Šampionátu European Le Mans Series jistě neuškodí, že se vítězem prvního závodu sezony v Barceloně stala hvězda podniku, Robert Kubica. K jasnému vítězství dopomohli populárnímu Polákovi Švýcar Louis Deletraz a Číňan Yifei Ye. Podnik byl z každého pohledu velkým úspěchem a ohromné startovní pole se postaralo o dostatek akce na trati.
Pokud existují třídy motorsportu, kterým ani zákazy plynoucí z aktuální politické situace neuškodily, tak mezi ně jistě patří European Le Mans Serie – ELMS. Jakási „formule 2“ světového vytrvalostního sportu prototypů a vozů GT tento víkend v Barceloně vystartovala do sezóny 2021 a pohled na přeplněné pole účastníků zvěstoval, že se ve světě kolem „snad nic neděje“: Třída LMP2 přilákala do Španělska 17 vozů, LMP3 16 a k tomu 8 posádek Grand Tourisme. Na primitivním Tilkedromu u Montmela se tedy při nedělní 4 hodinovce mělo tlačit 41 automobilů, což slibovalo pěknou podívanou, plnou strkanic.
O strkanice jistě neměli zájem v týmu G-Drive. Aurus-Gibson této „ropnými rubly“ financované stáje kvalifikoval někdejší šampion F2 Nyck de Vries na pole position. Jen o desetinku sekundy pomalejší byla „benzinovými zlotymi“ sponzorovaná WRT-Oreca-Gibson dalšího odchovance F2, který musel pohřbít své nadějena kokpit F1, Louise Deletraze. Třetí čas zajel bývalý jezdec F1 Will Stevens na Orece-Gibson týmu někdejšího vítěze GP Monaka, Oliviera Panise. Nejlepšího času třídy LMP3 dosáhl zkušený Duncan Tappy na Ligieru-Nissan týmu United Autosports, nejrychlejší mezi vozy GT byl Proton-Porsche 911RSR v rukou bývalého jezdce F1 „Jimmiho“ Bruniho.
Výborný Roman Rusinov (střídat ho později měli de Vries a Ital Colapinto) se na startu z pole-position nenechal čtyřicítkou nedočkavých konkurentů za zády znervóznit a s přehledem si při letmém startu udržel vedení. Deletraz, na něhož v boxech čekali hvězdný Polák Robert Kubica s Číňanem Yifeiem Yem, dokončil úvodní kolo jako druhý před Stevensem (co-piloti Francouzi Canal s Aubrym) a Hansonovou United Autosport-Orecou-Gibson. Méně štěstí měl Jamin, jehož Oreca se stala obětí šťouchance v první šikaně a skončila ve štěrku. Úvodní fáze závodu byla plná malých šarvátek a lehkých nehod.
Po 20 minutách se poprvé (a vlastně naposledy) změnilo i pořadí na špičce: Deletraz již nehodlal sledovat Rusinova a převzal vedení.
I po dvou hodinách, tedy o poločase, si na stále ještě přeplněné trati nejlépe vedla trojice Deletraz-Kubica-Ye, která držela vedení před United Autosports-Orecou Hansona, Aberdeina a Gambleho. Třetí byli Stevens, Canal a Aubry, před rozjetými Binderem, Gommendym a Rojasem na Duqueine-Orece, která ze 12. místa na startu udělala největší skok kupředu.
V belgickém týmu WRT i po zbytek závodu vše klapalo jako hodinky a když superstar podniku Robert Kubica vůz převzal na závěrečný 45minutový stint, byl pořád ještě s náskokem 30 sekund v čele před Stevensem, zatímco se o třetí pozici přetahovali Aberdein (United Autosports) s Piletem (Idec Sport).
A zkušený Polák dovezl svůj červeno-bálý vůz bez chyby do cíle. Jaké to populární vítězství pro vítěze GP Kanady, pro Charouzova bývalého jezdce F2 ze Švýcarska a pro úřadujícího šampiona Španělské F3 z Číny, jehož manažerem není nikdo jiný, než otec Neela Janiho, někdejšího vítěze 24h Le Mans. Na stupínku vítězů je doplnili Aubry, Canal a Stevens s Aberdeinem, Hansonem a Gamblem. Na posádku polemane de Vreise zbylo po penalizaci Rusinova jen čtvrté místo.
Nejrychlejší z vozů LMP3 byl Cool-Ligier-Nissan Kruettena, Bella a Mouliniho, ve třídě GT se překvapivě prosadili Italové Cressoni a Mastronardi se Španělem Molinou na Ferrari 488 GTE týmu Iron Lynx.
Šampionát pokračuje za měsíc ve Spielbergu – za normálních okolností by tedy i na české fandy čekalo nedaleko jakési „malé Le Mans“ ve Štýrsku…
Výsledek 4 h v Barceloně – ELMS:
1. Kubica/Deletraz/Ye, WRT-Oreca-Gibson
2. Aubry/Canal/Stevens, Panis-Oreca-Gibson
3. Aberdein/Hanson/Gamble, United Autosports-Oreca-Gibson
4. Colapinto/Rusinov/de Vries, G-Drive-Aurus-Gibson
5. Heriau/Lehaye/Lahaye, Ultimate-Oreca-Gibson
6. Rojas/Binder/Gommendy, Duqueine-Oreca-Gibson