Adrian Newey: Přesun do Ferrari v roce 1993 byl lákavý

Adrian Newey: Přesun do Ferrari v roce 1993 byl lákavý

Adrian Newey, konstruktér Red Bullu, se rozpovídal o nabídkách Ferrari, které dostal v roce 1993 a v roce 2014. V nedávném rozhovoru mluvil o důvodech, proč k přesunu nemohlo dojít.

Ferrari v minulosti Adriana Neweyeho kontaktovalo již několikrát a tohoto výjimečného konstruktéra chtělo přivést do Maranella. Pokaždé se ale našel důvod, který způsobil to, že k tomu nikdy nedošlo. V roce 1993, kdy se Adrian Newey setkal s tehdejším šéfem týmu Jeanem Todtem, byla nabídka přestupu velmi lákavá.

Jean Todt tehdy ve své roli teprve začínal a Adriana Neweyho se dokonce zeptal, zda by tým měl podepsat smlouvu s Michaelem Schumacherem. Ten se s týmem později stal pěti násobným mistrem světa a Ferrari si zajistilo šest výher v Poháru konstruktérů. Adrian Newey se ale obával, že přesun do Itálie by mohl zničit jeho druhé manželství.

„Nabídka z roku 1993 byla velmi lákavá. Šel jsem tam, Jean Todt zrovna začínal. Vzpomínám si, jak mluvil o tom, jestli Michaela najmout, nebo ne. Jestli to byl dobrý nápad. Hlavním důvodem, proč jsem to neudělal, bylo mé první manželství, které z různých důvodů ztroskotalo, ale asi převážně proto, že jsem odešel do IndyCar, takže jsem během sezóny žil v USA. Moje novomanželka se mnou na začátku odjela, opravdu se jí život tam nelíbil, vrátila se zpátky, a to naše manželství se dostalo pod tlak, ze kterého jsme se už nikdy nevzpamatovali, abych byl zcela upřímný. Takže v roce 1993 jsem byl rok po druhém manželství. Nechtěl jsem udělat stejnou chybu znovu.“

On sám nepožádal o to, zda by mohl pracovat z Velké Británie. Zastává názor, že nemůžete být konstruktérem na dálku, ačkoli připustil, že tato situace nyní probíhá u juniorského týmu Red Bullu – AlphaTauri. „Nikdy jsem se nezeptal. Nevěřím v to, takže jsem se nikdy nezeptal. Myslím si, že pokud to chcete udělat, Ferrari je italský tým. Myšlenka mít výzkumné a konstrukční středisko, které je na úplně jiném místě než závodní tým. Ano, vím, že máme sesterský tým, který to dělá, ale já tomu konceptu nevěřím.“

Na otázku, zda nelituje, že ve svém životopise nemá Ferrari, odpověděl: „Emocionálně asi do jisté míry ano. Stejně jako by bylo báječné spolupracovat například s Fernandem Alonsem nebo Lewisem Hamiltonem, ale nikdy k tomu nedošlo. Někdy je to prostě o okolnostech, a tak to prostě je.“

Adrian Newey pokračuje v kariéře, která z něj dělá jednoho z nejlepších konstruktérů formule 1 všech dob. Navrhoval vozy, které získaly titul pro Williams, Ferrari a Red Bull. V roce 2014 ale došlo na další nabídku od italského týmu. Vztahy mezi Red Bullem a jeho bývalým partnerem, společností Renault, selhaly. Toto spojení přineslo v letech 2010 až 2013 čtyři výhry v Poháru jezdců i v Poháru konstruktérů v řadě, avšak v éře turbo-hybridů se změnilo v nešťastné, protože motor Renault zůstal nekonkurenceschopný. Postoj Renaultu ho přiměl zvážit odchod.

„Mé rozhovory s Ferrari v roce 2014 byly čistě z frustrace. Opravdu jsem nechtěl odejít, ale byli jsme v pozici, kdy Renault nevyráběl konkurenceschopný turbo-hybridní motor, ale to se stane v prvním roce, nová pravidla. Všichni děláme chyby. Ale šli jsme za Carlosem Ghosnem (bývalý generální ředitel Renaultu – pozn. red.). Christian Horner, Helmut Marko a já, chtěli jsme se pokusit vyvinout na něj tlak, aby zvýšil rozpočet. Ghosnova odpověď byla: No, nemám zájem o formuli 1. Jsem v ní jen proto, že mí marketingoví lidé říkají, že bych měl být.“

„A to bylo tak depresivní. Věděli jsme, že nám Mercedes nedá motor, Ferrari mělo skvělý motor. My jsme zpočátku používali motor Ferrari a já jsem nás v prvním roce odvedl k Renaultu, protože jsem věřil, ať už právem, nebo neprávem, že když bojujete o titul, Ferrari nám nikdy nedá stejné vybavení. Takže jsme s Renaultem zůstali na nějakou dobu a těšili se na budoucnost. Být v této pozici, kdy to vypadalo, že nemůžeme být v budoucnosti pořádně konkurenceschopní, bylo to prostě bez východiska.“

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Jako malá jsem z televize slyšela hlavně jméno Michael Schumacher. Svoji cestu k formuli 1 jsem si ale musela najít sama. Nejvíce mě baví životní příběhy pilotů, jedinečné příběhy z paddocku a kus historie, který tento sport za sebou zanechal. Ve formuli 1 je totiž možné vše.

Další články autora →