Tombazis považuje záležitost s Red Bullem za uzavřenou

Tombazis považuje záležitost s Red Bullem za uzavřenou

Nikolas Tombazis, šéf FIA pro jednomístné monoposty, informoval o celé situaci s nastavováním světlé výšky v parc fermé. Tombazis potvrdil, že FIA trvala na tom, aby oba monoposty Red Bullu byly vybaveny tzv. pečetí, aby měli jistotu, že se světlá výška nijak nezmění.

Před VC USA vyšlo najevo, že vůz RB20 je vybaven zařízením, které dokáže upravovat světlou výšku v podmínkách parc fermé (mezi kvalifikací a závodem – pozn. red.), což je prohřešek, který není v souladu s technickými předpisy Mezinárodní automobilové federace (FIA).

Red Bull po pátečním tréninku pozval delegáty FIA do své garáže, aby jim ukázal, jak toto zařízení funguje. Tato vychytávka se aktivuje pomocí specifických nástrojů a nachází se v oblasti nohou pilota. Rudí býci tak dokázali, že Max Verstappen ani Sergio Pérez nemohli toto zařízení aktivovat za jízdy.

Vzhledem k úkonům a času, který je potřebný k tomu, aby se systém správně využil, tak je zřejmé, že Red Bull jej dříve nepoužíval k obcházení pravidel. FIA však na oba monoposty raději umístila tzv. pečeti, které zamezí jakýmkoliv machinacím s vozy v podmínkách parc fermé.

Výkonný ředitel McLarenu Zak Brown hlasitě vyzval Mezinárodní automobilovou federaci k dalšímu vyšetřování, ale Nikolas Tombazis, šéf FIA pro jednomístné monoposty, si je jistý, že celá záležitost je nyní uzavřena a odtajnil, jak celý proces probíhal.

„Tyto komponenty s volným přístupem musí být nahrány na portál, který je k dispozici FIA a ostatním týmům. Je určen pro některé komponenty, které nepovažujeme za žádoucí oblasti konkurence, ale kde nechceme standardizovat díly, aby se mohly alespoň navzájem vidět a kontrolovat,“ vysvětlil Tombazis.

„Upozornili nás na to, a tento návrh existuje již několik let, a bylo poukázáno na to, že by to mohlo umožnit změnu v rámci parc fermé, která by byla nezákonná. Existuje tedy ustanovení, že nás týmy musí přesvědčit, že jezdí po celou dobu legálně, a my jsme měli pocit, že pokud se to nezapečetí, nebudeme mít jistotu, že se světlá výška nemění. Proto jsme požádali, aby to bylo zapečetěno, nyní se tak stalo a dokázat přesně, co se stalo předtím, je obtížné.“

Řecký inženýr připustil, že řídící orgán nemůže zpětně zkontrolovat dva roky staré situace a podle něj se celé téma příliš nafouklo.

„Nemyslíme si, že jsme schopni prozkoumat situace za dva roky – a když se rozhodneme věc předat komisařům, chceme mít nějaké rozumné důkazy, které nebudou založeny na povídačkách nebo domněnkách. Návrh není protizákonný a my se domníváme, že správný postup je říci: Musí se stát určité věci, aby bylo zaručeno, že žádné obavy nepřetrvávají. To je správné.“

„Musíme ale zároveň stanovit časovou hranici a u určitých záležitostí říci: Nemůžeme jít do větších podrobností, než jaké jsme již učinili. Mohu s naprostou jistotou říci, jestli někdy došlo k něčemu nestandardnímu? Ne. mohu říci, že je záležitost uzavřena? Ano, naprosto. Myslím si, že množství diskusí kolem tohoto tématu bylo stokrát větší, než by si zasloužilo, ale vy (média – pozn. red.) si rozhodněte, co chcete.“

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formule 1 mě upoutala, když jsem jako malý sledoval souboje Michaela Schumachera a Fernanda Alonsa. Od té doby jsem se začal o královnu motorsportu více zajímat a propadl jsem tomu. Baví mě čtení knih o historii tohoto sportu a biografie bývalých jezdců F1.

Další články autora →