Honda bude od roku 2026 dodávat motory Aston Martinu

Honda bude od roku 2026 dodávat motory Aston Martinu

Není tajemstvím, že se Honda chtěla vrátit do formule 1, přičemž v posledních měsících byli japonští motoráři spojováni s týmem Aston Martin. Nakonec k tomu opravdu došlo. Oficiálně to bylo potvrzeno dnes ráno.

Poprvé Honda startovala ve formuli 1 coby tovární tým v roce 1965 a rok na to už slavila v Mexiku s Richiem Gintherem v RA272 první triumf. V následujících třech letech ještě přidali pár pódií. Poté se Japonci z šampionátu stáhli, aby se mohli soustředit na vývoj nových silničních vozidel.

První titul

Po patnáctileté pauze se však vrátili jakožto dodavatelé motorů pro tým Williams. Rok po návratu, tedy v roce 1984, už stáli na stupínku nejvyšším a v roce 1987 přišel první titul s Nelsonem Piquetem. Jejich motory byly rovněž v útrobách Lotusu. Ve Velké Británii obsadily vozy s Hodnou první, druhé, třetí a čtvrté místo.

Dominance komba McLaren-Honda

Do nové kapitoly vstoupila tradiční stáj z Wokingu ve velkém stylu, když vyhrála 15 ze 16 závodů a Ayrton Senna se stal mistrem světa. V následující sezoně bral titul Alain Prost. Svoji neporazitelnost pak stvrdily spanilé jízdy Senny v roce 1990 a 1991. Poslední vítězství pro Hondu před odchodem, jenž způsobila ekonomická krize v Japonsku, získal Gerhard Berger ve Velké ceně Austrálie 1992.

Krize způsobila odliv značek

Po devitileté odmlce navázali s týmem BAR, ovšem zpočátku se příliš nedatilo. Až v roce 2004 přišel zvrat, když skončili v konečném hodnocení druzí. Kromě toho v letech 2001-2002 poháněly monoposty Jordanu.

Od roku 2006 nastupoval tým pod názvem Honda F1. Působení Hondy ukončia celosvětová ekonomická krize, která zapříčila odchod mnoha značek.

Majstrštyk v podobě Brawn GP

V roce 2009 se objevil na startovním roštu Brawn GP, který s Jensonem Buttonem vyhrál úvodních šest velkých cen a na konci sezony se radovali jak z titulu mezi jezdci, tak i mezi týmy.

Hořkosladká obnova parterství s McLarenem

V roce 2015 se od obnoveného partnerství s McLarenem očekávaly velké věci, avšak skončilo to naprostým fiaskem. Honda se během tří let potýkala s neustálými technickými problémy a také na konkurenci výkonnostně ztrácela.

„Stará dobrá Honda“ se zabydlela u Red Bullu

Pro sezonu 2019 našli Japonci nové útočiště u Red Bullu a o rok později začali dodávat také juniorce, Toro Rosso. Narozdíl od McLarenu šlapal motor Honda jako hodinky a v devátém závodě na domácí půdě slavili s Maxem Verstappenem první vítězství. Celkově skončili třetí a poté dvakrát druzí. Od roku 2022 si Red Bull vyrábí motory sám, avšak s jejich pomocí.

Nová éra s Aston Martinem

Honda se netajila tím, že by se chtěla do šampionátu vrátit na plný úvazek. Spekulace o možném spojení sil s Aston Martinem kolovaly už několik měsíců a dnes byly potvrzeny.

Partnerství Aston Martinu a Hondy dává smysl, protože se tak stanou tovární stájí, jelikož žádný jiný tým japonské pohonné jednotky odebírat nebude.

V oficiálním prohlášení Hondy stojí, že  se jejich cíl shoduje s cílem formule 1, a to stát se uhlíkově neutrálními do roku 2030. Tohoto bodu se šampionát bude snažit dosáhnout pomocí nových regulí, které vejdou v platnost za tři roky. Oproti současnému méně než 20% podílu elektrického motoru vůči spalovacímu bude od roku 2026 rozdělen podíl přesně na polovinu. Rovněž se budou využívat 100% udržitelná paliva a účinnost ERS systému bude ztrojnásobena.

Kromě toho, že je Honda Racing Corporation (HRC) od roku 2022 zodpovědná jak za aktivity v oblasti aut a motorek, tak jejím úkolem bude také vývoj pohonné jednotky, účast v závodech a management pro formuli 1.

Globální ředitel Hondy Toshiro Mibe řekl: „Jedním z důvodů přijmout tuto výzvu ve formuli 1, která je kolébkou závodění, je snaha stát se udržitelnou závodní sérií, což se shoduje s ubíráním se Hondy směrem k uhlíkové neutralitě, a stane se platformou, která usnadní vývoj naší elektrifikační technologie. Honda je firmou, která má historii v podobě přijímání výzev a vyhrávání světových závodů.“

Dále uvedl, že pro vítězství bude klíčový kompaktní, lehký a vysoce výkonný elektromotor s vysoce výkonnou baterií schopnou zvládnout vysoký a rychlý výkon, stejně jako technologie řízení energie. Doufá, že znalosti, které získají ve formuli 1, budou moci využít také pro sériová elektrická auta.

Prezident Koji Watanabe připomíná, že je to vyústění přechodu na uhlíkově neutrální sopečnost, což vedlo k obnovení HRC coby optimální platformy pro udržení a další rozvoj motoristických aktivit jakožto silné stránky Hondy.

Majitel týmu Lawrence Stroll je ze spolupráce nadšený: „Rád bych přivítal Hondu a HRC v Aston Martinu.  Sdílíme vzájemnou snahu, odhodlání a neutuchající ambice uspět na trati. Honda je globální titán a její úspěch v motoristickém sportu je dlouhodobý a neuvěřitelně působivý. Rád bych poděkoval panu Mibemu a panu Watanabemu a celému týmu v HRC, když se společně pouštíme do této vzrušující budoucnosti od roku 2026.“

Martin Whitmarsh se nepotkává s Hondou poprvé. Je přesvěcený, že změny v pravidlech jim přinesou společné úspěchy, a dodává, že „budoucí pracovní partnerství s Hondou je jednou z posledních částí skládačky, která zapadá do ambiciózních plánů Aston Martin ve formuli 1.“ CEO Aston Martin Performance Techologies nezapomíná zmínit ani současného dodavatele motorů Mercedes, kterému děkuje za spolupráci, ačkoliv se jejich cesty rozejdou až za pár let.

Whitmarsh zároveň udává ty nejvyšší cíle, a to je zisk titulu, což asi není zcela od věci. Ovšem důležité bude, jak si bude motor fungovat.

„Je nám, a myslím si, že i také Hodně, jasné, že pravidla formule 1 pro sezonu 2026 vyžadují plnou integraci šasi a pohonné jednotky, kterou může nabídnout pouze plnohodnotný tovární tým.“

Že je technologie Hondy kvalitní, dokazuje Red Bull, který získává vítězství za vítězstvím a je na cestě za dalším titulem.

Sdílejte na:
Zavřít