Charlesovi Leclercovi se podařilo letos prolomit domácí kletbu a triumfovat. Tento týden ve Španělsku je na řadě Carlos Sainz. Favoritem ovšem zůstává Red Bull s Verstappenem.
Okruh v Katalánsku je jedním z nejstarších okruhů vůbec. První Velká cena Španělska se konala již v roce 1913, avšak tehdy se jednalo o závody cestovních vozů, které se konaly na 300 km dlouhém silničním okruhu v Guadarramě. Až o 10 let později se konal podnik, který nesl oficiální název Velká cena Španělska, jež vyhrál na dvoukilometrovém oválu Stiges-Terramar Albert Divo v Sunbeamu.
Ovšem nám známá trať byla vybudovaná až v roce 1991 coby součást developerského programu olympijských her v Barceloně. Základní kámen byl položen v roce 1989 a o dva roky později se zde konal první závod, a to španělského šampionátu cestovních vozů. O dva týdny později se pak konala premiérová velká cena formule 1, kterou zpestřili konečným sprintem k šachovnicové vlajce Nigel Mansell a Ayrton Senna. Z vítězství se tehdy radoval právě Mansell.
Od téhož roku je Velká cena Španělska v Katalánsku nedílnou součástí kalendáře. Letos se zde pojede již po 54. Nejúspěšnějším jezdcem je Michael Schumacher a ze současných pilotů Lewis Hamilton, přičemž oba mají po šesti triumfech. Prvním a zatím i posledním Španělem, který stál na stupínku nejvyšším před domácím publikem, je Fernando Alonso. Rodák z Madridu vyhrál dvakrát, a to v letech 2006 a 2013.
Co na jezdce čeká?
V loňském roce byla odstraněna legendární šikana před poslední zatáčkou. Formule 1 tak zůstává u jednodušší a delší varianty, která se využívala do roku 2006.
Jezdci budou muset absolvovat 66 kol na 4,6 kilometrů dlouhé trati čítající celkem 14 zatáček, jež jsou kombinací vysokorychlostních a pomalých zatáček. DRS pak budou moci využít na rovince mezi 9. a 10. zatáčkou a na cílové rovince.
Pirelli zvolilo pro Barcelonu kombinaci nejtvrdších specifikací C1-C3, jelikož se jedná o nejtechničtější trať v kalendáři. Piloti budou mít k dispozici dvě sady bíle označených gum, tři sady střední směsi a osm sad nejměkčích pneumatik. Do mokra pak budou mít jak pneumatiky do přechodných podmínek, tak do mokra.
Velkou roli bude hrát také opotřebení. Tento rok se totiž jede Velká cena Španělska o tři týdny později, což znamená, že bude tepleji. To by mohlo znevýhodnit nejměkčí specifikaci. Nejrychlejší strategií by měla být dvouzastávková strategie. Jestliže bude vyšší degradace, pak by se týmy mohly uchýlit ke třem zastávkám.
Bude Sainz pátým pilotem triumfujícím před domácím publikem?
Španělský závodník na tento milník stále čeká. Jeho maximem je čtvrté místo z roku 2022. Nejvíce domácích vítězství ze současného startovního pole má Lewis Hamilton. Brit VC Velké Británie vyhrál celkem osmkrát, a to v letech 2008, 2014-2017, 2019-2022. Po třech výhrách má Fernando Alonso (2006, 2012, 2013) a Max Verstappen (2021-2023) a letos se poprvé dočkal v úzkých uličkách monackého knížectví Charles Leclerc.
Rodák z Madridu má letos zatím asi poslední pořádnou šanci se do této skupiny přidat, jelikož pro příští rok je prozatím bez smlouvy. Přední týmy už mají plno. Jeho jméno je skloňováno se stájemi Sauber či Williams. Ani jeden z vyjmenovaných týmů však pravděpodobně nebude natolik konkurenceschopný, aby mohl za normálních okolností pomýšlet na vítězství.
V Katalánsku odstartuje triple-header
Přestože se už konaly dva podniky v Evropě, tak týmy vozí ty největší upgrady právě až do Španělka. Monako je totiž na testování příliš riskantní. Ale proč zrovna Katalánsko? Pro stáje je tahle lokalita nejpřijatelnější z toho důvodu, že je to nejbližší trať od jejich sídel, a tak se při výrobě mohou pohybovat na limitu. Navíc je okruh kombinací vysokorychlostních a středně rychlých zatáček.
Barcelona je také první zastávkou triple-headeru, který zahrnuje ještě Rakousko a závod na Silverstonu. Odstartuje tak maraton pěti závodů v šesti týdnech.
Zobrazit příspěvek na Instagramu