Zastávky v boxech. Věc, která od této sezóny díky silnějším bateriím z Formule E vymizela. Jedná se však o znovuzavedení, ale tři roky si ještě počkáme.
Stejně jako ve Formuli 1, tak i ve Formuli E s příchodem vozů druhé generace byly zrušeny zastávky v boxech, kdy jezdci v polovině závodu museli zajet do garáže a tam přeskočit do plně nabité formule. Od letošní sezóny se však již nestaví, protože nové baterie vydrží celý závod.
Plánuje se však, že by se zastávky v boxech mohly vrátit. Ale dojde k tomu až za tři roky, kdy se na start postaví zbrusu nové monoposty Gen3. „Ještě máme tuto a další tři sezóny s vozem Gen2, potom přijde Gen3. Ale už teď musíme začít plánovat a vyvíjet techniku,“ prozradil své záměry šéf a zakladatel Formule E Alejadro Agag pro německý portál e-formel.de. „V nadcházejících šesti měsících dojde k mnoha rozhodnutím.“
Španěl upozorňuje, že se o regule sice stará Mezinárodní automobilová federace, ale do tvorby přesto mohou mluvit také kompetentní šampionátu elektrických formulí. Formule E je rovněž „zkušebnou“ pro technologie, které by se mohly posléze využít i do vozů pro běžné užití.
„Mohl bych vám dát update toho, co bych chtěl. Konec konců udává pravidla FIA, ale naslouchají nám. Pro mě je u auta Gen3 absolutní prioritou ultrarychlé nabíjení. To je technologie, která může být relevantní pro silniční auta. Byl by to pro nás další důležitý krok, protože v oblasti baterií jsme z vozů první generace na vozy druhé generace už udělali velký krok. To už je vyřešené, i když je (baterie) vyvíjíme i nadále. Lidé by měli vidět také to, že mohou být vozy nabíjeny velmi rychle.“
Dva pitstopy a ultrarychlé nabíjení během 30 až 60 sekund
48 letý rodák z Madridu proto chce, aby se od roku 2020 vrátily zastávky v boxech, které by sloužily k doplnění „šťávy“. „Zjišťujeme, jestli budeme moci dobíjet 450 kilowatty 30 až 60 sekund. Za tu dobu dobijete okolo osmi, devíti, deseti kilowatthodin energie, což odpovídá přibližně 50 procentům baterie. Absolvujete tak za závod dva pitstopy a znovu si dobijete dodatečnou energii, aniž byste baterii zcela vybili.“
Znamenalo by to tedy, že by pilot mohl dobít 16 až 20 kWh, což bude v 9. sezóně odpovídat polovině celkové kapacity baterie, tedy 40 kWh. Zatímco v současnosti je její kapacita o 12 kWh větší. Agag zdůrazňuje, že díky menší baterii budou auta zase lehčí a zároveň i rychlejší.
Od zavedení pitstopů si Agag slibuje ještě zábavnější závody díky novým strategickým možnostem. Týmy a jezdci budou kalkulovat, kdy pro ně bude nejvýhodnější dojet si ke svým mechanikům dobít si auto.
„Proto si přeji dva pitstopy trvající 30 až 60 sekund a rychlonabíjení.“
Nico Rosberg, který byl rovněž u rozhovoru přítomný, se zeptal na celkem zásadní věc, a sice jaký názor na to má FIA. „Nápad se jim líbí. Ale samozřejmě tu je několik výzev – například bychom potřebovali více energie, neboť produkce v čele je už tak dost velká. Potřebujete dobré řešení, aby jste získali šťávu čistím způsobem,“ odpověděl Agag.
Momentálně se energie do vozů formule E vyrábí téměř bez emisí, přestože se k tomu využívají dieselové agregáty. S akumulátory o výkonu 65 kWh, které dodává McLaren, lze baterii nabít během 45 minut. „Většina fanoušků Formule E však neví, že elektřina pro vozy je sice nejprve vyprodukována dieselovými generátory, ale tyto generátory jsou upravené technologií, díky které spalují glycerin. Firma, která za tím stojí, se jmenuje Aquafuel, která má sídlo v Anglii. Je to malý StartUp, který bere staré dieselové generátory, dá do toho svoji technologii a spalují glycerin, který je naopak vedlejším produktem při výrobě bionafty, což spalujete a díky tomu máte na konci téměř nulové emise. Takže můžete říct, že auta jsou nabíjena téměř „zelenou“ elektřinou,“ vysvětluje mechanik týmu Audi Roger ve Vlogu Daniela Abta.
Ovšem dalším důležitým tématem je chlazení: „Hlavní problém přestavuje nabíječka sama o sobě, neboť se velmi zahřeje. Myslím si, že musíme ošéfovat nejprve toto. Ale tuto technologii bych ve třetí generaci rád viděl.“
„Samozřejmě, že je důležité, abychom udělali i u baterie další velký krok kupředu. Protože konec konců to udává výkon auta,“ připomíná mistr světa Formule 1 z roku 2016. „Bylo by cool, kdybychom udělali ve věci výkonu další velký skok. To by byl možná můj hlavní argument. Vůz Gen2 jsem řídl a vím, jaké skoky (v porovnání s Gen1) jsou možné. Bylo to fantastické. Přispívá to pilotům k radosti z jízdy a i k celkové show.“
https://www.instagram.com/p/BjIU9e8BMIQ/
Jak by si Němec představoval vůz třetí generace? „Podle mě auto Gen2 vypadá celkem dobře. To mě opravdu přesvědčilo,“ zhodnotil částečný vlastník šampionátu. Agag láká na úpravu vzhledu aktuálního monopostu: „Za rok a půl bude facelift auta Gen2 (pro 7. sezónu). Vyměníme také části karoserie.“
Mělo by dojít ke změně přední části auta a rovněž v oblasti okolo kol. Ovšem pitstopy a nasazení vozů třetí generace je v plánu až na rok 2022.