Lola je fanouškům formule 1 jistě známá. Avšak po roce 1997 se britská automobilka ze vrcholového světového motorsportu stáhla. V roce 2022 ji odkoupil Till Bechtolsheimer, aby ji o tři roky později vrátil na scénu coby dodavatele motorů pro vozy šampionátu elektrických monopostů.
Lola Cars se poprvé v královně motorsportu objevil v roce 1962 coby dodavatel týmu Bowmaker a Parnel. Další tři roky vozy Lola startovaly pouze nárazově. V sezóně 1997 už vystupovali jakožto tovární stáj. Nicméně poté, co se nekvalifikovali na úvodního závodu v Austrálii, se z šampionátu nadobro stáhli.
V roce 2022 automobilku odkoupil závodník IMSA SportsCar Till Bechtolsheimer, aby o dva roky později ohlásili návrat do světa motorsportu. Jelikož ale není na startovní listině formule E místo pro další tým, tak se musí Britové spokojit zatím pouze s funkcí dodavatele motorů. Na jeho vývoji budou spolupracovat s japonskou Yamahou.
Šéf pro motorsport Loly Mark Preston uvedl: „Jsme rádi, že můžeme potvrdit náš vstup do formule E. Pro nás to není pouze příležitost navrátit Lolu na závodní trať, nýbrž také fantastická platforma pro technologický vývoj. Tento projekt nám umožní vytvořit jedinečnou elektrifikovanou platformu.“
„Partnerství je první z mnoha plánovaných velkých projektů, které udělají britskou společnost opět lídrem v oblasti udržitelných technologií a motoristického sportu. Soustředíme se strategicky na oblast elektrifikace, vodíku, udržitelná paliva a materiály,“ dodal bývalý šéf stáje Techeetah.
Lola se v motorsportu zabývá především výrobou šasi a aerodynamikou. Od založení v roce 1958 Ericem Boadlym už automobilka vyvinula a vyprodukovala téměř 5000 závodních aut ve 400 různých modeledch. Jejich vozy se kromě formule 1 zúčastnily prestižního Le Mans, ale tak zámořské série Indy Car, Can-AM, formule 3000, formule 5000, A1GP, formule Ford a šampionátu cestovních aut.
Japonci se vrací do světového motorsportu po 27 letech
Rovněž pro Yamahu se jedná o comeback po velmi dlouhé době. Stejně jako u Loly byly japonské agregáty naposledy nasazeny ve formuli 1 v sezóně 1997. „Společnost Yamaha Motor urychluje výzkum a vývoj různých technologií, které přispívají k udržitelnosti,“ řekl ředitel firmy Heiji Maruyama. „Coby techničtí partneři doufáme, že skrze vysokou úroveň elektrického závodění ve formuli E získáme pokročilejší technologii managmentu energie. Sdílíme rovněž s Lolou novou filozofii udržitelného motorsportu a jsme velmi potěšeni a je nám ctí, že s nimi můžeme toto partnerství uzavřít.“
Po převzetí firmy Bechtolsheimerem vyrostlo nové hlavní sídlo v britském Silverstone.
„Neuvěřitelně se těšíme z partnerství se společností Yamaha Motor v šampionátu formule E. Že si nás vybral jeden z nejinovativnějších výrobců na světě, aby se stal partnerem tak významného projektu, je důkazem kvality týmu, který v Lole budujeme,“ je nadšený z nové spolupráce Bechtolsheimer.
Doposud však není známo, komu bude pohonné jednotky dodávat. Do úvahy připadá tým ABT-Cupra, jelikož jsou po ukončení spolupráce s Mahindrou zatím jedinou stájí, která pro nadcházející sezónu nemá potvrzeného dodavatele.