno využít pouze jednou, a to na cílové rovince. Imola je jedním z mála okruhů, na kterém se jezdí v proti směru hodinových ručiček. Závod je vypsán na 63 kol.

Emilia_Romagna_Circuit.png

 

Pirrelli přiveze do Itálie nejměkčí kombinaci gum C3-C5, která si odbyje na tamním okruhu svoji premiéru.

07-IT-Preview-EN

Magnussen krůček od zákazu startu

Kevin Magnussen letos sbírá za svoji špinavou jízdu jeden trestný bod za druhým. První tři body obdržel v Saúdské Arábii za kolizi s Alexem Albonem, za kterou si ještě musel odpykat trest 10 vteřin. Další desetivteřinovku dostal za získání výhody při souboji s Júkim Cunodou.

Během Velké ceny Číny mu byly připsány dva černé puntíky za kontakt Cunodou. Tentokrát nezvládl svůj monopost během fáze safety caru a trefil pravé zadní kolo Japoncova vozu.

V Miami několikrát opustil trať, čímž získal výhodu, a způsobil kolizi s Loganem Sargeantem, čímž si vysloužil celkem pět bodů. Po úvodních šesti závodech je Dán dva body od zákazu startu.

Návrat do zaplavené Imoly

Minulý rok byl závod zrušen kvůli přívalovým dešťům, které rozvodnily řeky a způsobily záplavy. Formule 1 poté udělala pěkné gesto, když na opravu zničeného komplexu darovala 1 milion dolarů. Kromě toho to bude emotivní víkend, protože je to dva týdny od 30. výročí smrti Ayrtona Senny a Ronalda Ratzenbergera. Vettel usedne do Sennova McLarenu MP4/8, se kterým brazilský závodník naposledy slavil vítězství v roce 1993.

Ferrari přiveze výrazná vylepšení

Italská stáj je jedním z týmů, který začíná dotírat na Red Bull. Pro domácí víkend mají jasný cíl, a to Býky porazit. Nejeví se to vůbec jako nesplnitelná vize, jelikož po první šestici závodů máme vedle Verstappena další dva vítěze z jiných týmů. V Austrálii to bylo právě Ferrari, jehož jezdec Caros Sainz stál na stupni nejvyšším a ve Velké ceně Miami to byl naopak Norris, kdo vyhrál. K boji o domácí vítězství by jim pak měla dopomoci také výrazná vylepšení, která chystají nasadit.

Pátek 17.5. 1. trénink 13:30-14:30
2. trénink 17:00-18:00
Sobota 18.5. 3. trénink 12:30-13:30
kvalifikace 16:00-17:00
Neděle 19.5. závod 15:00

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Barbora Goldmannová)
Sdílejte na:
Zavřít