Toto Wolff: Neměli bychom si z fanoušků utahovat a dělat z F1 beta test

Toto Wolff: Neměli bychom si z fanoušků utahovat a dělat z F1 beta test

S novými majiteli končí jedna velká éra F1, za které celému cirkusu vládl pevnou rukou Bernie Ecclesone, a začíná nová – naprosto odlišná – kapitola. Šéf Mercedesu Toto Wolff se v rozhovoru na oficiálních stránkách týmu ohlíží za Ecclestenovo působením a prozrazuje, co si myslí o další budoucnosti šampionátu.

Nejrozsáhlejším tématem posledních dní je převzetí kontroly nad Formulí 1 americkým koncernem Liberty Media, přičemž role, kterou řadu dekád zastávala jedna jediná osoba – Bernie Ecclestone –, byla po novu rozdělena hned mezi tři lidi, a to Chasea Careyho (šéf Formule 1), Rosse Brawna (sportovní ředitel) a Seana Bratchese (marketingový ředitel).

Je až obdivuhodné, jak dlouho Ecclestone vydržel vládnout sportu, jenž se stal v průběhu let špicí a spousta pilotů sní o místě u některého z týmů královny motorismu. Velikosti zásluh Ecclestona pro tento sport si je vědom také Wolff, za nímž při jeho začátcích Brit stál.

„Zaprvé musíme Berniemu složit poklonu. Je fantastické, že někdo dokáže čtyřicet let vést sport. Ecclestone zpozoroval, že Formule 1 má potenciál stát se tím, čím je dnes. Měl vizi a na té vybudoval impérium. Má obrovský smysl pro byznys. Z osobní zkušenosti můžu říct, že bez Bernieho by F1 nebyla,“ upozorňuje Rakušan, při jehož začátcích mu pomáhal právě šestaosmdesátiletý Brit: „Tehdy mě u Williamsu podporoval. A i když jsme zažili s Mercedesem pár vzestupů a pádů, tak zůstal stále velmi přátelský. Měli jsme dobrý vztah – přestože v oblasti byznysu jsme měli občas rozdílné názory. Ale tak to také mělo být.“

„Když stojíte takhle dlouho na špici nějakého sportu, což je případ Bernieho, tak je jasné, že to vytvoříte podle obrazu svého. Měl úžasnou schopnost tu pořád být. Když bylo potřeba uhasit oheň, který možná napáchal dokonce on sám, tak jej rychle uhasil.  S novými vlastníky se to ubírá novým směrem. Všechno bude jiné než v minulosti. Teď musíme tuto příležitost chytit za pačesy,“ řekl Wolff.

Wolff také připomíná, že noví vlastníci mají správné prostředky na to, aby smazali mezery v oblastech, ve kterých Ecclestone zrovna nevynikal. Mimo jiné také oceňuje návrat uznávaného technika a stratéga Rosse Brawna, který díky svým zkušenostem bude velmi přínosný v cestě zlepšení sportu jako takového.

„Když se podíváte na bilanci úspěchů Chasea Careyho a jeho kolegů, tak to mluví za vše. Mají experty přes televizní práva, na americké sporty a Formuli 1, aby mohli smazat mezery po Ecclestonovi. Udělali to dobře a nabrali odborníky do několika sekcí. Ross Brawn je ve Formuli 1 věčnost a zažil ji i z pohledu týmů. Ukáže jim správný způsob, jakým ji mají společně s týmy a FIA vést.“

Ale je zřejmé, že se nikdy nezavděčíte všem a stále tu budou dva tábory, a sice ti, kteří budou nad vším remcat, ale na druhé straně budou stát ti, kteří ji budou milovat. To je podle Wolffa v pořádku, ale nechce, aby se zametalo s fanoušky a zaváděla se tzv. „hurá pravidla“ – vzpomínáte si ještě na ten vtip v podobě eliminačního formátu kvalifikace ze začátku loňské sezóny, nebo udělování dvojitých bodů?  Ani jeden z uvedených příkladů neměl dlouhou životnost a byly všem spíš pro smích… nebo k pláči?  „Jedno je ale jisté, a to, že z ní nechceme udělat beta test. Neměli bychom si pohrávat s našimi věrnými fanoušky a diváky, proto nebudeme zavádět pravidla, která nebudou přesně promyšlená,“ zdůrazňuje Wolff.

A jak to vypadalo se sledovaností Formule 1 v loňské sezóně? Pětačtyřicetiletý rodák z Vídně tvrdí, že v posledních závodech sezony padaly rekordní čísla, – co se sledovanosti v televizi týče -, čímž se tedy vylučuje to, že by šampionát ztrácel na popularitě. Ale to nic nemění na tom, že internet hraje v současnosti velmi důležitou roli, proto je Wolff vůči klasickému vysílání v televizi skeptický: „Pochybuji, že mladá generace zapne v neděli ve dvě hodiny odpoledne klasickou televizi. Očekávají, že mohou F1 sledovat na jejich mobilním telefonu nebo pomocí sociálních médií. Nicméně naše množství diváků je celkem silné.“

„Nesmíme o sportu mluvit špatně, to mu nesvědčí. Jsou způsoby, jak věci optimalizovat, a oblasti, ve kterých jsme moc nevynikali – například digitální trh a oblast sociálních sítí. Ale těmto oblastem se musíme nejdříve naučit porozumět. Sociální média jsou důležitý marketingový prostředek, se kterým si udržíme kontakt s fanoušky – což se týká jak současných, tak i budoucích fanoušků,“ zhodnotil Wolff, který ale podotýká, že F1 nemůže být v digitálním světě zcela zdarma. To by bylo neférové vůči televizím, které musí vydat nemalé peníze za to, aby mohly závody vysílat.

„Konec Ecclestonovy éry je velká věc. Jsem zvědavý, ale také optimistický ohledně toho, co budoucnost připraví. Jedno je jisté: Svět se otáčí opravdu rychle, a včerejší úspěchy zítra již ztratí svou hodnotu. Musíme jít do budoucnosti s otevřenou myslí a nebýt u toho nostalgičtí. Sportu je nabídnuta obrovská příležitost pro další růst. Z toho můžeme těžit všichni. Musíme se vydat jen touto cestou,“ uzavřel Wolff.

Sdílejte na:
Zavřít