Všechno nejlepší! Před 75 lety se jel první závod formule 1

Všechno nejlepší! Před 75 lety se jel první závod formule 1

13. května v 15:00 odstartoval úplně první závod královny motorsportu na britském Silverstonu. Přečtěte si o zajímavých událostech a neobvyklých faktech o tomto závodě, který proběhl přesně před 75 lety.

Formule 1 v roce 2025 slaví 75. výročí od prvního závodu, který se oficiálně jel pod tehdy nově vzniklou sérií. Velká cena Velké Británie 13. května 1950 odstartovala na okruhu Silverstone a kromě významných pilotů se na ni přišlo podívat i mnoho osobností i s královskou rodinou. Co jste o této události možná nevěděli?

1. Závod měl dva různé názvy

První závod formule 1 měl dva názvy. Oficiálně se jednalo o Grand Prix Evropy, což bylo poprvé v historii, kdy byl tento titul udělen závodu mimo Itálii nebo Francii. Protože se závod konal na území Spojeného království, tak byla do názvu začleněna i země – tudíž Velká cena Velké Británie. Na rozdíl od dnešní doby, kdy se zahajovací závod sezóny koná tradičně v březnu, se závod konal 13. května.

Pouze sedm úvodních závodů sezóny F1 se konalo později v průběhu roku. Byly to roky: 1951 (27. května), 1952 (18. května), 1961 (14. května), 1962 (20. května), 1963 (26. května), 1966 (22. května) a 2020 (5. července).

2. Woodcote byla první zatáčkou

Od roku 1952 až do roku 2011 byl Woodcote poslední zatáčkou Silverstonu, ale při zahajovacím závodě formule 1 byla tato prudká pravotočivá zatáčka první zatáčkou tehdejšího 4,6 km dlouhého okruhu, a tedy i první zatáčkou, se kterou se piloti v historii F1 setkali.

Odtud se poté vydali do šesti dalších zatáček: Copse, Maggots, Becketts, Chapel, Stowe a Club, než dorazili do poslední zatáčky Abbey. Boxová ulička a startovní rošt se nacházeli mezi Abbey a Woodcote, přičemž vozy se na start seřadily ve formaci 4-3-4.

3. Na startu byl přítomen velmi vzácný host

Odhaduje se, že trať v den závodu lemovalo až 120 000 diváků, zdaleka nejprestižnějším hostem však byl král Jiří VI., který se závodu zúčastnil s královnou Alžbětou, princeznou Margaret a hosty lordem a lady Mountbattenovými. Je to stále jediný případ, kdy se vládnoucí panovník zúčastnil britského automobilového závodu.

Král Jiří VI.

4. Závodu se zúčastnili thajský princ a švýcarský baron.

Na závod, kterého se účastní královská rodina, se hodí, že má seznam přihlášených výrazně aristokratický nádech. Mezi 21 piloty, kteří se postavili na start, byli princ Birabongse Bhanudej Bhanubandh (známější jako princ Bira nebo B. Bira pozn. red.), významný závodník a člen thajské královské rodiny, a baron Emmanuel „Toulo“ de Graffenried, švýcarský pilot, který v roce 1949 vyhrál britskou Grand Prix v éře před formulí 1.

Bira, jediný thajský pilot, který závodil v závodech F1 až do debutu Alexandra Albona v roce 2019, se se svým Maserati kvalifikoval na Silverstonu na pátém místě, ale v závodě musel odstoupit, protože mu došlo palivo.

Podobně De Graffenried nedojel do cíle poté, co se u jeho identického vozu 4CLT-48 objevily problémy s motorem.

5. Příjmení všech tří favoritů před závodem začínala na „Fa“.

Vůz Alfa Romeo 158 byl sice v době prvního závodu starý již 13 let, ale 1,5litrový stroj byl stále vozem, který se dal těžko porazit, a to pomohlo italskému výrobci podepsat tři největší jména té doby: Guiseppe „Nino“ Farina, Luigi Fagioli a Juan Manuel Fangio, známí jako „tři F“.

