Absolutním vítězem v kategorii spalovacích motorů v soutěži Formula Student Czech Republic se jako první český tým stal nový závodní monopost Dragon 7 studentů týmu TU Brno Racing Fakulty strojního inženýrství. Tým z brněnského VUT se utkal s dalšími 45 závodními vozy na Automotodromu Most. Jde o historický rekord týmu, kdy se stal nejlepším nejen v kategorii spalovacích vozů, ale při celkovém součtu 938 bodů byl úspěšnější i než všechny elektrické vozy, což vedlo k zisku ocenění za absolutního vítěze letošní soutěže.
Po absolvování všech částí technické přejímky se tým s vervou pustil do statických disciplín. Těmi se rozumí prezentace business plánu, posouzení nákladů na výrobu vozu. Velmi náročnou je pak obhajoba inženýrského návrhu vozu a zodpovězení otázek hodnotící komise neboli design prezentace. Vytvořený business plán měl u potenciálních sponzorů úspěch a s minimální ztrátou bodů přinesl krásné 4. místo. V nákladové studii bylo nutné spokojit se s 15. místem a v design prezentaci se tým probojoval do finále, kde nakonec obsadil třetí místo.
Poté následovaly dynamické disciplíny. „Podařilo se nám zajet nejrychlejší kvalifikační čas na Endurance, což je vytrvalostní závod na 22 kilometrů. První místo jsme získali také v dílčím závodě na kruhovém Skid-padu, kde jsme dosáhli na čas lehce pod pět vteřin, přesně 4,91 sekundy. Na akceleraci, kde se testuje zrychlení, jsme pak měli čas 4,05 sekundy, což přineslo krásné druhé místo. Nejdůležitější disciplínou v celé soutěži je však Endurance. To jsme si od začátku sezóny moc dobře uvědomovali a soustředili se na výsledek. Příprava přinesla růže a vůbec poprvé jsme zvítězili v závodu na 22 kilometrů. V rámci tohoto závodu se měří i spotřeba paliva vozu, kde jsme skončili druzí. V celkovém součtu bodů z jednotlivých kategorií jsme se ale stali absolutními vítězi“ vysvětlil Roman Baxant, vedoucí týmu TU Brno Racing, pro který je absolutní vítězství historickým rekordem.
Vítězství bylo navíc zcela jednoznačné. Druhé místo za týmem VUT obsadili s bodovou ztrátou více než 100 bodů závodníci UH Racing z britské University Hertfordshire, bronzovou medaili si pak z Mostu odváží polský tým PWR Racing z Vratislavi. V kategorii spalovacích motorů dorazilo do severních Čech celkem 37 závodních týmů, další se pak registrovaly v kategorii vozů na elektrický pohon. „Z výsledků je patrné, že nám velmi prospěla radikální změna, ke které jsme se odhodlali. Základ letošního modelu Dragon 7 totiž tvoří karbonový monokok, zatímco dříve bylo tělo vozu ohraničené trubkovým ocelovým rámem. Jednolitý karbonový monokok se užívá ve vozech Formule 1 nebo v závodech Le Mans,“ vysvětlil Roman Baxant.
Studenti z několika fakult brněnského VUT strávili na stavbě letošního modelu dohromady 50 240 hodin v dílnách, testováním, přípravou dokumentů na soutěže a servisem vozu. Prvním letošním závodem, kde Dragon 7 roztáhl křídla, byla červencová Formula Student East, která se koná v Maďarsku. Zde členové TU Brno Racing dosáhli v konkurenci nejlepších světových týmů, včetně elektrických vozů, na celkové osmé místo. Monopost Dragon 7 stíhal týmy ze špice světového žebříčku v rámci kategorie vozů se spalovacím motorem.
Vrcholem letošní sezóny byl vůbec největší závod v rámci souteže Formula Student na slavném okruhu Hockenheimring. Na tomto „neoficiálním mistrovství světa“ obsadili čeští studenti 6. místo mezi formulemi se spalovacím motorem a získal do světového hodnocení technických univerzit dalších 707,62 bodů. Umístění v první desítce v této soutěži je svou náročností srovnatelné s vítězstvím v letošní Formula Student Czech. Díky skvělé letošní sezóně patří týmu z VUT aktuálně 7. místo ve světovém žebříčku formulí se spalovacím motorem v konkurenci 540 světových univerzit.
Díky odhodlání studentů, spolupráci školy a podpoře sponzorů se potvrdilo, že “zlaté české ručičky“ se ve světě neztratí!