Grosjean a Palmer o zavedení Halo: Smutný den pro Formuli 1

Grosjean a Palmer o zavedení Halo: Smutný den pro Formuli 1

Hlavním tématem posledních dní je zavedení ochrany hlavy jezdce, tzv. Halo, počínaje sezonou 2018. Byť jej všichni kritizovali, tak bude příští rok „zdobit“ monoposty F1. FIA se brání tím, že nějakou ochranu musela zavést. Na dnešní tiskové konferenci většina pilotů nad krokem FIA jen nevěřícně kroutila hlavou.

Mezinárodní automobilová federace minulou středu oznámila, že od příštího roku budou mít týmy povinnost zakomponovat do svých monopostů svatozář, i přesto, že na ni byly po otestování negativní ohlasy.

Reakce pilotů na tento krok na dnešní tiskové konferenci na Hungaroringu mluvily za všechno. „Nelíbí se mi to, ale samozřejmě rozhodnutí FIA musíme respektovat. Myslím si, že od doby, co byl zaveden virtuální safety car, se riziko překročení rychlosti pod žlutými vlajkami snížilo. Díky lankům upevňujících kolo, která jsou v současnosti poměrně silná, kolo nemůžete tak jednoduše ztratit, a pokud poletují okolo vozu nějaké součástky, tak vás svatozář příliš neochrání. Takže opravdu nechápu, k čemu to potřebujeme,“ není jasné Maxi Verstappenovi, který má za to, že kvůli Halo vyprchá z F1 vzrušení: „Jakmile tu věc budu mít na autě, nebude se mi to líbit. Tudíž vzrušení zmizí ještě před tím, než vůbec nasednu do vozu.“

Ani pilotovi Haasu, Kevinu Magnussenovi, není svatozář po chuti a fanouškům se nediví, že je oznámení FIA naštvalo, neboť je to esteticky nevzhledné.

„Souhlasím s Maxem,“ přikývl mladému Holanďanovi Magnussen. „Vymizí s tím vzrušení, které Formule 1 vytvořila. Když se na ty vozy podíváte, tak je to ohavné. Ale monoposty F1 by neměli vypadat ošklivě. To je přesně důvod, proč je Ferrari víc vzrušující než Mazda. Má to co do činění s vášní. Pokud to vypadá na h*vno, tak to tak vypadá…“

Roman Grosjean sice uznává, že povinnost nasazení svatozáře, není nic hodno oslav, zároveň však připouští, že by to v mnoha případech mohlo být nápomocné.

„Když to (zavedení svatozáře) bylo oznámeno, tak si osobně myslím, že to byl pro Formuli 1 smutný den. Stále jsem proti tomu,“ zdůrazňuje ředitel jezdecké asociace (GPDA). „Nemyslím si, že to má v F1 své místo. Coby člen a ředitel GPDA a pilot musím poděkovat FIA za všechny jejich výzkumy, které byly opravdu nákladné. Svatozář je při mnoha incidentech silným nástrojem. Ale jsou i případy, které by svatozář mohla zhoršit. Existuje spoustu problémů, které bychom mohli mít, a my o nich nepřemýšleli.“

Grosjean se zamýšlel i nad tím, jestli by náhodou svatozář nebránila při výhledu na startovní světla. V této situaci totiž doposud nebyla testována. Dále poukazuje na to, že by piloti nemuseli díky ni pokaždé vidět vlajky.

Naprosto stejný pohled na celou situaci jako Francouz má také Jolyon Palmer. „Souhlasím s ním. Je to smutný den, chyba. A neexistuje způsob, jak z toho vycouvat,“ lituje jezdec Renaultu, podle kterého FIA tak reagovala spíše na situace, které vznikly v ostatních sériích.

Ostatně sama FIA vydala poměrně nepochopitelné stanovisko, ve kterém srovnávala dvě naprosto odlišné série – F1 a IndyCar. Podle jejích výzkumů by svatozář zabránila smrti Justina Wilsona, ale nezachránila by život Julese Bianchiho.

„Je to konec Formule 1, tak jak ji známe. S otevřeným kokpitem. Podle mě to je přehnaná reakce na problémy z jiných sérií. Od roku 1994 se stala jediná tragická nehoda, avšak Halo by tomu nezabránilo,“ vrací se k tragické nehodě mladé francouzské naděje hájící barvy Manoru z Velké ceny Japonska 2014.

