Středeční návrat do historie: GP Evropy 1999

Středeční návrat do historie: GP Evropy 1999

Fanoušci si odhlasovali další z řady historických závodů, který od dnešního večera bude k dispozici online. Tentokrát zavítáme do prostředí novodobého Nürburgringu, kde se v roce 1999 odjela GP Evropy.

Pokud by někdo hledal jedno slovo, kterým GP Evropy 1999 definovat, nelze použít nic jiného než chaos. Nürburgring hostil 14. z 16 závodů sezóny a nic nenasvědčovalo tomu, že by se měl jeho průběh vrýt do paměti motoristických fanoušků.

Před závodem

Sezóna 1999 byla poznamenána srdceryvným soubojem mezi Ferrari a McLarenem. Italská stáj oproti loňskému roku zrychlila a úřadující šampiony z Wokingu hodlala v boji o titul pořádně prohnat.

Bohužel se ale hon za mistrovským titulem musel obejít bez jednoho z klíčových protagonistů – Michaela Schumachera. V té době stále dvojnásobný šampion si totiž během GP Velké Británie zlomil nohu po tvrdém čelním nárazu do bariéry. To znamenalo, že musel vynechat následujících 6 závodů, včetně domácí GP Evropy. Hlavním kandidátem na titul za Ferrari se tak stal Ir Eddie Irvine.

A že to na čele šampionátu pořádně vřelo. Po odstoupení Miky Häkkinena z GP Itálie dokázal Irvine díky zisku jednoho bodu vyrovnat finského pilota na čele šampionátu. Oba disponovali 60 body.

Nedaleko za nimi byl ale překvapivě i jeden z monopostů týmu Jordan – přesněji Heinz-Harald Frentzen. Po zisku druhého vítězství v sezóně během GP Itálie se Němec stal jedním z kandidátů na mistrovský titul. Jen pouhé dva body za ním pak byl David Coulthard na McLarenu.

Pořadí Jezdec Tým Body
1 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes 60
2 Eddie Irvine Ferrari 60
3 Heinz-Harald Frentzen Jordan-Mugen-Honda 50
4 David Coulthard McLaren-Mercedes 48
5 Michael Schumacher Ferrari 32

 

Pořadí Tým Body
1 McLaren-Mercedes 108
2 Ferrari 102
3 Jordan-Mugen-Honda 57
4 Williams-Supertec 30
5 Stuart-Ford 17

Kvalifikace

Kvalifikační klání bylo ovlivněné proměnlivými podmínkami. Nejvíce z nich těžil třetí muž šampionátu Heinz-Harald Frentzen, který ke konci kvalifikace ve správný moment obul pneumatiky do suchých podmínek a s náskokem 266 tisícin sekundy vybojoval pole position.

Druhé a třetí místo obsadil David Coulthard, respektive Mika Häkkinen. Häkkinen mohl zůstat v relativním klidu, McLaren MP4/14 byl stále rychlejším monopostem než Jordan 199 a dalo se předpokládat, že za normálních okolností Frentzen ve vedení dlouho nezůstane. Navíc jeho druhý rival v boji o titul, Eddie Irvine, startoval až z devátého místa.

Ničím výraznou kvalifikaci odjeli jezdci týmu Stewart Johnny Herbert a Rubens Barrichello. Obsadili 14. a 15. místo. Tým trojnásobného šampiona Jackieho Stewarta byl pro sezónu 2000 odkoupen Fordem, který se rozhodl přejmenovat stáj na Jaguar Racing, aby podpořil marketinkové zájmy své dceřiné společnosti. Sira Stewarta tak čekaly poslední tři závody v čele vlastního týmu.

Na co se těšit?

S jezdci McLarenu startujícími až za Heinzem-Haraldem Frentzenem se dalo předpokládat, že dojde k velmi strhující bitvě. Frentzen bezpochyby chtěl své vedoucí místo udržet a dojet si pro třetí vítězství v sezóně, navíc by se mu tak podařilo učinit před domácími fanoušky.

Ačkoliv byli David Coulthard a Mika Häkkinen týmoví kolegové, v boji o mistrovský titul je dělilo 12 bodů. Za vítězství se tehdy ukládalo bodů 10 a do konce sezóny zbývaly tři závody. Nedalo se očekávat, že by Coulthard Häkkinenovi pozici jen tak přenechal.

Od startu závodu se předpokládalo, že by jej mohl ovlivnit déšť. Ten nakonec přišel ve 20. kole, jenže déšť se velmi rychle přenesl a trať začala usychat. Mnozí jezdci se rozhodli zajet do boxů pro pneumatiky mokré specifikace, jiní zůstali na suchých. Kdo nakonec profitoval?

Rozhodně se vyplatí sledovat čelo závodu. I když se vám daří, nemusí vše vyjít dle plánů. Stále může selhat technika, nebo můžete dostat defekt pneumatiky.

Doporučujeme sledovat oba monoposty týmu Stewart. Vaší pozornosti by neměl utéct ani Jarno Trulli na monopostu Prost.

Kde a kdy závod sledovat?

Jako vždy bude závod k dispozici na sociálních sítích F1, jmenovitě na facebooku a youtubu. Online přenos začne v 8 hodin večer, pokud se k němu ale nedostanete, nemusíte zoufat, k dispozici bude záznam. Závodem vás provede komentátorská legenda Murray Walker a dnes již ostřílený expert a ex-pilot F1 Martin Brundle.

Nostalgia stream Tomáše Richtra: Býci v sobě

Pokud dáváte přednost českému komentáři, nezapomeňte si naladit budíky na čtvrteční osmou hodinu večerní. Komentátor F1 Tomáš Richtr spustí na svém facebookovém profilu již sedmý nostalgia stream; tentokrát se zaměří na GP Turecka 2010.

Kdo události spojené s oním závodem nepamatuje, rozhodně si jej nesmí nechat ujít. Těšit se můžete na souboje týmových kolegů Red Bullu, ale také na bratrovražedný souboj jezdců ve stříbrném – Jensona Buttona a Lewise Hamiltona.

Start GP Turecka 2010, v čele Mark Webber před Sebastianem Vettelem, který na startu překonal Lewise Hamiltona
Sdílejte na:
Zavřít