VC Ruska: Vy se ptáte, my vysvětlujeme

VC Ruska: Vy se ptáte, my vysvětlujeme

Máme za sebou desátý závod letošní improvizované sezóny a opět jsme vám na našem facebookovém profilu umožnili se ptát na vaše dotazy. Jak již bylo slíbeno, zde vám přinášíme odpovědi.

Jaromír M.: Kde jsou (nejen v Rusku) “zóny” pro zkoušení pevného startu?

Redaktor Honza: Všechny tyto informace jsou vždy před každým víkendem poslány každému týmu od ředitele závodu Michaela Masiho. Vždy záleží na daném okruhu, kde se jede závod – obecně se dá říct, že „zóny“ na cvičný start jsou buď na výjezdu z boxové uličky nebo po trénincích, kdy se jezdci mohou seřadit na startovním roštu a vyzkoušet si cvičný start.

Zpět ale k incidentu z Ruska, tahle situace nenápadně připomíná incident z VC Itálie, kdy byla zavřená ulička v závodu a Mercedes zákaz porušil. V podstatě to byla opět chyba týmu, jak dokazuje následná rádiová komunikace. Lewis Hamilton se dotazoval a inženýr mu to povolil.

Hamilton: „Je zde všude pogumováno. Můžu to zkusit dále, nebo ne?“
Inženýr: „Potvrzuji.“
Hamilton: „Na konci výjezdu z boxů?“
Inženýr: „Ano. Jen tam nech dostatek místa pro ostatní auta, aby mohla projet.“

Brit tak porušil článek 19, který pojednává o předstartovních procesech, které rozeslal právě ředitel závodu. V daném dokumentu se píše, že cvičné starty mohou být provedeny pouze na pravé straně po výjezdu za semaforem (který je na konci boxové uličky, pozn. red.). Z bezpečnostních a sportovních důvodů nesmějí auta zastavovat v „rychlém“ pruhu kdykoliv bez ospravedlnitelného důvodu (cvičný start se za to nepovažuje).

Tady je ještě důležité rozlišovat „rychlý“ a „pomalý“ pruh boxové uličky, protože předchozí text říká, že cvičný start může být proveden pouze za boxovým semaforem v „pomalém“ pruhu.
A Lewis Hamitlon si dva cvičné starty zkoušel až na výjezdu z boxové uličky, kde je již pouze „rychlý“ pruh. Proto taky dostal dvakrát 5sekundovou penalizaci, což v závodě znamenalo, že musel čekat navíc 10 sekund u svých mechaniků. Původně měl šestinásobný mistr světa celkově dostat 2 trestné body za tyhle prohřešky, nicméně komisaři po závodě změnili názor. Důvod byl velice prostý, Lewis Hamilton dostal instrukce od týmu. Proto tak nedostal 2 trestné body, ale tým musel zaplatit pokutu 25 tisíc euro.

Tomáš B.: Jaký je stav trestných bodu závodníků F1?

Redaktor Petr: V současnosti má nejvíce trestných bodů Lewis Hamilton (8). Pokud jich získá 12, bude mu zakázán start v jedné velké ceně. Čistý štít má naopak jeho týmový kolega Valtteri Bottas nebo Sebastian Vettel.

Jezdec Trestné body
Lewis Hamilton 8
Alexander Albon 5
Kimi Räikkönen 4 (29. září 2020 mu budou 2 body smazány)
Daniil Kvjat 4
Charles Leclerc 3
Daniel Ricciardo 3
George Russell 3
Antonio Giovinazzi 3
Max Verstappen 2
Robert Kubica 2
Lando Norris 2
Sergio Pérez 2
Kevin Magnussen 1 (29. září 2020 bude bod smazán)
Nico Hülkenberg 1
Esteban Ocon 1

Tomáš T.: Kdo vymyslel tu zónu, jak tam Sainz trefil posléze zeď?

Redaktor Honza: Opět o tomto rozhoduje ředitelství závodu před závodním víkendem. Tady bylo nařízeno, že pokud se jezdec dostane za obrubníky na výjezdu z druhé zatáčky, tak musí využít „výběhovou zónu“ a až pak se vrátit na trať. Carlos Sainz měl na rozhodnutí velmi málo času a nechtěl dostat případnou penalizaci, takže proto zvolil výběhovou zónu. Bohužel neodhadl svůj úhel nájezdu a nedokázal v té rychlosti zatočit a levou stranou vpálil do bariéry. Tahle zatáčka byla kontroverzní už v minulosti. Jedním z možných řešení je například položený štěrk, protože sami jezdci řekli, že se budou snažit využívat maximální limity tratě. Jakmile je někde štěrk, tak si jezdci snaží dávat větší pozor. V závodě byl takhle potrestaný Daniel Ricciardo.

Za sebe si myslím, že ředitelství závodu příští rok zvolí jiné řešení v této zatáčce.

Rudolf V.: Kdo nahradí Hamiltona až se vyboduje? A ukončilo by to sérii závodů na bodech? Nebo se započítávají jen závody kterých zúčastní?

Redaktor Petr: Náhradníka by si Mercedes určil až v případě, že by k Hamiltonově zákazu startu skutečně došlo. S největší pravděpodobností by se ale jednalo o Stoffela Vandoorna, který u Mercedesu zastává roli testovacího a rezervního pilota.

Pokud by ale Stoffel Vandoorne nemohl, existovala by reálná příležitost pro George Russella nebo Estebana Guttiéreze, který je též součástí týmu Mercedes. Pracuje hlavně na simulátoru.

Na další otázky vám opět rádi odpovíme po VC Eifelu, která se koná za dva týdny na okruhu Nürburgring v Německu.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz
Sdílejte na:
Zavřít