Pro 11. podnik sezóny se formule 1 přesouvá na oblíbený okruh ve Spielbergu, kam jede jako lídr domácí Red Bull s Maxem Verstappenem. Nicméně tentokrát nebudou mít na růžích ustláno, jelikož konkurence je vskutku blízko, což ukázal poslední závod ve Španělsku. McLaren získal pole position a Lando Norris měl reálnou šanci triumfovat. Nesmí se zapomínat ani na zvedající se formu Mercedesu a Ferrari.
Okruh byl postaven v roce 1969, avšak vozy královny motorsportu na něj zavítaly až o rok později. Tehdy trať dlouhá šest kilometrů nesla název Österreichring a závody se na ní konaly pod hlavičkou Velké ceny Rakouska v Zeltwegu. Premiérový podnik vyhrál Belgičan Jacky Ickx.
I na této trati bohužel zavlál černý praporek. 17. srpna 1975 v zahřívacím kole tragicky havaroval Mark Donohue. Po defektu pneumatiky se několikrát přetočil a jeho monopost skončil v reklamní tabuli. Právě jeho nehoda zapříčinila to, že o dva roky později na místě, kde k inkriminovanému momentu došlo, byla přidána šikana.
Österrechring byl nejrychlejším okruhem v kalendáři, avšak po dvou velkých kolizích během VC Rakouska 1987 trať z kalendáře zmizela.
Druhou šanci dostala dráha o deset let později, prošla však drastickým zkrácením. Namísto šesti kilometrů se jezdilo na čtyřkilometrové verzi. Kromě úpravy délky došlo i ke změně jména na A1 Ring. Nejvíce vítězství si připsal Michael Schumacher.
Nicméně v roce 2003 dostihly Velkou cenu Rakouska finanční problémy, kvůli kterým fanoušci znovu přišly o akci na trati. Dietrich Mateschitz chtěl plochu využít na výstavbu letecké a motoristické akademie, přičemž náklady byly odhadovány přibližně na 750 milionů euro. Své plány však musel odpískat, jelikož s tím nesouhlasili místní obyvatelé.
Výstavba ale započala ještě před zamítnutím, tudíž trať byla posléze nepoužitelná. Štýrsko nechtělo o prestižní závody přijít, proto tamní vláda začala investovat do oprav. Do rekonstrukce, která měla odstartovat v roce 2007, se měli zapojit kromě Red Bullu také KTM, Volkswagen a Magna. Avšak koncern Volkswagen z projektu vycouval, čímž se celý projekt zastavil.
Světlo na konci tunelu přišlo v dubnu nadcházejícího roku, když Red Bull oznámil své snahy o obnovu, která měla zdárný konec. Zrenovovaný okruh byl pak pojmenován jako Red Bull Ring. První „ochutnávku“ diváci dostali díky německému šampionátu cestovních vozů DTM, když zde odstartovala sezona 2011.
Formule 1 si ale na návrat musela počkat o tři roky déle, tedy do roku 2014, kdy zvítězil Nico Rosberg. Němec ovládl velkou cenu i následující rok. Nejúspěšnějším pilotem zůstává Max Verstappen z domácího týmu Red Bull, který má na kontě pět triumfů. Přičemž první dva získal v sezonách 2018 a 2019, posléze vyhrál oba závody v sezoně 2021 – první pod hlavičkou VC Štýrska a druhou tradičně jako VC Rakouska a první do cíle dojel také vloni.
Co na jezdce čeká?
Trať dlouhá 4,3 km se skládá ze sedmi pravotočivých a třech levotočivých zatáček. Ihned po startu jezdce čeká stoupání do první ostré pravotočivé zatáčky, které pokračuje do další ostré zatáčky, která nabízí nejlepší možnosti pro předjíždění. Zde musejí jezdci brzdit z 320 km/h na 70 km/h. DRS bude možno využít hned třikrát, a to na cílové rovince a na rovinkách mezi zatáčkami 1-3 a 3-4.
Pirelli veze do Rakouska kombinaci nejměkčích specifikací C3-C5. Přestože je povrch trati relativně starý, tudíž velmi hrubý, tak nedochází k takovému opotřebení pneumatik. Kvůli charakteristice trati je důležitý management pneumatik, aby se předešlo přehřívání gum. To by mohlo být klíčové především v prvním a posledním sektoru.
Předpokládá se, že nejrychlejší strategií by měly být dvě zastávky s využitím středně tvrdé a tvrdé sady. Minulý rok žádný pilot během závodu nevyužil červeně označenou specifikaci.
Polovina „sprintové sezóny“
Velká cena Rakouska bude třetím víkendem z celkových šesti, ve kterých se místo pátečního druhého tréninku koná sprintová kvalifikace, přičemž je klasicky rozdělena do tří částí, avšak ty jsou zkrácené – SQ1 je 12minutová, poté následuje desetiminutovka a poslední segment trvá 8 minut. V Číně startoval z prvního místa Norris, zatímco v Miami získal pole position Verstappen.
V sobotu následuje sprint na 100 km, který je zpravidla na 30 minut bez zastávek v boxech. Předešlé sprinty vyhrál Verstappen, který má plný počet bodů – 16. Pérez s Leclercem mají po dvanácti bodech – Mexičan skončil dvakrát třetí, pilot Ferrari v Šanghaji dojel 4. a v ulicích Miami bral 7 bodů za druhou příčku.
Pořadí | Jezdec | Body | Nejlepší umístění |
1. | Max Verstappen | 16 | 1. |
2. | Sergio Pérez | 12 | 3. |
3. | Charles Leclerc | 12 | 2. |
4. | Carlos Sainz | 8 | 5. |
5. | Lewis Hamilton | 7 | 2. |
6. | Oscar Piastri | 5 | 6. |
7. | Daniel Ricciardo | 5 | 4. |
8. | Lando Norris | 3 | 6. |
9. | George Russell | 1 | 8. |
10. | Júki Cunoda | 1 | 8. |
Stroll a Gasly zůstávají
Během čtvrtečního dopoledne bylo potvrzeno, že Pierre Gasly podepsal s Alpinem víceletou smlouvu. Zatím je otázkou, kdo bude jeho týmovým kolegou. Zatímco u Aston Martinu prodloužil Lance Stroll, takže tým zůstává věrný své aktuální sestavě.
Traťové limity
Traťové limity byly v Rakousku v posledních letech hlavním tématem. Bylo uděleno množství penalizací za jejich překročení a často docházelo ke změně výsledků i několik hodin po konci závodu. Například minulý rok muselo ředitelství závodů prošetřit přes 1 200 prohřešků.
Aby se stejné situaci předešlo, došlo k úpravě únikových zón – na vnějšku 9. a 10. zatáčky byl přidán kačírek a na výjezdu ze čtvrté zatáčky byl kačírek posunut blíže k trati.
Bude také využita umělá inteligence, kdy na výjezdech vybraných zatáček bude modrá čára – mezi bílou čárou, která určuje traťový limit a kraj obrubníku – což umožní automatické vyhodnocení potenciálních incidentů. Mělo by to urychlovat rozhodování při posuzování prohřešků a případně potrestat závodníka ještě během velké ceny, nikoliv až po ní.
Zobrazit příspěvek na Instagramu