
První a jediný volný trénink při VC Belgie se nesl ve znamení horlivého sběru dat před zběsilou sérií neúprosných kvalifikací, sprintu a samotné velké ceny. Ten ovládl lídr šampionátu Oscar Piastri s čtyřdesetinovým náskokem na Maxe Verstappena.
Při letošní cestě formule 1 světem přišel na řadu prakticky nejoblíbenější a fanoušky nejuctívanější okruh celého kalendáře – Spa-Francorchamps. Tento sedm kilometrů dlouhý pás asfaltu, jehož objímá nádherné prostředí ardenských hor a hustý lesní porost patří mezi klenoty celého seriálu, nad jehož krásou a objektivním historickým významem pro šampionát může pochybovat jenom nevděčný cynik.
Na všech deset týmů a dvacet jezdců čekala pořádná šichta. Pouze jediný páteční volný trénink nabízel prostor pro pochopení vozu a aklimatizování se s podmínkami na trati. To vše předtím, než se jen o pár hodin později začnou všechny mozky obracet směrem ke sprintové kvalifikaci před třetím krátkým závodem právě probíhající sezóny.
Osm stájí přivezlo do Spa vylepšení svých monopostů, přičemž Red Bull a Aston Martin provedli nejvíce úprav, a to na pěti místech. Naopak Haas a Sauber se pro VC Belgie rozhodli vystačit si s totožným vozem z minulého závodu.
Sainz v brzkých problémech, jezdci se seznamují s okruhem
Ačkoliv příliš hustá mlha odsunula volný trénink formule 3, před startem FP1 se nebe nad okruhem vyjasnilo a monoposty F1 mohly v pořádku vyjet na trať. Boxovou uličku jako první opustil Isack Hadjar z týmu Racing Bulls. Nepřekvapivě se všechny týmy hodlaly dostat na okruh co nejdřív, aby si před zbytkem víkendu nashromáždili co nejvíc informací.
Sainz si hned v prvních dvou minutách tréninku do rádia stěžoval na obtíže s akcelerací svého williamsu. Jeho inženýr jej pak dokonce instruoval k pomalé jízdě do boxů bez zbytečného tlačení na pilu. Trať si podobně jako Španěl příliš dlouho neužil ani Lance Stroll, jenž zamířil ke svým mechanikům hned po svém prvním outlapu.
Většina jezdců od samotného začátku kroužila na tvrdých pneumatikách. Jen pár vybraných pilotů s Maxem Verstappenem v čele vyjela na trať s prostřední sadou gum. První divoké momenty FP1 připadly Alexanderovi Albonovi a Lewisi Hamiltonovi.
Zatímco Thajec obrousil podlahu svého monopostu obrubníkem na výjezdu ze zatáčky Malmedy, Britovi se začoudilo ze zádě jeho ferrari při nájezdu do Eau Rouge. Oba jmenování se pak následně nevešli do esíčka Les Combes.
Limity ideálního brzdného bodu do první zatáčky okruhu La Source objevovali Kimi Antonelli a Franco Colapinto. Jiný nováček seriálu Gabriel Bortoleto se činil podobně v šikaně před cílovou rovinku, nicméně tentokrát bez probržděné pneumatiky.
Intenzivní provoz na okruhu testuje pozornost pilotů, Piastri nejrychlejší před Verstappenem
Vysoká aktivita ve Spa přispěla k množství případů, kdy jezdci ne zrovna ideálně pouštěli závodníky v rychlejším tempu. „Nebezpečný“ moment slovy Charlese Leclerca se odehrál v sekci Eau Rouge a Raidillon, kde se jeho kolega Hamilton toulal uprostřed trati. Veterán sportu zadržel Bortoleta, který pak musel vyjet mimo trať, aby přepustil Monačana. Brazilec si pak nepřekvapivě stěžoval do rádia na Hamiltonovo počínání.
Hned o pár minut později potkal George Russell potloukajícího se Franca Colapinta na ideální stopě při nájezdu do osmé zatáčky. Ředitelství závodu nicméně tento incident nevyhodnotili jako ilegální blokování rukama Argentince. Jeho týmový kolega Sainz se mezitím konečně vrátil na trať.
Cirka dvacet minut před koncem FP1 se týmy většinově přesunuly s jezdci k testům závodní simulace. Díky tomu se prozatímně zakonzervovalo pořadí, a tak si průběžnou první pozici mohl na chvíli užívat Leclerc, avšak jen o pět tisícin před Oscarem Piastrim.
Potřeba pošetřit si pneumatiky však relativně uklidnilo situaci a přibližně deset minut před závěrem tréninku se mnoho jezdců vrátilo do boxů. V této chvíli se do čela prodral Lance Stroll o celou sekundu před Leclerca. Své kolo si však odkroutil na nejměkčí sadě pneumatik.
Červeně označené gumy si následně na okruh vzal i Piastri a svým pokusem přesvědčivě odsunul Strolla z první příčky. Oficiálně tak odstartovaly zkrácené kvalifikační simulace, k nimž přistoupil celý zbytek pole jezdců ať už na té nejměkčí, nebo na té střední sadě.
Chvilková žlutá vlajka vlála na konci druhého sektoru okruhu při výletě Olivera Bearmana kačírkem u zatáčky Campus. Nakonec se vítězem jediného volného tréninku stal lídr MS Piastri před Verstappenem a Landem Norrisem, a to hlavně díky jeho fantastickému druhému sektoru.
Pozice | Jezdec | Tým | Čas | Ztráta | Počet kol |
1 | Oscar Piastri | McLaren | 1:42,022 | – | 22 |
2 | Max Verstappen | Red Bull | 1:42,426 | +0,404 s. | 22 |
3 | Lando Norris | McLaren | 1:42,526 | +0,504 s. | 21 |
4 | George Russell | Mercedes | 1:42,598 | +0,576 s. | 26 |
5 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:42,928 | +0,906 s. | 21 |
6 | Kimi Antonelli | Mercedes | 1:42,979 | +0,957 s. | 23 |
7 | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:43,085 | +1,063 s. | 23 |
8 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:43,112 | +1,090 s. | 16 |
9 | Fernando Alonso | Aston Martin | 1:43,120 | +1,098 s. | 21 |
10 | Isack Hadjar | Racing Bulls | 1:43,122 | +1,100 s. | 18 |
11 | Carlos Sainz | Williams | 1:43,217 | +1,195 s. | 15 |
12 | Alexander Albon | Williams | 1:43,261 | +1,239 s. | 23 |
13 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber | 1:43,262 | +1,240 s. | 24 |
14 | Nico Hülkenberg | Kick Sauber | 1:43,470 | +1,448 s. | 19 |
15 | Liam Lawson | Racing Bulls | 1:43,478 | +1,456 s. | 20 |
16 | Esteban Ocon | Haas | 1:43,570 | +1,548 s. | 21 |
17 | Pierre Gasly | Alpine | 1:43,929 | +1,907 s. | 20 |
18 | Júki Cunoda | Red Bull | 1:44,492 | +2,470 s. | 23 |
19 | Franco Colapinto | Alpine | 1:44,847 | +2,825 s. | 20 |
20 | Oliver Bearman | Haas | 1:45,077 | +3,055 s. | 21 |