Red Bull narazil na svůj výkonnostní strop

Red Bull narazil na svůj výkonnostní strop

Max Verstappen požadoval od Red Bullu lepší modernizaci, ale tým formule 1 by mohl narazit na vývojový strop. Verstappen sice vyhrál Velkou cenu Španělska, ale skutečnost, že McLaren dýchá na záda Red Bullu, mu na klidu nepřidává.

Dominance z počátku sezóny, kdy se zdálo, že Max Verstappen dokáže snadno zvítězit, je nyní vzdálenou vzpomínkou, protože soupeři se díky svým modernizacím zjevně přiblížili. Nedávná vítězství byla možná také spíše zásluhou jeho brilantní jízdy než vozem. Z této situace není mistr světa nijak zvlášť nadšený, protože si myslí, že pokud Red Bull nezajistí další vývoj vozu RB20, mohl by se propadnout zpět mezi ostatní.

Ve svém projevu ve Španělsku řekl: „McLaren je již několik týdnů velmi silný. Není to tak, že bych se tím teď najednou znepokojoval, ale už několik týdnů říkám, že musíme našemu vozu dodat více výkonu, a všichni v týmu to také vědí. Ale zatím to vypadá, že všichni kolem nás přinášejí více aktualizací než my. Samozřejmě musíme pracovat na tom, abychom našli více výkonu i pro naše vlastní auto.“ Na otázku, zda se Red Bull zasekl na jednom místě, Verstappen odpověděl: „Ne, auto samozřejmě vylepšujeme, ale možná ne dostatečně v porovnání s ostatními.“

Red Bull v posledních letech rozhodně dokázal, že se svými dominantními vozy dokáže dělat pokroky, ale zdálo se, že s přibývajícím časem ztrácí odvahu. Zdá se, že místo toho, aby nyní přinášel nové významné díly, se spíše snaží optimalizovat to, co již má – jak se ukázalo minulý víkend ve Španělsku.

V Barceloně se změny týkaly úpravy geometrie bočnic (zakulacením), které má pomoci s chlazením a aerodynamickými výhodami, které to přináší – konstruktéři následně pracovali na optimalizaci tvaru bočnice, kterou nepatrně podsekli a zúžili, aby celkově zefektivnili proudění vzduchu. Pokud jde o vstupní otvor, namísto profilu rovně nahoru a rovně dolů je nyní uprostřed sevřený, což mění nejen způsob, jakým proud vzduchu vstupuje do otvoru, ale také jak se chová kolem čelní hrany směrem k bočnici.

Aby se zde využila změna geometrie, byla také značně upravena konstrukce bočnice, jejíž spodní část a spodek s bočními lištami byly vytaženy nahoru, čímž se zvětšila vzdálenost mezi spodní částí bočnice a podlahou, což vyžadovalo, aby tým provedl také změny ve vzájemném propojení podlahy a konstrukce bočnice.

Pracovalo se také na zadní části vozu, protože tým přivezl nové umístění zadního křídla, které si vyžádalo úpravy spodní části čelní desky. Tyto relativně nenápadné změny sice přinesly nárůst času na kolo v době, kdy jedna desetina sekundy může znamenat velký rozdíl. Zároveň ale ukazují, že se tým zaměřuje na postupné kroky spíše než na komplexní dokonalost, která může změnit hru.

Šéfinženýr Red Bullu Paul Monaghan ve Španělsku přiznal, že je cítit, že vývoj narazil na svůj strop. „V tuto chvíli se nacházíme v asymptotě,“ řekl. Tento termín je samozřejmě odkazem na to, že jak se vzdálenost mezi dvěma křivkami zmenšuje, úhel, který svírají, se také hodně zmenšuje. V terminologii F1 to znamená, že zlepšení, která týmy provádějí, aby dosáhly teoretického maxima výkonu vozu, se v blízkosti maxima zmenší téměř na nulu.

Monaghan dodává: „Pravidla jsou omezující. Rozpočtový strop je taky trochu omezující. Můžu na si na to stěžovat do nekonečna a všechny nás tím nesmyslně unudím. Ale potenciálně jsme v těchto předpisech trochu asymptomatičtí.“

Monaghan také naznačil, že situace je nyní obzvláště choulostivá, protože Red Bull se stejně jako ostatní týmy bude muset poměrně rychle rozhodnout, zda bude i nadále vynakládat prostředky na svůj vůz RB20, nebo začne přesouvat své úsilí na vůz pro příští rok. „Musíme se jako tým rozhodnout, kolik toho využijeme pro rok 2025, a pak se připravit na rok 2026, takže lidé, kteří jsou mnohem chytřejší než já, najdou věci, které se dají na tomto autě vylepšit,“ řekl.

„Jde tedy o to, zda je můžeme skutečně realizovat. Můžeme je nasadit na vůz z roku 2024, na vůz z roku 2025 a přitom stihnout vůz pro rok 2026? Takže to je naše věc, naše volba, naše řemeslo. A v boxové uličce je dalších devět lidí, kteří mají stejné dilema.“ Podle šéfa týmu Red Bull Christiana Hornera není současná situace nijak výjimečná – je naopak příkladem toho, co se stane, když pravidla zůstanou stabilní a špičkové týmy se dostanou do situace, kdy se jejich výkon se snižuje.

„Když pomineme rok 2023, prožíváme úžasný rok,“ řekl. „Prostě rok 2023 byl jednorožec a tohle je normální. Tohle je formule 1. Je normální, že jsou tu skvělé týmy, skvělí jezdci a že tu bude konkurence. A výhodou stabilních předpisů je, že se vždy (týmy – pozn. red.) vyrovnávají. Vzpomínám si, že když jsem poprvé přišel do formule 1, Ron Dennis (bývalý šéf týmu McLaren – pozn. red.) řekl, že pokud chcete těsné závody, nechte to být, prostě to nechte být a všechno se vyrovná. Tak argumentoval na zasedání komise formule 1. To je to, co vidíme v současné době. Všechno se sbíhá. A pak to všechno rozbijeme v roce 2026!“

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka žurnalistiky, která nikdy nevěřila, že jí cesta zavede právě k formuli 1. Nikdy by jí nenapadlo, že po 20 letech pochopí, proč měli doma červenou kuchyni s Malboro polepem a jak jednoduché je se tomuto sportu poddat a zamilovat se do něj.

Další články autora →