Byť se svatozář nezamlouvá ani druhému pilotovi ze stáje francouzského motoráře Nicu Hülkenbergovi, tak tvrdí, že by kvůli tomu z F1 neodešel.

„Budu závodit pořád, určitě neodejdu. Nikdy jsem nebyl velkým příznivcem dodatečné ochrany hlavy a nejsem jím ani teď. Ale já nerozhoduji. FIA vytváří bezpečnostní pravidla, a ty budu akceptovat a vypořádám se s tím.“

„Z estetického hlediska to není zrovna pěkné, ale když dojde k nepěkně vypadajícím nehodám, což je jeden z milionu případů, tak máme ochranu, a lanka (pro upevnění kol) jsou stále lepší,“ zdůrazňuje Hulk a dodává: „Nejsem si jistý, jestli je tato dodatečná ochrana hlavy potřebná, protože v ostatních oblastech jsou stále nějaká vylepšení a teď dochází k velkému kompromisu ohledně vzhledu.“

Mezi četnými odpůrci se však najde i několik zastánců, kterým je Sebastian Vettel. Podle Němce by bylo odmítnutí Halo „ignorantské a hloupé“.

„Neměli byste pochybovat o tom, zda se to má zavést, či nikoli. Pokud nabízíte systém, který by nám měl zajistit ochranu. Pokud byste jej nabídl Justinu Wilsonovi, přijmul by ho. Rádi bychom to přijali, abychom mu zachránili život. Nemůžeme se vrátit zpátky v čase, ale s vědomím, že existuje něco, co by nám mohlo pomoci v určitých situacích, by bylo hloupé to ignorovat,“ nechal se slyšet čtyřnásobný mistr světa, jehož týmový kolega Kimi Räikkönen tvrdí, že si toho prakticky ani nevšimnete: “Nemyslím si, že nám to bránit jezdit rozumně. Ani si toho nevšimneme. Podle mě všechny ty řeči o tom, že není nic vidět, jsou nesmysl. Lidé, kteří to píší, nikdy neřídili vůz F1.“

Podle Fernanda Alonsa je zavedení správným krokem. „Ohledně svatozáře jsem pozitivní. Myslím si, že dodatečná ochrana hlavy by nám mohla zachránit život, takže se to vyplatí. Bohužel jsme ztratili během mé cesty v monopostech některé z našich kamarádů a kolegů. Co se týká estetiky, je těžké se zavděčit zbytku světa a nikdy se to nestane.“

„Pamatuji si, že před 50 lety nebyly v F1 bezpečnostní pásy. V době sociálních médií a věcí tomu podobných, by lidé začali říkat, že by měla být Formule 1 bez bezpečnostních pásů, protože se jezdci pohybují a to je DNA Formule 1, což není pravda. Pokud existuje zařízení, které zvýší bezpečnost, nasaďte jej a až poté se starejte o estetiku,“ upozorňuje španělský závodník.

Na rozdíl od dua italské stáje panují u Red Bullu naprosto odlišné názory. Zatímco Verstappen je definitivně proti, tak jeho parťák, vždy usměvavý Daniel Ricciardo, je přesvědčený, že svatozář F1 neublíží.

„Jasně, nebezpečí je vzrušující, ale to pro mě nepředstavuje dostat kolem ránu do hlavy. Podle mě nebezpečí představuje jet s autem na limitu a v každé zatáčce na městském okruhu se téměř vybourat – a s vědomím, že pokud se chystáš předjíždět, tak to může skončit bouračkou, protože na apexu mezera zmizí.“

Na dotaz Davida Crofta ohledně reakcí fanoušků na svatozář ředitel závodů Charlie Whiting odpověděl, že „to, co bude na vozech v příští sezoně, nebude vypadat stejně, jako to, co jsme viděli na trati během testů. Bude tam prostor pro aero design“.

Po podrobném zkoumání FIA přišla se zajímavým poznatkem, a sice že v případě převrácené formule se pilot díky svatozáři dostane z vozu mnohem lépe.

Sdílejte na:
Zavřít