VC Toskánska: Vy se ptáte, my vysvětlujeme

VC Toskánska: Vy se ptáte, my vysvětlujeme

Máme za sebou devátý závod letošní sezóny a ani tentokrát jsme na naše čtenáře nezapomněli. Na naší facebookové stránce jste měli možnost se ptát na všelijaké dotazy týkající se závodu, technických informací, či historických událostí – prostě všeho, co vám v tu chvíli vrtalo hlavou. V krátkém článku vám přinášíme kýžené odpovědi. Další dotazy budete moci klást po VC Ruska.

Rudolf V.: Používá Mercedes systém DAS?

Redaktor Honza: Ano, stříbrné šípy nadále využívají systém DAS, který bude zakázán až od příštího roku.

 

Jaromír M.: Jaké úpravy jsou povoleny v pit line, když jsou červené vlajky?

Redaktor Honza: Na tohle existuje paragraf ve Sportovních pravidlech – konkrétně odstavec 41.4.

Na monopostech lze pracovat, jakmile zastaví v „rychlé“ části boxové uličky, ale každá práce je omezena v níže uvedených bodech a nesmí bránit obnovení závodu.

  1. Nastartování motoru a jakákoliv s tím přímo spojená příprava.
  2. Přidání stlačených plynů
  3. Montáž nebo odstranění povolených chladících a topných zařízení
  4. Změna vzduchových kanálů okolo předních a zadních brzd
  5. Změny v chladiči
  6. Změny provedené pro komfort pilota
  7. Výměna a změna sad pneumatik
  8. Oprava skutečného poškození po nehodě, včetně výměny poškozených částí
  9. Aerodynamické úpravy předního křídla mohou být provedeny pouze pomocí stávajících částí. Žádné části nesmějí být přidány, odebrány nebo nahrazeny

Pro diváky jsou nejdůležitější asi dvě věci. Konkrétně stáj může vyměnit pneumatiky a vybrat si jakoukoliv sadu gum pro restart. Druhý nejdůležitější bod je, že se můžou opravit či vyměnit některé části poškozeného vozu – vše se ale konzultuje s komisaři, kteří následně výměnu buď povolí, nebo zamítnou.

 

Tomáš B.: Kdy dojelo v závodě méně jezdců než během této velké ceny?

Redaktor Petr: Do cíle VC Toskánska dojelo 12 vozů. Stejný počet monopostů obkroužil kompletní délku závodu naposledy během chaotické VC Singapuru 2017. Méně pilotů dojelo naposledy ve VC Austrálie 2015. Do cíle dorazilo 11 aut, jediným jezdcem v cíli bez bodu byl Jenson Button s McLarenem, který tehdy debutoval s Hondou.

Ani 11 aut v cíli ale není minimum. Např. ve VC Monaka 1996 byly odmávnuty šachovnicovým praporem jen 3 vozy (klasifikováno jich však bylo 6). Do cíle dorazili jen Olivier Panis (Ligier-Mugen-Honda), David Coulthard (McLaren-Mercedes) a Johnny Herbert (Sauber-Ford).

Start VC Monaka 1996 – ve vedení Damon Hill, za ním Michael Schumacher. Oba ze závodu odstoupili. Budoucí vítěz Olivier Panis startoval ze 14. příčky – © LAT Images

Pavel K.: Zajímalo by mě, kde dále skončí rozbitá auta?

Redaktor Petr: Závodní okruh je prošpikován řadou cest tak, aby se mohli maršálové dle potřeby přepravovat z místa na místo. Zničená závodní auta většinou čekají na svůj odtah na příslušném stanovišti (na místě, kde sídlí jeřáb). Pro monopost si dojede odtahový vůz, který jej přes zmíněné cestičky dopraví zpět do boxů. Pokud jsou potřeba provést bezpečnostní analýzy FIA, je monopost předán technickým delegátům. Pokud je ale vše v pořádku a FIA nevyžaduje bližší kontrolu, je závodní auto dovezeno zpět do svého boxu, kde se o něj postarají mechanici.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz
Sdílejte na:
Zavřít