V posledních týdnech se velmi často mluvilo o přílišné pružnosti předních křídel některých týmů. Mezinárodní automobilová federace proto dnes vydala prohlášení, které celou situaci objasňuje.
Od Velké ceny Belgie vešla v platnost technická směrnice TD034G, která umožňovala FIA sledovat flexibilitu předních křídel na základě kamer s vysokým rozlišením a kulatých nalepovacích bodů.
Ačkoli všechny stáje úspěšně prošly aktuálními kontrolami a zátěžovými testy, některé přední týmy vyjádřily nespokojenost s úrovní flexibility, kterou vykazují primárně vozy McLaren a Mercedes.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se chystá v úterý jednat o této záležitosti s ředitelem FIA Nikolasem Tombazisem. Mezitím šéf Red Bullu Christian Horner uvedl, že jeho tým je připraven reagovat úpravou předního křídla, pokud se tato stávající vysoká flexibilita ukáže jako legální řešení.
Mezinárodní automobilová federace na vznešené dotazy vydala prohlášení, ve kterém stojí: „FIA zkoumá přední křídla při každém podniku a provádí četné kontroly s ohledem na příslušný technický předpis TD034G.
Všechna přední křídla jsou v současné době v souladu s předpisy pro rok 2024.
Od Velké ceny Belgie získává FIA během prvního a druhého tréninku dodatečná data k posouzení dynamického chování prostřednictvím videokamery, která snímá oblasti předního křídla, jež nejsou viditelné prostřednictvím oficiálních kamer.
Toto cvičení bude pokračovat minimálně do Singapuru, aby bylo zajištěno, že každý tým bude používat předepsanou kameru na různých typech tratí (s nízkým, středním, vysokým a velmi vysokým přítlakem). Tím bude zajištěna rozsáhlá databáze, která umožní FIA vytvořit co nejobjektivnější pohled na situaci a kvantifikovat rozdíly mezi různými dynamickými vzorci pozorovanými na trati.“
Dále bylo vysvětleno, že současné statické zátěžové testy, které kontrolují úroveň pružnosti, bude nejspíše nutné pro rok 2025 upravit.
„Žádný komponent není nekonečně tuhý, což je důvod, proč jsou v předpisech testy zatížení a průhybu,“ pokračovalo prohlášení.
„Přední křídlo je po celé roky problematickou oblastí, protože aerodynamické zatížení se u různých konstruktérů liší, a je proto obtížné najít vektor zatížení, který by se vztahoval na všechny typy konstrukce předního křídla.
Ostatní oblasti vozu – včetně zadního křídla a okrajů podlahy – mají mnohem konzistentnější průběh aerodynamického zatížení napříč startovním polem, což umožňuje univerzálnější test zatížení a průhybu.
FIA má právo zavést nové testy v případě podezření na nesrovnalosti. Žádná krátkodobá opatření neplánujeme, ale situaci vyhodnocujeme s ohledem na střednědobý a dlouhodobý horizont,“ stojí v prohlášení.