Po neplánované přestávce se kolotoč formule 1 přesouvá do ikonického Monaka, domoviny Charlese Leclerca. Pilotovi Ferrari se zatím na tamní trati lepí smůla na paty a ještě tam nedokázal triumfovat.
Historie Velké ceny Monaka sahá až do roku 1929. Vůbec první závod v úzkých monackých uličkách se datuje k 14. dubnu 1929. Tehdy podnik spadal do předválečného evropského šampionátu, avšak první závod započítávající se do mistrovství formule 1 se odjel až v roce 1950. V šedesátých letech byl znám Graham Hill jako ‚Mr. Monaco‘, díky svým pěti triumfům, avšak později jej přeskočil v počtu vítězství Ayrton Senna, který jich má na kontě šest, přičemž vyhrál pětkrát v řadě mezi lety 1989 a 1993.
Výhra v monackém vítězství se řadí mezi jezdci hned za zisk titulu a nejeden pilot se snažil dosáhnout na trojkorunu – vítězství ve Velké ceně Monaka, Indy500 a 24 hodin Le Mans. Toto ocenění se podařilo získat pouze Hillovi. Ze současného pole je tomu nejblíže Fernando Alonso, kterému chybí už jenom triumf v Indianapolis. Španěl stál na stupínku nejvyšším celkem dvakrát, stejně jako Sebastian Vettel. Nejvíce jich má ale na kontě Lewis Hamilton (3).
Leclercova kletba
Leclercova smůla v úzkých uličkách monackého knížectví začala v roce 2017, když v šampionátu formule 2 startoval ze zadních pozic, avšak dostal se do vedení. Jenže o vítězství přišel kvůli dvěma nešťastně načasovaným fázím safety caru, ale především mu všechny naděje uhasil problém se zavěšením. O rok později už hájil barvy Sauberu ve formuli 1. Opět promluvila do výsledku technika, když mu vypověděly službu brzdy. V sezoně 2019 pro něj závod skončil po nehodě už v 11. kole. Boural také v roce 2021 v kvalifikaci, přičemž si poškodil převodovku, což mu zabránilo start do velké ceny. A minulý rok mu šance na triumf před domácím publikem zmařila špatná strategie. Aby toho nebylo málo tak při předváděčce rozbil Laudovo Ferrari z roku 1974, které stojí přes milion dolarů.
When you thought you already had all the bad luck of the world in Monaco and you lose the brakes into rascasse with one of the most iconic historical Ferrari Formula 1 car. 🙃🔫
— Charles Leclerc (@Charles_Leclerc) May 15, 2022
Co na jezdce čeká?
Závod je vypsán na 78 okruhů, přičemž jedno kolo je dlouhé 3,4 km s 19 zatáčkami. Jezdci budou moci využít systém DRS pouze jednou, a to na cílové rovince. Výjezd tunelu je paradoxně nejrychlejší zatáčkou v kalendáři, protože se zde dosahuje 290 km/h. Zabrat dostávají zejména převodovky a brzdy. Zvláštností okruhu je ojedinělý průjezd tunelem a nejpomalejší zatáčka celého seriálu pod Casinem.
Pirelli pro víkend v Monte Carlu zvolilo specifikace C3-C5. Vzhledem k tomu, že je Monako úzké a klikaté, tak se řadí k nejpomalejším okruhům v šampionátu, jelikož průběrná rychlost je okolo 150 km/h.
Kdo s koho?
Red Bull už si vybudoval pohodlný náskok na druhý Aston Martin, který na něj ztrácí 122 bodů. Naopak ten by se měl začít obávat o své místo, jelikož je mu v patách Mercedes, který do Monaka přiveze jako jediný nový balíček. Kdo musí zabrat je Ferrari. Italové na úspěch zatím čekají, maximem bylo Leclercovo třetí místo v Ázerbájdžánu.
Jelikož se Velká cena Emilia Romagna nejela, tak ultimátum Nicka de Vriese od Helmuta pokračuje. Od Nizozemce se po loňském závodě v Monze čekaly velké věci, avšak přišla ledová sprcha. Nejenže kupí jednu chybu za druhou, tak výrazně zaostává za svým týmovým kolegou Júkim Cunodou. Šampion formule E se musí do tří závodů zlepšit, jinak jej nahradí někdo jiný. Ve hře je kromě Daniela Ricciarda také junior Liam Lawson, který momentálně září v japonské Superformuli nebo pilot formule 2 a jeden z kandidátů na titul Ayumu Iwasa.
Pátek 26.5 | 1. trénink | 13:30-14:30 |
2. trénink | 17:00-18:00 | |
Sobota 27.5. | 3. trénink | 12:30-13:30 |
kvalifikace | 16:00-17:00 | |
Neděle 28.5. | závod | 17:00 |