Po třítýdenní pauze se kolotoč formule 1 přesouvá do USA, které odstartuje americký triple header. Do Austinu jede jako favorit McLaren, zatímco Red Bull doufá v lepší zítřky. Ovšem pod hledáčkem bude především staronový týmový kolega Júkiho Cunody, Liam Lawson, který nahradí pro zbytek sezóny Daniela Ricciarda.
Ve Spojených státech amerických se závodilo ještě v předválečném období. Vůbec první závod se konal v roce 1908 pod hlavičkou American Grand Prize. Ovšem součástí kalendáře F1 se stala Amerika až v sezoně 1959. Do roku 2012 se odehrálo za oceánem 50 závodů na jedenácti různých okruzích – Savannah (1908-1911), Milwaukee (1912), Santa Monica (1914, 1916), San Francisco (1915), Riverside (1958, 1960), Sebring (1959), Watkins Glen (1961-1980), Phoenix (1989-1991), Indianapolis (2000-2007), Austin (od 2012).
Letos se jedná už o 76. vydání Velké ceny konané ve Spojených státech, přičemž nejvíce krát formule 1 zavítala do Watkins Gleen (20x), hned v závěsu je Indianapolis (19x).
Nejúspěšnějším jezdcem je Lewis Hamilton, který má na svém kontě šest triumfů, o výhru méně má Michael Schumacher. Brit je králem okruhu COTA. Kromě šesti triumfů také získal tři pole positions, devětkrát stál na stupních vítězů, bral celkem 214 bodů a vedl 255 kol.
Mezi týmy se nejlépe daří v USA Ferrari, jehož jezdci vyhráli celkem 10krát, po osmi vítězstvích má Lotus a McLaren.
Co na jezdce čeká?
Okruh dlouhý 5,5 kilometru je specifický tím, že je směsicí zatáček z okruhů Silverstone (Maggotts, Backetts a Chapel), Hockenheimring (stadion) a tureckého Istanbul Racing Circuit (několikrát lomená zatáčka č. 8). Dalším unikátem je cílová rovinka, kdy jezdci stoupají o 42 metrů do ultra široké první zatáčky. DRS budou moci jezdci využít na cílové rovince a mezi zatáčkami 11 a 12.
Pirelli zvolilo stejnou kombinací specifikací jako minulý rok, tedy C2-C4.
Speciální lakování i trofeje
McLaren tradičně pojede s chromovým lakováním, čímž odkazuje na partnerství s Googlem. Alpine se inspiroval Indiana Jonesem a Haas opět přidal na své livery americkou vlajku, jelikož se jedná o jejich domácí závod.
Piloti, kteří skončí na pódiu obdrží speciální trofeje – Heroo, které vytvořil italský umělec a designér Matteo Macchiavelli ve spolupráci s Pirelli Motorsport. Je inspirací spojení mezi závodním autem a jeho pneumatikami. Zároveň spojuje krásu a eleganci se vzrušením, smyslem pro rychlost a kvalitu materiálů, které jsou součástí vozu formule 1. Trofej je siluetou osoby oslavující vítězství.
Lawsonův křest ohněm. Vrací se sprint
Liam Lawson opět nahrazuje Daniela Ricciarda, avšak tentokrát nadobro. Novozélandský závodník se posadil do Ricciardovy formule už vloni, když jej zaskakoval na pár závodů po zranění ruky a předvedl se v tom nejlepším možném světle. V náročném závodě v ulicích Singapuru dojel na skvělém devátém místě, přičemž ve čtyřech z pěti podniků, do kterých nastoupil, skončil před Júkim Cunodou. Právě Japonec minulý rok zde zaznamenal první nejrychlejší kolo v kariéře.
Přesto to bude pro něj nyní v Austinu křest ohněm, jelikož na přípravu bude mít pouze jeden trénink. Po delší pauze se totiž vrací série sprintových závodů. Po Texasu bude za dva týdny následovat sprint v Sao Paolu a na konci listopadu bude ještě Katar hostit zkrácený závod.
100. závod pro Albona
Alex Albon debutoval ve voze Toro Rosso ve Velké ceně Austrálie 2019. Ještě téhož roku byl povýšen počínaje Velkou cenou Belgie do Red Bullu, ve kterém nahradil Pierra Gaslyho. Přestože získal dvě pódia, tak pro sezónu 2021 musel sedačku přenechat Sergiu Pérezovi. Po roční pauze se upsal Williamsu. U tradiční stáje z Grove své týmové kolegy pravidelně porážel. Tento víkend jej čeká 63. závod v týmu a celkově již jubilejní 100.
Zobrazit příspěvek na Instagramu