Máme za sebou maraton tří závodů, tzv. triple-header. Red Bull se zdá být neporazitelný. Nejen, že je pekelně rychlý, ale na rozdíl od konkurence se vyvarovává chyb, za což je patřičně odměněn. Vestappen získal téměř maximum dostupných bodů (třikrát vítězství a dvě nejrychlejší kola), zatímco Ferrari se musí začínat bránit před Mercedesem.
Mistrovská jízda Mercedesu a Vestappena
Max Verstappen byl naprosto bezchybný a z triple-headeru zaslouženě vytěžil téměř maximum bodů (77), pouhý bodík mu ukradl za nejrychlejší kolo jeho týmový kolega Sergio Pérez, jenž na něj ztratil propastných 44 bodů.
Ovšem ani Mexičan nestíhal tempu svého parťáka a místo toho, aby mu kryl záda, tak byl porážen také soupeři z Mercedesu a Ferrari. Ani v jednom ze závodů nestartoval po Verstappenově boku. Přesto, že Nizozemec v Belgii startoval po penalizacích až z 15. místa a v Itálii stál na startovním roštu na sedmé příčce, tak dokázal v obou případech vyhrát. Pérezovi to v posledních závodech zkrátka nejede. Nicméně celkem získali solidních 114 bodů.
That long-awaited #ItalianGP winning feeling 🏆🇮🇹pic.twitter.com/YQiHIJXk30
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) September 12, 2022
Ferrari se trestá samo
Italové by možná měli na to zavařit Red Bullu, co se výkonosti týče. Nicméně, závody svým jezdcům zpravdila kazí skrze boxy špatně zvolenou strategií. Carlos Sainz předvedl na Monze parádní stíhací jízdu, když startoval jako 18. a dokončil těsně za pódiem. Zatímco Španěl si připsal jen jedno umístění na stupních vítězů (3. místo v Belgii), tak Leclerc byl na bedně dvakrát (3. místo v Nizozemsku a 2. místo v Itálii). Do vynucené přestávky kvůli zrušené Velké ceně Ruska tak odešli s propastným mankem dalších 42 bodů na Red Bull.
Mercedes: Ten třetí vzadu, co se směje
Jak se říká: tichá voda břehy mele. Mercedes sice nemá letos nejsilnější auto, ale ukazuje, že klíčem k úspěchu je především konzistentnost. Na titul to stoprocentně nebude, avšak na druhé místo si mohou reálně brousit zuby. Nebýt Hamiltonova vypadnutí ve Spa-Francorchamps, tak si troufám tvrdit, že z triple-headeru by si odvezli mnohem více bodů než Ferrari.
Stále zlepšující se formu potvrdil George Russell, který v Belgii dojel těsně za nejlepší trojkou a v dalších dvou podnicích skončil dvakrát na pódiu, přičemž v Nizozemesku dosáhl na svůj prozatím nejlepší výsledek v německé stáji, a to druhé místo. Na Monze dojel třetí.
Bitka o titul „best of the rest“
Zdá se, že za kratší provaz lana v boji o čtvtou příčku tahá McLaren, který doplácí zejména na to, že body sbírá pouze Lando Norris. Výkony jeho týmového kolegy Daniela Ricciarda jsou naprosto tragické. Poslední dva závody dokončil na chvostu startovního pole, zatímco mladý Brit dvakrát bodoval (2x 7. místo).
U Alpine jsou síli jakžtakž vyrovnané, ačkoliv body říkají něco jiného. Fenando Alonso získal 18 bodů, Esteban Ocon o 10 méně. Francouze ale může těšit fakt, že se McLarenu vzdálili o 14 bodů, což bude pro Brity v relativně nadupaném středu pole bude dost obtížné stáhnout.
Zbytek pole se trápí, Williams má potenciál být výše
Poslední tři podniky byly pro Alfu Romeo katastrofální, především pro Valtteriho Bottase, který dvakrát nedokončil. V Belgii kolidoval s Nicholasem Latifim a v Nizozemsku mu vypověděl službu motor. Nicméně, ani Kuan-jü Čou nedokáže s C42 zázraky. Ale v Monze získal bod za desátém místo.
Vrátíme se k Latifimu. Pro Kanaďana je tato sezona poslední ve formuli 1, jelikož zejména letos jsou jeho výkony katastrofální a jeho týmový kolega Alexander Albon ukazuje, že ve Williamsu je přeci jen větší potenciál, než se na první pohled zdá. Ačkoliv jim patří v Poháru konstruktérů poslední příčka s pouhými šesti body, tak by mohli být alespoň někde na úrovni Aston Martinu, potažmo AlphaTauri.
Latifi dokonce měl možnost během triple-headeru měřit síly hned se dvěma jezdci. Zatímco Albon dojel v Belgii desátý a o týden později byl těsně za nejlepší destíkou, tak jej pro Velkou cenu Itálie nahradil nováček Nyck de Vries, jelikož Thajec musel do nemocnice se zánětem slepého střeva. Nizozemec bez jakékoliv přípravy s vozem Willamsu předvedl naprosto fantastický výkon, který týmu přivedl další dva body za deváté místo. Tyto výsledky krásně reflektují, že FW44 nebude tak špatným vozem, jak demonstruje Latifi.
U Haasu měl navrch v trojici po sobě jdoucích závodů Mick Schumacher, jenž skončil dvakrát před Kevinem Magnussenem. Ovšem rychlost z první poloviny sezony se někam vytratila a jen s velkým štěstím mohou pomýšlet na bodované pozice. Za vypíchnutí také stojí skvělá Schumacherova kvalifikace na Zandvoortu, kde startoval ze solidního osmého místa.
AlphaTauri letos není příliš vidět. Většinou se její jezdci pohybují spíše ve druhé polovině startovního pole, přesto si z triple-headeru díky Pierru Gaslymu odvezli šest bodů. Júki Cunoda sice měl velkou šanci utržit body v Nizozemsku, když se kvalifikoval jako devátý, ale závod nedokončil kvůli problému s diferenciálem.
Byť to tak nevypadá, ale Aston Martin je v současné chvíli pravděpodobně nejhorším monopostem na trati. Lance Stroll i Sebastian Vettel se neskutečně trápí. Nicméně oba z něj dostávají maximum a z triple-headeru si odvezli alespoň pět bodů za osmou, resp. desátou příčku.
Pořadí | Jezdec | Body |
1. | Verstappen | *77 |
2. | Russell | 45 |
3. | Leclerc | 41 |
4. | Pérez | **37 |
5. | Sainz | 31 |
6. | Hamilton | 22 |
7. | Alonso | 18 |
8. | Norris | 12 |
9. | Ocon | 8 |
10. | Gasly | 6 |
* dva body za nejrychlejší kolo
** bod za nejrycheljší kolo
Pořadí | Tým | Body |
1. | Red Bull | 114 |
2. | Ferrari | 72 |
3. | Mercedes | 67 |
4. | Alpine | 26 |
5. | McLaren | 12 |
6. | AlphaTauri | 6 |
7. | Aston Martin | 5 |
8. | Williams | 3 |
9. | Alfa Romeo | 1 |
10. | Haas | 0 |