Ferrari zařídilo Lewisovi Hamiltonovi další testování

Ferrari zařídilo Lewisovi Hamiltonovi další testování

Ferrari údajně do předsezónního plánu Lewise Hamiltona přidalo druhé soukromé testování. Uskutečnit se má koncem ledna na okruhu v Barceloně a děje se tak poté, co dochází ke změně pravidel ohledně testovacích dní, která je částečně ovlivněna samotným Maxem Verstappenem.

Lewis Hamilton se 1. ledna stal oficiálně součástí italské stáje. Že se tak stane přitom bylo jasné již od loňského února, kdy sám pilot oznámil, že právě v Itálii podepsal víceletou smlouvu. Zatím jsme jej v červeném neviděli, ale očekává se, že se k týmu připojí ještě tento měsíc.

Poprvé by měl sedminásobný mistr světa usednout za volant vozu Ferrari ve Fioranu, testovací dráze nedaleko Maranella. Přestože zatím není jisté, zda pojede ve vozu z roku 2022 (F1-75) či zda bude využito šasi z roku 2023, měl by se test uskutečnit v týdnu od 20. ledna.

Maranellská stáj tradičně pořádá během ledna takzvaný „wake-up“ test, aby se tým i jezdci dostali zpět do tempa před oficiálními únorovými testy. Přestože by testovací tratí mělo být Fiorano, mohlo by se v případě špatného počasí testování přesunout do Mugella, případně do Imoly.

Italské zdroje přišly s informací, že se během ledna uskuteční ještě jeden test, a to přímo v dějišti Velké ceny Španělska – Barceloně. Ferrari si okruh údajně rezervovalo na čtyři dny, díky čemuž si v týmu budou moci klíčové dva dny ještě blíže určit.

To vše ale následuje poté, co došlo ke změně pravidel FIA ohledně testování TPC (testování starších vozů). Je zvykem, že se tohoto typu testů účastní zejména mladí jezdci, přesto se jej ale v červnu minukého roku zúčastnil úřadující šampión v barvách Red Bullu Max Verstappen s monopostem z roku 2022, což vyvolalo mezi ostatními týmy vlnu nevole. Od sezóny 2025 však již bude díky změně v pravidlech striktně dáno, že aktivní piloti mohou TPC absolvovat maximálně 4 testovací dny, které ale mohou být zvlášť rozdělené, a to navíc v limitu 1 000 najetých kilometrů.

Pravidla jsou pro jezdce, kteří aktivně nezávodí ve formuli 1, mírnější a mají k dispozici 20 dní bez omezení počtu ujetých kilometrů.

Lewis Hamilton tak tyto čtyři dny využije ještě před sezónou, přičemž dva absolvuje ve Fioranu a dva na okruhu v Barceloně. Díky tomu bude mít možnost se dostatečně seznámit s procesy Ferrari ještě před oficiálními třídenními testy F1 v Bahrajnu, plánovanými na 26.–28. února.

Úprava kokpitu pro sedminásobného mistra světa

Během posledních sezón si britský jezdec často stěžoval na pozici kokpitu. A protože je pro něho velmi nepříjemné, když sedí až moc blízko přední nápravě, posunul se kokpit nového vozu Ferrari dozadu ještě předtím, než do vozu Brit stihl poprvé usednout.

Vývoj vozu Ferrari pro sezónu 2025, kódově označeného jako Projekt 677, vede nový technický ředitel šasi Loic Serra. Ten již s Hamiltonem úzce spolupracoval v Mercedesu a má se za to, že sdílel pochybnosti britského pilota o pověstném konceptu bez bočnic, který tým z Brackley prosazoval během prvních dvou let nových pravidel (2022, částečně 2023).

Další detaily o Projektu 677

Úprava kokpitu je od léta posledním odhaleným detailem Projektu 677. Vůz ale také bude mít přední zavěšení kol typu pull-rod, a to poprvé od roku 2015. Tento typ zavěšení, preferovaný týmy McLaren a Red Bull, má zlepšit proudění vzduchu směrem k velmi komplexní spodní části vozu. Ta od nových regulací z roku 2022 generuje díky přízemnímu efektu podstatnou část celkového přítlaku.

Ferrari jsou však společně s týmem Haas jedinými týmy, které plánují zanechat i zadní zavěšení pull-rod. Tento typ přitom prosazoval bývalý technický ředitel italské stáje Enrico Cardile a ostatní týmy navíc již mají zavedený typ zavěšení push-rod. V Maranellu však považují zadní zavěšení pull-rod za klíčový faktor skvělé práce s pneumatikami z loňské sezóny. Vůz pro tu nadcházející má zároveň mít kratší převodovku a upravený rozvor, přičemž všechny tyto změny mají vylepšit rozložení váhy a nadále zlepšovat nejen nakládání s pneumatikami, ale i celé výkonnosti.

Představit vůz pro rok 2025 plánuje italská stáj na 19. února, tedy na den po vůbec prvním společném představení sezóny F1, kterého se v Londýně zúčastní všech deset týmů ze startovního roštu.

Enrico Cardille v minulém roce zmínil, že tým nezjistil žádné významné výkonnostní rozdíly mezi zadním dvěma typy zadního zavěšení. Mezitím však Enrico Cardille přešel do Aston Martinu, a tak má Projekt 677 nyní na starosti Loïc Serra, jenž měl být původně Cardilův podřízený.

Očekává se, že novým inženýrem Lewise Hamiltona bude Riccardo Adami, jenž v posledních letech spolupracoval s Carlosem Sainzem a předtím také se Sebastianem Vettelem. Hamilton si tak bude muset zvykat nejen na nový vůz, ale i na nového závodního inženýra, na něhož se již údajně přímo u Sebastiana Vettela vyptával.

Sdílejte na:
Zavřít