F1 chystá zákaz přímých přestupů zaměstnanců mezi týmy

F1 chystá zákaz přímých přestupů zaměstnanců mezi týmy

Nová pravidla, která budou pravděpodobně zavedena pro sezónu 2026, zřejmě zakážou okamžité přesuny zaměstnanců mezi týmy. Reaguje se tak na blízké vztahy mezi některými z týmů, což otevřelo otázky ohledně spravedlivého jednání ve sportu.

Red Bull po Velké ceně Británie vzbudil pozornost, když propustil šéfa týmu Christiana Hornera a okamžitě na jeho místo dosadil Laurenta Mekiese, šéfa týmu Racing Bulls. Obavy ohledně vztahů mezi některými týmy existují již delší dobu. Většina týmů má vztah s některým ze svých rivalů, který se však obvykle omezuje na technickou spolupráci, jako je například vztah mezi Ferrari a Sauberem nebo Mercedesem a Williamsem.

Výraznou výjimkou je vztah mezi Red Bullem a týmem Racing Bulls, organizacemi, které mají společného vlastníka. To vedlo k okamžitému přechodu zaměstnanců mezi těmito dvěma organizacemi, ale přesun Laurenta Mekiese posunul věci na zcela novou úroveň.

Týmy tvrdě pracují na ochraně svého duševního vlastnictví a používají přísné bezpečnostní postupy, které jsou podporovány předpisy zakazujícími jim získávat duševní vlastnictví svých rivalů. V roce 2007 byl tým McLaren přistižen při držení návrhů Ferrari, za což mu byla uložena pokuta 100 milionů dolarů a byl vyloučen z tehdejšího ročníku šampionátu.

Zatímco to klade překážky přenosu dat nebo fyzických informací, neexistuje žádný způsob, jak kontrolovat znalosti a zkušenosti jednotlivce. Proto týmy obvykle využívají placené volno jako způsob, jak snížit relevanci a aktuálnost informací, které může jednotlivec sdílet.

V minulosti došlo k několika výjimkám. Jonathan Wheatley přešel okamžitě z Red Bullu do Sauberu a James Vowles z Mercedesu do Williamsu, obecně však platí, že vedoucí pracovník stráví mimo šest až dvanáct měsíců. Z tohoto důvodu se nový generální ředitel Alpine, Steve Nielsen, který přichází z provozní pozice ve Formula One Management, nemůže připojit k provozu v Enstone až do září, tedy tři měsíce po svém oznámení.

Red Bull však může tuto situaci obejít povýšením ze svého juniorského týmu, jak to udělal v případě Laurenta Mekiese minulý týden. Ačkoli se jej tato obava netýká jako jednotlivce, jeho povýšení zdůraznilo rozdíly mezi dvěma týmy vlastněnými Red Bullem a zbytkem pole, které nemá možnost přesouvat zaměstnance mezi týmy.

Rychlý přesun zaměstnanců mezi organizacemi sice neporušuje předpisy, ale vyvolává otázky ohledně sportovní spravedlnosti současného modelu. Předpokládá se, že právě tento aspekt přesunu upoutal pozornost FIA a vyvolal obavy, které v paddocku již nějakou dobu panovaly. V reakci na to se nyní plánuje zavedení předpisů, které budou upravovat způsob, jakým mohou zaměstnanci přecházet mezi týmy.

Od roku 2026 budou sportovní, technické a finanční předpisy sloučeny do jednoho dokumentu, přičemž každý konkrétní prvek bude mít svůj vlastní oddíl. Část F předpisů se bude týkat provozních prvků sportu, položek, které nespadají do tradičních kategorií.

Způsob, jakým byl Laurent Mekies povýšen, se zdá být v rozporu s prohlášeními učiněnými na začátku roku 2024, kdy byly vzneseny podobné obavy poté, co několik zaměstnanců v zákulisí rychle přešlo z Milton Keynes do Faenzy, nebo naopak.

„Tyto dva týmy jsou zcela oddělené,“ argumentoval na začátku loňského roku tehdejší šéf týmu Red Bull Christian Horner. „Jeden sídlí v Itálii a druhý ve Velké Británii. Ten, který sídlí v Itálii, má mnohem větší fluktuaci zaměstnanců, kteří končí v Maranellu, než těch, kteří končí v Milton Keynes.“

„Mají odlišné osobnosti, odlišný charakter a neustále dodržují předpisy. Vztah je skutečně mnohem méně úzký než u některých týmů, které mají velmi úzké vztahy se svým výrobcem motorů.“

Od té doby se však provoz přiblížil. Racing Bulls se nyní může pochlubit rozšířeným zařízením ve Velké Británii, které bylo uvedeno do provozu v lednu. „Myslím, že největší vliv na vůz pro rok 2025 budou mít pravděpodobně některé změny, které jsme provedli v našich procesech. Máme lidi, které se nám podařilo přidat do určitých oblastí, kde chceme být silnější,“ řekl koncem loňského roku generální ředitel Racing Bulls Peter Bayer.

