Po letní přestávce zaznamenalo Ferrari značný výkonnostní propad a neobvykle hodně chybuje. Podle Brawna chod stáje ovlivnila především smrt bývalého šéfa.
Ikonická stáj z Maranella v poslední době působí velmi chaoticky. Velmi často chybuje v oblasti strategií. Posledně to byla nepochopitelná volba pneumatik v poslední části kvalifikace na Grand Prix Japonska, což posléze zkritizoval i sám šéf týmu Maurizio Arrivabene.
Ale co stojí za náhlým propadem Ferrari? Mluví se zejména o tom, že tým je rozdělen na dvě skupiny, které proti sobě bojují. Na jedné straně stojí Sebastian Vettel s technickým ředitelem Mattiem Binottem a na druhé Arrivabene.
Another birdie told me this: Binotto is on Vettel’s side.
The Team Principal against them both. If he ends up winning this internal power struggle God help the Scuderia— AS1971® (@RINGERS4EVER) 9. října 2018
Italský deník Corriere della Serra v Japonsku psal, že ve Ferrari se schyluje k velké bouři mezi Binottem a Arrivabenem kvůli velkému množství strategických chyb a technických deficitů, týkající se především problematických updatů. „Od Singapuru udělali krok zpět. Když se Mercedes zlepšil, Ferrari stagnovalo a neudrželo krok se svými soupeři,“ cituje reportéra Daniele Spariciho gradprix247.com.
Někteří vinní z výkonnostního propadu přidání druhého senzoru v oblasti baterie, který tam byl přidán FIA, protože jej ostatní týmy podezírali, že mají nepovolený extra výkon navíc.
Bývalý technický ředitel italského týmu Ross Brawn, který se stal jedním z tria vedoucích Formuli 1, vzpomíná na minulý rok, kdy mělo Ferrari rovněž šanci na titul, než přišel asijský masakr motorovou pilou: „Stejně jako vloni sešlo Ferrari v září a říjnu ze správné cesty. Do Monzy se zdálo, že bude možnost bojovat do konce o oba tituly.“
Jenže minulý rok Ferrari přišlo o titul spíše skrze technické potíže, zatímco letos se jedná o fatální selhání v oblasti strategií zmocněné chybami samotného Vettela. Brit připomíná, že letošní technický balík je oproti loňské verzi velmi silný, čímž se konečně Ferrari podařilo stáhnout ztrátu na Mercedes, která vznikla po zavedení nových pravidel o pohonných jednotkách v roce 2014.
„Není pochyb o tom, že šok z náhlé smrti jejich vůdce, Sergia Marchionneho, který byl v rámci týmu opravdu důležitou referenční osobou, měl obrovské následky. A to je zcela pochopitelné,“ uvedl sportovní šéf královny motorismu.
Třiašedesátiletý Brit velmi dobře ze svých vlastních zkušeností ví, jak v Maranellu na podobné situace reagují. Protože kromě oslav výher a titulů zažil i krizová období. „Proto vím, že nastal čas dát hlavy dohromady, zůstat sjednocený a dívat se dopředu. A to bez vzájemného obviňování se.“
„Jezdci, inženýři, management, všichni vyhrávají a prohrávají společně. To je v každém sportu nepředepsaným pravidlem, nejen ve Formuli 1. To ví každý i v Maranellu. Teď ten čas nastal,“ uzavřel Brawn, jehož slova citoval speedweek.com