Pomalé Ferrari: Analýza hlavních příčin

Pomalé Ferrari: Analýza hlavních příčin

Ferrari dělá vše pro to, aby se vrátilo na vrchol. Tým však v současnosti brzdí hned několik problémů a na McLaren stále ztrácí minimálně tři desetiny sekundy na kolo. Rychlejší však bývá, když najde správné nastavení, také Red Bull a často i Mercedes. Proč tedy Ferrari zaostává?

Ačkoliv to v počátcích nových technických pravidel vypadalo slibně, v posledních měsících se ukazuje, že předjíždění je opět velmi obtížné. Vůz jedoucí těsně za jiným monopostem trpí kvůli tzv. špinavému vzduchu, za což může složitá aerodynamika současných monopostů.

Moderní formule jsou extrémně citlivé na jakoukoliv změnu proudění vzduchu a Ferrari není jediné, kdo s tím má potíže, totéž trápí například i nejrychlejší McLaren. Problém je však také v tom, že tok vzduchu za jiným vozem je natolik nepředvídatelný, že jej nelze v továrnách přesně nasimulovat ani pomocí nástrojů jako CFD (Computational Fluid Dynamics).

Oproti McLarenu, který většinou startuje více vpředu, má Ferrari, které je samo o sobě pomalejší, tím pádem větší potíže se v závodech propracovat vpřed.

Problémy potvrdil Leclerc

Během Velké ceny Saúdské Arábie na tento problém upozornil i Charles Leclerc. SF-25 má velké potíže při jízdě za jinými vozy a často se musí od soupeře oddělovat. Proč se ale trápí právě Ferrari?

Vozy italské stáje obecně nedostatečně rotují, s čímž se v současnosti snaží vypořádat i Lewis Hamilton, jenž by si přál mít stabilnější přední nápravu především při vjezdech do zatáček. Ani Charles Leclerc ale není vůči problémům s nedotáčivostí imunní a sám na ně upozornil:

„Upřímně řečeno, hodně jsem se trápil s vyvážením, když jsem jel za Georgem. Trpěl jsem nedostatkem rotace. Jakmile Mercedes zajel do boxů, přední pneumatiky ožily a vůz se ihned zlepšil. Přední náprava se mi řídila lépe a výkon v čistém vzduchu byl mnohem lepší,“ řekl.

SF-25 tedy bylo ve špinavém vzduchu ještě více nedotáčivé než normálně. Za to mohl pokles proudícího vzduchu na flexibilní přední křídlo, což automaticky vede ke snížení přítlaku. Nepředvídatelné chování přední části vozu bylo zásadním problémem Ferrari na trati v Džiddě, která se navíc řadí mezi tzv. front-limited tratě, kde je rozhodující práce právě s přední částí monopostu.

Nutnost startovat vpředu

Je zřejmé, že aby se Ferrari vyhnulo problémům s nedotáčivostí ve špinavém vzduchu, musí se zlepšit v kvalifikaci. Přestože jsme dosud mluvili o aerodynamice, pro kvalifikační zlepšení je ale klíčový i jiný faktor – práce s pneumatikami. Maranellská stáj zatím nedokáže optimálně sladit povrchovou teplotu pneumatik s jejich vnitřní teplotou. Na tomto problému ale Ferrari usilovně pracuje a s chystanými upgrady, plánovanými na Velkou cenu Emilia Romagna v Imole, by mělo přijít zlepšení.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

K formuli 1 jej v dětství přivedli jeho táta s bráchou, kterým vděčí za to, že mohl objevit jedinečné kouzlo formulového světa. V rámci studia se zaměřuje i na analýzu sportovního dění v médiích či na sport obecně. Ve volném čase si rád zahraje F1 na PlayStationu, sleduje sportovní živé…

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *