Preview VC Japonska: Cunoda musí zazářit

Preview VC Japonska: Cunoda musí zazářit

Pro Júkiho Cunodu je závod v Suzuce velmi důležitý, jelikož se jedná o domácí závod. Rovněž bojuje o povýšení do mateřského Red Bullu. V rámci interního souboje to zatím vypadá lépe právě pro Japonce, který Daniela Ricciarda poráží. Po technických problémech na Verstappenově voze budou zraky také upřeny právě na rakouskou stáj.

Byť se to nezdá, tak historie závodění v Jižní Asii je opravdu košatá, neboť vůbec první závod se v Japonsku konal v roce 1963. Avšak až o 13 let později se začal započítávat do šampionátu formule 1, tehdy zvítězil pod horou Fuji Mario Andretti v Lotusu. Poté mezi lety 1978 a 1986 Japonsko z kalendáře vypadlo, přestože se plánoval návrat už pro sezonu 1985 na Suzuku. Ovšem z toho sešlo kvůli stále probíhajícím úpravám okruhu.

Japonští fanoušci se dočkali závodu až o dva roky později. Od té doby se v Suzuce jezdí pravidelně, vyjma sezony 2007 a 2008, kde se velká cena konala ve Fuji, a v roce 2020 a 2021 se velká cena nepořádala vůbec kvůli pandemii coronaviru.

Suzuka, která je oblíbená jak mezi diváky, tak i mezi jezdci, se vyznačuje jedním unikátem – jako jediná je navržená tak, že se kříží a vytváří „osmičku“. Původně byla vybudována jako testovací okruh pro Hondu. Navrhl ho nizozemský designér John Hugenholtz.

Nejúspěšnějším závodníkem je s šesti triumfy Michael Schumacher. Ze současného pole je to Lewis Hamilton, který svoje první vítězství slavil ve Fuji a další čtyři pak přidal v Suzuce. Mezi týmy se nejlépe dařilo McLarenu s devíti vítězstvími, o dvě méně má Ferrari.

Co na jezdce čeká?

Závod na 5,8 kilometrů dlouhé dráze je vypsán na 53 kol. Začíná esíčky a po průjezdu vracečkou se jezdci dostávají do úseku zvaného Spoon (lžíce). Za ním následuje rovinka, která je ukončená zatáčkou 130R. Tato zatáčka je velmi rychlá, jezdí se téměř na plný plyn. Její název plyne z poloměru této zatáčky (tj. 130 metrů). DRS bude možné využít pouze jednou, a to na cílové rovince.

Japan_Circuit.png

 

Pirelli nominovalo pro Suzuku nejtvrdší kombinaci směsí C1-C3. Trať je na pneumatiky velmi náročná kvůli drsnému asfaltu, ale také jsou v zatáčkách vystavené velké zátěži. Závodníci, kteří umí dobře šetřit obutí, volí zpravidla dvouzastávkovou strategii. Nicméně v úvahu připadá i možnost pouze jedné návštěvy mechaniků. Tato strategie je v Suzuce výhodná, jelikož se tím sníží efektivita undercutu.

04-JP24-Preview-EN

Japonsko poprvé v dubnu

Velká cena Japonska se tradičně konávala ve druhé polovině sezóny. Ovšem letos se poprvé v historii pojede již první dubnový víkend. Naposledy se v Japonsku na jaře závodilo v roce 1994. Tehdy Velkou cenu Pacifiku hostil okruh Aida. Díky brzkému termínu budou nižší teploty, než je zvykem – mezi 8°C – 13°C.

Domácí hrdina ve formě

Minulý rok se Cunoda probojoval do poslední části kvalifikace a do závodu startoval z devátého místa. V závodě to ale na bodované příčky to nestačilo a dojel na 12. místě. Od začátku sezóny podává velmi silné výkony, což potvrdil v Austrálii, kde po startu z osmého místa dojel devátý, ale po penalizaci Fernanda Alonsa se posunul na sedmé místo a získal tak zatím pro RB jediné body.

Aby neztratil šanci na povýšení do Red Bullu, musí si nadále udržet formu a porážet zkušeného Ricciarda. Vždy usměvavý Australan se doposud ani jednou nedostal do Q3 a v závodě bylo jeho maximem 12. příčka.

McLaren se speciálním lakováním

Za speciálním livery McLarenu stojí japonský umělec MILTZ. Je čtvrtým umělcem, který byl zvolen na platformě Driven by Change od sponzora Vuse, aby navrhl livery pro Velkou cenu Japonska.

Obrázek

Pátek 5.4. 1. trénink 04:30-5:30
2. trénink 08:00-9:00
Sobota 6.4. 3. trénink 04:30-05:30
kvalifikace 08:00-09:00
Neděle 7.4. závod 07:00

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Barbora Goldmannová)
Sdílejte na:
Zavřít