Závodní víkend 24 hodin Le Mans je v plném proudu. Okruh La Sarthe, na kterém se slavný vytrvalostní závod koná, je považován za jednu z nejznámějších tratí světa. Překvapivé je, že se na ní nikdy nekonal závod formule 1. Královna motorsportu se ale podívala na kratší verzi této slavné trati – na okruh Bugatti.
Okruh Bugatti byl v okolí cílové rovinky vybudován v roce 1965 a byl pojmenován po Ettorem Bugattim, zakladateli stejnojmenné francouzské automobilky. S okruhem La Sarthe sdílel a dodnes sdílí cílovou rovinku, dnešní sekci zatáček Dunlop a sjezd ke čtvrté zatáčce La Chapelle. Poté se ale od legendárního okruhu odděluje a vrací se zpět k nájezdu na cílovou rovinku.
To by nebylo, aby se za svou 70letou historii ani jednou na nějakou z variant slavného francouzského okruhu nepodívala formule 1, která je považována za okruhovou královnu motoristického sportu. Stalo se tak v roce 1967 v rámci VC Francie. Co je ale zajímavé – málokdo si tento závod přál.
Radši La Sarthe…
Mnoho pilotů tehdy volalo po startu na okruhu La Sarthe (na němž se dodnes koná ona slavná 24hodinovka), který měřil 13,461 km a skládal se ze skoro 6kilometrové rovinky Mulsanne. Takto dlouhé závodní tratě nebyly tehdy žádnou zvláštností ani v samotné královně motorsportu, okruh Nürburgring Nordschleife měřil neuvěřitelných 22,8 km a tehdejší Spa-Francorchamps bylo obdobně dlouhé jako samotné La Sarthe – měřilo přes 14 km.
Vedení formule 1 ve spolupráci s francouzským autoklubem (ACF) si ale přeci jen vybralo variantu okruhu Bugatti. Tehdejší okruh se od toho dnešního moc nelišil (snad jen tím, že zde chyběla šikana Dunlop a šikana v tehdejší zatáčce č. 5). Jako „nudnou“ tuto trať zhodnotili i fanoušci, závod navštívilo jen 20 tisíc diváků.
Startovalo 15 aut
Původně se premiérového závodu na okruhu Bugatti mělo zúčastnit 20 aut, ale pět se jich nakonec stáhlo (mezi nimi byl například John Surtees na hondě). Kvalifikaci ovládl Graham Hill s Lotusem, který byl o jednu desetinu sekundy rychlejší než Jack Brabham, úřadující mistr světa závodící pro svůj vlastní tým. První řadu doplnil třetí Dan Gurney s monopostem Eagle-Weslake (závodící pro tým Anglo American Racers).
Start se nejlépe vydařil pole-sitterovi Hillovi, ale v nájezdu do druhého kola jej překonal velmi silný Jack Brabham. Australan se však v čele závodu dlouho neohřál – v sedmém kole jej předjel Jim Clark, o několik chvil později mu pak předjetí vrátil i Graham Hill. Lotus se tak ocitl na prvním a druhém místě.
Start ojedinělé VC Francie na okruhu Bugatti
Šéf slavného britského Lotusu Colin Chapman by se ale radoval předčasně – ačkoliv byly jeho vozy velmi rychlé, dohrály na nízkou spolehlivost. Ve 14. kole odstoupil Graham Hill, kterému se povedlo dostat na chvíli zpět do vedení. Stejný problém – přesněji problém s diferenciálem – odstavil i Jima Clarka.
Do vedení se tak vrátil Jack Brabham a až do konce závodu jej nikdo nedokázal ohrozit. Na druhé místo se posunul Dan Gurney, třetí jel Chris Amon a za nimi pak čtvrtý Denny Hulme. Problém s palivovým systémem ale ve 40. kole odstavil druhého Gurneyho a o 7 kol později musel odstoupit i Chris Amon, u kterého začal zlobit plynový pedál.
Po 80 kolech a bezmála dvou hodinách si dokázal Jack Brabham vyjet důležité vítězství, které jej vyneslo na druhé místo v Poháru jezdců. Druhý dojel lídr šampionátu a Brabhamův týmový kolega Denny Hulme (který na konci roku oslavil zisk mistrovského titulu). Z třetího místa se radoval budoucí trojnásobný šampion Jackie Stewart na monopostu BRM.
Do cíle dojelo jen 5 monopostů, klasifikováno jich ale bylo 6. Problémy s motorem potkaly 4 kola před koncem závodu Chrise Irwina, páté místo si ale nakonec udržel.
V Le Mans se už nikdy nejelo
Závod na vnitřním okruhu slavné trati La Sarthe nikoho neokouzlil, a tak se formule 1 do této destinace již nikdy nevrátila. Okruh Bugatti ale nezanikl v zapomnění, každoročně jej navštěvuje šampionát MotoGP a jezdí se zde i slavná motocyklová 24hodinovka Le Mans.
Pokud by se formule 1 přeci jen chtěla na okruh Bugatti vrátit, musela by francouzská trať projít řadou rekonstrukcí a bezpečnostních úprav. V tuto chvíli totiž nevlastní potřebnou licenci FIA Grade 1, která je v závodech formule 1 vyžadována.