Za Bernieho Ecclestona neexistovala žádná strategie, zatajila Liberty Bratchesovi

Za Bernieho Ecclestona neexistovala žádná strategie, zatajila Liberty Bratchesovi

Cílem nového vedení Formule 1 je udržet si nové fanoušky a získat řadu nových, což je poměrně náročné, ale ne nesplnitelné. Bratches v rozhovoru pro Bild.de prozradil, jaké kroky učiní, aby toho dosáhli.

Říká se, že bez práce nejsou koláče. A jak podotkl Bratches „sport bez fanoušků není sportem“, a proto se snaží formuli 1 změnit k lepšímu.

Startovní rošt je v posledních letech celkem prořídlý, poté co byly malé týmy nuceny kvůli nedostatku financí se z Formule 1 stáhnout. A právě to je jedním z cílů Liberty Media: startovní rošt opět rozšířit.

„V roce 2015 vyhrávali závody jenom Mercedes, Ferrari a Red Bull. Potřebujeme vyrovnané startovní pole,“ uvědomuje si Bratches. „Nemělo by to být tak, že přijedete na závod a už před tím víte, kdo vyhraje.“

A jakým způsobem přesvědčit potenciální zájemce, aby do tohoto kolotoče nastoupili? „Například omezení rozpočtu; motor, který je rychlejší, hlučnější a není tak drahý. Mimo to chceme udělat tratě poutavější. Potřebují více možností pro předjíždění a změněný povrch, který zvýší opotřebení pneumatik.“

A co fanoušci? „Naši fanoušci přicházejí tři nebo čtyři dny na šest až osm hodin s tím, že dostanou něco nabídnutého. Je to něco jiného, než když jde fanoušek na stadion sledovat Arsenal proti Chelsea. My musíme každý den odpálit ohňostroj. Krátce řečeno: Lepší závodění, lepší zážitek fanouška a lepší digitální činnost.“

Bratches naráží na to, že za éry Mr. Ecclesona byla Formule 1 ve virtuálním světě sto let za opicemi. Zatímco ostatní série byly na sociálních sítích aktivní, tak Brit se tomu vyhýbal jak čert kříži. Avšak ještě horší situace byla v otázce sponzorů. Místo toho, aby se portfolio rozrůstalo, tak se zúžovalo.

„Abych to uvedl na pravou míru: Převzali jsme společnost, která ztratila sponzory. Allianz a UBS odešli rok předtím, než jsme začali. Tehdy byla jen jediná možnost, jak dostat svoji partu na trať. A to jsme rozšířili. Ale jsme teprve na začátku. Kdybyste teď ode mě chtěli zapnout banner na webových stránkách Formule 1, tak bych vám žádný nemohl prodat. Upřímně. Občas nevím, jestli se mám smát nebo brečet.“

Nový formát závodního víkendu

O změně závodního víkendu se už mluvilo nesčetně krát. Dokonce se přišlo i s možností, že by se jel jeden kratší závod i v sobotu. Musí k tomu vážně dojít? „Nejprve nás nechte začít,“  prosí Bratches a jejich vývoj přirovnává k vývoji malého dítěte: „Nejprve lezeme po čtyřech, potom začneme chodit a pak běhat. Ohledně tohoto tématu (změna formátu) probíhá právě průzkum. Pustil se do toho Ross Brawn a jeho tým.“

Hamilton souhlasí se změnou formátu závodního víkendu navrhovanou Brawnem https://t.co/H55KgIh1ke pic.twitter.com/V1zapBnlGm

— SvětFormule.cz (@svetformule) 2. března 2017

Žádná strategie, jen Bernie Ecclestone

Bratsches vylučuje, že by očekávali, že své cíle dotáhnou do konce za krátkou dobu. Vnímá to „spíše jako dar, že celosvětově aktivní společnost jako je tato, byla vedena tak masivně pod svým potenciálem“.

Když Bratchese Liberty kontaktovala, údajně mu zatajila jeden drobný, avšak zcela zásadní detail, a sice…

„Neexistoval žádný obchod, žádné digitální struktury, žádné průzkumy trhu, nic. Neexistovala žádná strategie – jen Bernie Ecclestone. Vlastně před tím, jak daleko to všechno dotáhl, musíte mít velký respekt. Ale jasné je také to, že v 21. století Formule 1 přežila, avšak nerostla. My teď něco dlouhodobě budujeme. Nejlepší dny Formule 1 ještě přijdou,“ je si jistý marketingový šéf z jednoho důvodu: „Pracujeme na tom, abychom vyvinuli Formuli 1 ze sportu s auty na zábavní značku, jejímž středobodem je závodění. Nesmíte si to ale vykládat špatně: My jsme mediální a zábavní koncern.“

Berlíňan Bratches a Velká cena Německa

Bratches má k Německu nemalé vazby, neboť se narodil v jeho hlavním městě, Berlíně. Proto není divu, že zrovna v této metropoli uvažuje o konání závodu. Avšak nebylo by to poprvé, co by se Berlínem proháněly vozy Formule 1.

Musíme však sáhnout hlouběji do historie, a to až do roku 1954, kdy se na městském okruhu AVUS konal nemistrovský závod F1. Tehdy jej vyhrál Karl King před Jeanem Manuelem Fangiem a Hansem Hermanem. Dalším, avšak už mistrovským závodem byla VC Německa 1959. To bylo rovněž naposledy, kdy se nejrychlejší vozy světa na této trati objevily.

Díky volnému termínu, který vznikl po vypadnutí GP Miami, by si mohl dát Vettel „reparát“ před domácím publikem už příští rok. #GermanGP #F1 https://t.co/Fkwn1Aarnd

— SvětFormule.cz (@svetformule) 24. července 2018

„Ano, jsem Berlíňan,“ potvrdil Bratches. „Ale vedle Berlína je ještě mnoho metropolí, kde by byly závody v ulicích napínavé. Je to komplikované téma. Zůstávám optimistický, aspoň jezdíme v Monaku nebo Singapuru. Možná taky jednou budeme jezdit skrz Tiergarten.“

 

Pokud by to tak opravdu bylo, tak by část trati pravděpodobně vedla po hlavní od Braniborské brány až po Ernst-Reuter-Platz. 

Nicméně, mnohem aktuálnější je otázka, zda se příští rok vůbec VC Německa pojede. Pro Bratchese to je frustrující, že nemají s Německem, které je tradiční destinací Formule 1, žádnou smlouvu. Ujišťuje však, že na tom pracují a zdůrazňuje, že „ji nemáme ještě odepisovat“.

Sdílejte na:
Zavřít