Tato trojice se se svými vozy kvalifikovala na první tři místa na startovním roštu, přičemž britský pilot Reg Parnell byl s posledním vozem Alfa Romeo o sekundu níže na čtvrtém místě. V závodě Farina, Fagioli a Fangio předvídatelně odjeli zbytku pole, které jinak tvořila směsice stárnoucích Maserati, ERA, Talbotů a Altů.

Po 70 kolech a téměř dvou a čtvrt hodinách závodění, během nichž si vedoucí trojice několikrát vyměnila pořadí, triumfoval Farina, který na cílové čáře vedl o 2,6 s před svým italským kolegou Fagiolim. Byl to však Parnell, a nikoliv Fangio, kdo dokončil čistý útok na stupně vítězů poté, co byl Argentinec nucen odstoupit s prasklou olejovou trubkou.

6. Místní zvěř byla příliš blízko

Navzdory zjevné rychlostní převaze měla Alfa Romeo štěstí, že tři ze čtyř vozů dojely do cíle poté, co se Parnellova Alfetta dostala do kontaktu se zajícem. Podle dobových zpráv zvíře způsobilo značnou promáčklinu na kapotě vozu britského pilota.

7. Průměrný věk v oboru byl 39 let

Průměrný věk pilotů, kteří se postavili na startovní rošt prvního závodu sezóny 2025 se pohyboval kolem 27 let, ale pro úplně první závod formule 1 to bylo mnohem vyzrálejších 39 let.

Tři z 21 pilotů v Silverstonu byli padesátníci (Luigi Fagioli, 51 let, Louis Chiron, 50 let, a Philippe Etancelin, 53 let), zatímco dalším pěti pilotům bylo 40 a více let, včetně vítěze závodu Giuseppe Fariny (43 let).

Benjamínkem startovního pole, pokud se to tak dá nazvat, byl britský závodník Geoffrey Crossley, který byl ve svých 29 letech o 12 let starší než Max Verstappen při svém debutu v F1.

8. Jazzový hudebník skončil na 11. místě

Jeden známý jazzový hudebník se skutečně zúčastnil úvodního podniku formule 1, i když je třeba říci, že Johnny Claes se svým skvěle pojmenovaným uskupením „Johnny Claes and the Clay Pigeons“ sklidil podstatně větší úspěch než v královně motorsportu.

Belgický pilot, narozený v Londýně, se se svým Talbotem kvalifikoval jako poslední se ztrátou celých 18 sekund na Farinovu Alfu Romeo, ale závod dokončil se ztrátou šesti kol na prvního Itala na 11. místě.

9. BRM před závodem debutovalo se svým začínajícím vyzyvatelem F1

Nadějný britský konstruktér BRM doufal, že na Silverstonu debutuje se svým vozem V16 Type 15, ale poté, co se potýkal s řadou technických problémů, byl bledě zelený vůz schopen absolvovat pouze několik předzávodních demonstračních kol se zakladatelem týmu Raymondem Maysem za volantem.

Vůz si nakonec odbyl dlouho očekávanou premiéru až další rok.

10. Stirling Moss obsadil druhé místo v doprovodném závodě

Stirling Moss vyhrál Velkou cenu Velké Británie v letech 1955 a 1957, ale na té úvodní se tehdy dvacetiletý mladík objevil pouze v doprovodných závodech do 500 ccm, nikoli v hlavním závodě.

Moss vyhrál svou rozjížďku a ve finále svedl strhující bitvu o vedení, ale nakonec se musel spokojit s druhým místem poté, co jeho Cooper-JAP utrpěl v poslední zatáčce poruchu pístu. Alespoň se setkal s králem.


Formule 1 slaví své 75. narozeniny. Jelikož dnešní technologie umožnila zrestaurovat záznam ze závodu, kolorovaný první závod formule 1 si nyní mohou užít i fanoušci. Video naleznete zde.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Jako malá z televize slyšela hlavně jméno Michael Schumacher, který v rodině zůstává oblíbencem. Svoji cestu k formuli 1 si ale musela najít sama. Nejvíce jí baví životní příběhy pilotů, jedinečné příběhy z paddocku a kus historie, který tento sport za sebou zanechal. Ve formuli 1 je totiž možné vše.…

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *