Technické úpravy během VC Číny

Technické úpravy během VC Číny

Týmy neustále pracují na technických vylepšeních svých monopostů. Podíváme se co vše upravily během Velké ceny Číny.

Staňte se fanoušky Race-F1 na

F-duct
Přestože řešení McLarenu zatím nikdo stoprocentně neokopíroval, několik týmů už obdobu tohoto systému testuje na trati, i když pravděpodobně pouze v pasivních verzích, tj. bez možnosti ovládání jezdcem.

Ferrari v pátek testovalo zatím nejvěrnější kopii McLarenu – vzduch v něm proudí dvěma cestami. Horní ústí do zadního křídla (modrá šipka) a spodní má nový výstupní otvor nad difuzorem (žlutá šipka). Vstupní otvory jsou umístěny kousek za airboxem po obou stranách ploutve krytu motoru (zelená, na obrázku je otvor přelepen červenou páskou). Protože logicky není možné, aby jezdec takový systém ovládal, spekuluje se o tom, že by díky stejným otvorům na obou stranách mohlo auto samo poznat, že jede rovně díky stejným tlakům v otvorech.
Podle Fernanda Alonsa ještě nešlo o funkční verzi a tým jen prováděl základní aerodynamické testy.

Mercedes se vydal vlastní cestou a přišel s řešením, které se vztahuje pouze na zadní křídlo a nepotřebuje přívod vzduchu ploutví na krytu motoru. Kousek za náběžnou hranou jsou dva otvory (zelená, na obrázku nejdou vidět), kterými vzduch vstupuje do křídla, pokračuje dutinou v zahnuté trubce (modrá) a ústí do štěrbiny ve spodní straně křídla. Ta je ale poměrně úzká a není po celé šířce křídla. Efekt je proto minimální. Na druhou stranu toto řešení okamžitě fungovalo a Mercedes se stal týmem, který jako první úspěšně nasadil vlastní kopii systému do závodu. V Barceloně, případně v Istanbulu, by měla přijít jeho druhá verze.

Williams stihnul svou verzi otestovat jen krátce v sobotním tréninku. Také jde o pasivní řešení a Barrichello si stejně jako jezdci Sauberu stěžoval na možná fundamentální nedostatek takového systému – při brzdění před zatáčkou se křídlo příliš pomalu vrací ke standardnímu typu obtékání.
Ostatní týmy se buď rozhodly systém nevyvíjet, nebo při jeho vývoji ještě nepostoupily k testům na trati. Vysokou prioritu by měl mít především pro Red Bull, který při vysokých rychlostech na rovinkách nejlepší ztrácí.

 

Ferrari
Ferrari následuje trend kanálů v přední části podlahy, které pravděpodobně zlepšují proudění k difuzoru. Do závodu se také dostal otvor v podlaze před zadními koly testovaný v Malajsii.

 

 

S novou podlahu souvisí i úpravy difuzoru. Příčka v horním patře je na koncích zahnutá a má komplexnější tvarování (zelená) a svislé prvky byly posunuty blíže ke středu (modrá).

 

 

 

Force India
Tým dobrovolně o závod dřív přesunul zrcátka z křídel u bočnic (modrá) na tradiční místo (zelená). Stojí na dvojitém křidélku, které si zachovalo dřívejší tvar.

 

 

Další novinkou je už několikátá verze spodního zadního křídla. Filozofie zůstala stejná, ale rozšířila se část s vyšším úhlem náběhu, takže by mohlo generovat vyšší přítlak.

 

 

 

McLaren
McLaren viditelné úpravy v Číně nenasadil. Na fotce jen doplňuju úpravu difuzoru z Malajsie, která na použité fotce nebyla vidět. Konce je zahnuty nahoru a vytváří tak silnější zavíření.

 

Red Bull
Red Bull přišel z rozsáhlými novinkami v přední části auta. Přední křídlo má nové, jednodušší hlavní klapky (zelená) a rozšířené vodorovné sekce na okrajích (modrá). Pod nosem se pak objevily deflektory po vzoru Ferrari (žlutá).

 

Renault
Tentokrát se u Renaultu objevila pouze drobná změna – výstupek ve spodní části okraje křídla k usměrnění proudění pod křídlem. V pátek tým testoval novou podlahu, ale s výsledky nebyl spokojen.

 

Toro Rosso
Nejedná se o novinku, spíš o obrázek do sbírky. Díky nehodě Buemiho v pátek můžeme vidět další z otvorů v podlaze pro dvojitý difuzor. Vychází z loňského řešení Red Bullu a i když je podstatně větší, není tak extrémní, jako u top týmů.

 

 

Virgin
Tým v pátek zkoušel nový tvar hlavní klapky předního křídla, který silně připomíná loňské přední křídlo Ferrari používané Massou před nehodou v Maďarsku.

 

Williams
Na závěr jen drobnost v podobě nového křidélka na okraji křídla u Williamsu.

 

 

 

zdroj: x-o.blog.cz

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Založil jsem web SvětFormule.cz v roce 1999, v té době pod jiným jménem. Formuli 1 sleduji a miluji už od druhé poloviny 70. let.

Další články autora →