Právě personální otázka je tím, s čím Zak Brown nesouhlasí. Žádný jiný tým na startovním roštu nemá společného vlastníka, což je dědictví finančně nestabilní minulosti formule 1, kdy bylo důležitější zachránit týmy než nezávislé vlastnictví nebo čistota šampionátu.

„Žádný jiný významný sport, o kterém vím, neumožňuje spoluvlastnictví dvou týmů, které proti sobě soutěží,“ poznamenal loni šéf McLarenu. Tento argument Christian Horner odmítl a poukázal na zapojení společnosti vyrábějící energetické nápoje do fotbalu, sportu, ve kterém je 180 klubů po celém světě součástí skupin.

„Bernie Ecclestone a Max Mosley oslovili Dietricha Mateschitze v roce 2005, aby odkoupil tehdejší tým Minardi, který se potýkal s neustálými problémy, byl v platební neschopnosti a na pokraji bankrotu. Dietrich Mateschitz zasáhl, tým odkoupil, posílil a samozřejmě také významně investoval do zařízení ve Faenze.“

„Poté jsme čelili finanční krizi v roce 2008 a zatímco ostatní výrobci využili této příležitosti a opustili tento sport, myslím, že v té době odešli čtyři z nich, Red Bull zůstal neochvějný. Poté se samozřejmě vyvinuly předpisy a tým se sídlem ve Faenze se musel stát vlastním výrobcem, takže byly provedeny další investice do infrastruktury. Pak přišel COVID, kdy Red Bull opět vystoupil a podpořil oba týmy,“ vysvětloval Christian Horner.

„Ve skutečnosti to byl Red Bull, kdo se postaral o to, aby se formule 1 po Covidu znovu rozběhla, a to díky dvěma závodům, které byly zavedeny. Závazek, který Red Bull přijal vůči formuli 1, závazek, který Red Bull přijal vůči těmto dvěma týmům, je tedy výjimečný a měl by být oceněn a vděčně přijat, místo aby byl vysmíván a zpochybňován.“

Ačkoli je třeba ocenit závazek a investice Red Bullu do tohoto sportu, způsob, jakým byl Laurent Mekies jmenován, znovu otevřel staré rány a podtrhl nutnost řešit problém, který již nějakou dobu visí ve vzduchu.

Red Bull je sice pravděpodobně týmem, který je nejvíce schopen využít a získat výhodu z přesunu zaměstnanců, ale není jediný. V minulosti existovaly omezené příklady podobných přesunů, jako například Simone Resta z Ferrari do Haasu v roce 2021.

Vztah mezi Ferrari a Haasem je velmi úzký, což je záměrné, protože americká společnost se může pochlubit konstrukční kanceláří v areálu Scuderia v Maranellu s výhledem na testovací okruh Fiorano. „Tyto osoby budou v Maranellu v budově zcela oddělené od Scuderia Ferrari, takže nebudou mít přístup do budovy Scuderia Ferrari,“ řekl Mattia Binotto, tehdejší šéf týmu Ferrari, v době přechodu Simona Resta.

„Je to samostatná organizace a oni zůstanou v této oblasti. Nejde o juniorský tým a nevyměňujeme si informace nad rámec toho, co umožňují předpisy, takže se jedná o zcela odlišnou organizaci nezávislou na Ferrari.“

Přesun Simona Resta nebyl ojedinělý, protože v souvislosti s úvahami o omezení nákladů došlo současně k přesunu několika dalších osob z malého týmu. „Pokud musím zmenšit svou organizaci, jsem rozhodně raději, když vím, že tito lidé přecházejí do Haasu a posilují jejich tým, než aby byli jednoduše na trhu nebo k dispozici jiným týmům,“ řekl Mattia Binotto.

„Takto rozhodně vnímáme spolupráci. Snažili jsme se vytvořit nové synergie s našimi zákaznickými týmy s ohledem na budoucnost. Nedávno jste například viděli, že technický senior jako Simone Resta přešel do organizace Haas, kde zastává důležitou a významnou roli.“

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Jako malá z televize slyšela hlavně jméno Michael Schumacher, který v rodině zůstává oblíbencem. Svoji cestu k formuli 1 si ale musela najít sama. Nejvíce jí baví životní příběhy pilotů, jedinečné příběhy z paddocku a kus historie, který tento sport za sebou zanechal. Ve formuli 1 je totiž možné vše.…

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *