Formule 1 se po letní přestávce vrací do Nizozemska, domoviny lídra šampionátu Maxe Verstappena. Tentokrát však nebude mít tak jednoduché jako v předchozích letech. McLaren a Mercedes budou chtít navázat na skvělé výkony z posledních závodů před „prázdninami“.
Nizozemsko figurovalo již v kalendáři formule 1 v roce 1952, tehdejším vítězem se stal Ital Alberto Acari. V roce 1954 se závod kvůli nedostatku financí nekonal, avšak o rok později jej opanoval Juan Manuel Fangio. Jenže pořadatelé stále nebyli schopni zaplatit požadovanou částku kvůli Suezské krizi, proto se zde další dva roky nezávodilo. V roce 1960 došlo k tragické nehodě s fatálními následky, když Dan Gurney havaroval a byl při tom zabit jeden divák.
Ročník 1972 byl opět bez Zandvoortu. Jezdci odmítli na tamní trati závodit, protože zázemí a stav dráhy byly v katastrofálním stavu. Poté prošel okruh velkou rekonstrukcí a formule se tam na dalších 14 let vrátily. V roce 1985 vypršela společnosti CENAV smlouva, což byla konečná i pro velkou cenu.
Motory se v Nizozemsku znovu měly rozburácet po 35 letech už v roce 2020, avšak kvůli pandemii se musel comeback uskutečnit až o rok později. K návratu došlo především díky domácímu hrdinovi Maxi Verstappenovi, jenž velkou cenu opanoval s téměř půl minutovým náskokem na druhého Lewise Hamiltona.
Nejlépe se zde dařilo Jimu Clarkovi, který triumfoval čtyřikrát, a z toho tři výhry byly tzv. ‚back-to-back‘ (1963-1965). Tři zářezy má Jackie Stewart a Niki Lauda. Mezi týmy je nejúspěšnější Ferrari s osmi výhrami, o dvě vítězství méně má Lotus.
Co na jezdce čeká?
Zandvoort má jeden unikát, a sice, že zatáčky 3 a 14 jsou klopené, které jsou extrémně náročné na pneumatiky, jelikož se projíždí na plný plyn. Dokonce naklonění o 19 stupňů překonává klopení zatáček slavného okruhu v Indianapolis. Jezdci se musí vypořádat s 4,259 km dlouhou tratí, která čítá 14 zatáček. DRS pak bude možné využít na rovince mezi zatáčkami 10 a 11 a aktivovat za 13. zatáčkou.
Pirelli nominovalo pro Zandvoort specifikace C1-C5, tedy nejtvrdší možnou kombinaci gum. Klíčovým faktorem bude degradace. Jak jsme mohli vidět v sousední Belgii před letní přestávkou, tak počasí v této oblasti může být pořádně ošemetné, i s ohledem na to, že se trať nachází nedaleko moře. Na konci srpna bývá většinou v Zandvoortu relativně chladno, mezi 14 – 20 stupni, což dopomáhá delší životnosti měkkých pneumatik. Vloni dokázal Júki Cunoda odjet na červené směsi 50 kol. Kromě toho také padl rekord v počtu pitstopů. Dohromady bylo provedeno 82 zastávek v boxech a jezdci využili všech pět dostupných směsí.
Robert Švarcman v Sauberu
Čtyřiadvacetiletý závodník, který je jedním z kandidátů na sedačku vedle Nica Hülkenberga, dostane možnost usednout během prvního volného tréninku do monopostu Valtteriho Bottase. Ačkoliv se už v předchozích dvou sezonách posadil do ferrari, tak do kokpitu sauberu usedne letos poprvé.
Breaking: @ShwartzmanRob will take part in FP1 for Stake F1 Team KICK Sauber at this weekend’s Dutch Grand Prix. #DutchGP 🇳🇱 pic.twitter.com/N3z86fF3Ui
— Stake F1 Team KICK Sauber (@stakef1team_ks) August 20, 2024
Vyrovná Vestappen ve svém 200. závodu rekord?
Nizozemec může tento víkend vyrovnat rekord Jima Clarka, který v Nizozemsku triumfoval čtyřikrát. Od návratu Zandvoortu do kalendáře formule 1 v roce 2021 Vestappen vyhrál všechny tři Velké ceny z pole position. Zároveň se bude jednat o jeho jubilejní 200. start.
Zobrazit příspěvek na Instagramu