Před sezónou 2025 neuvěřitelně silné WEC

Před sezónou 2025 neuvěřitelně silné WEC

Mistrovství světa vytrvalostních závodů WEC (World Endurance Championship) se roku 2025 představí za nebývalé účasti automobilek. Tento typ závodů právě prožívá své zlaté období. V cestě do povědomí širokého publika mu ovšem stojí málo atraktivní podniky FIA a chybějící velká jména v kokpitech.

Podniky

Do prvního závodu vyrazí WEC v pátek, 28. února v Kataru. Již tento podivný datum vylučuje pozornost sportovní veřejnosti v Evropě. Ani v Arábii ovšem nepočítají s velkým počtem diváků – snad bude letos alespoň čtyřmístný. Účastněným automobilkám ale jde především o to, představit se před hrstkou movitých klientů.

V polovině dubna v Imole by to mělo vypadat ohledně dobře obsazených ochozů lépe. Minulý rok přilákala účast továrních Ferrari a především start hvězdného Dottore Valentina Rossiho 60 000 tifosi.

Relativně dobře navštívená bývá i 6 hodinovka ve Spa-Francorchamps, kde WEC nastoupí během druhého květnového víkendu. No a pak se už bude mluvit jen o podniku, který (podobně, jako Indianapolis 500 v USA) ohledně vytrvalostních závodů vše ostatní přezařuje: vyhrát 15. července 24 hodinovku v Le Mans má pořád ještě mnohem větší hodnotu, než zisk celkového šampionátu. WEC po podniku v La Sarthe totiž znovu upadne do své bezvýznamnosti hluboko ve stínu marketingově mnohem lépe organizované F-Liberty. V Interlagosu, Austinu, Fuji a Bahrajnu šampionát doživoří ze zkušenosti mimo zájem světové veřejnosti a bez platícího publika…

Kalendář WEC 2025

28. únor – 1812km v Kataru
20. duben – 6h v Imole
10. květen – 6h ve Spa Francorchamps
15. červen – 24h v Le Mans
13. červenec – 6h v Sao Paulu
7. září – 6h v Austinu
28. září – 6h ve Fuji
8. listopad – 8h v Bahrajnu

Účastníci

Jak zmíněno výše, je účast automobilek ve WEC naprosto senzační a nikdy v minulosti v tomto objemu nedosažena. Favority Porsche, Ferrari a Toyotu budou chtít dotáhnout tovární týmy Cadillac, Alpine, Peugeot a BMW. K nim se ve třídě Hypercar poprvé zařadí Aston Martin. O zvláštní hodnocení mnohem pomalejších vozů GT3 (Hypercar si Arab koupit nemůže, GT ano) pojedou továrně nasazené Astony Martin, Ferrari, BMW, Chevrolety, McLareny, Mercedesy, Lexusy, Porsche a Fordy.

Je udivující, že se automobilkám opět nepodařilo, obsadit své kokpity jezdci, jejichž jména by znalo širší publikum mimo parketu vytrvalostních podniků. Výjimky tvoří snad jen vysloužilci či ztroskotalci F1 rázu Jensona Buttona (Jota-Cadillac), Kevina Magnussena (WRT-BMW) a Micka Schumachera (Alpine). V Itálii a Belgii opět přijde polovina platících diváků jen proto, aby se postavili do nekonečné fronty nadšenců, čekajících na autogram nebo selfie geniálního Valentina Rossiho, který pojede na BMW M4 GT3…

Škoda – alespoň v Le Mans by mohl každý tovární tým nasadit  jeden vůz s aktuálními jezdci F1, tak jak to dříve bývalo zvykem…

Startovní listina Hypercar

007 – THOR-Aston Martin Valkyrie AMR-LMH – Tincknell/Gamble/Gunn

009 – THOR-Aston Martin Valkyrie AMR-LMH – Riberas/Sorensen/de Angelis

5 – Penske-Porsche 963 – Andleuer/Christensen/Jaminet

6 – Penske-Porsche 963 – Estre/Vanthoor/Campbell

7 – Toyota-Gazoo GR010 – Conway/Kobajaši/de Vries

8 – Toyota-Gazoo GR010 – Hirakawa/Buemi/Hartley

12 – Jota-Cadillac V-Series R – Bamber/Bourdais/Button

38 – Jota-Caddilac V-Series R – Lynn/Nato/Stevens

15 – WRT-BMW M Hybrid V8 – Vanthoor/Magnussen/Marciello

20 – WRT-BMW M Hybrid V8 – Rast/Frijns/vann der Linde

35 – Alpine A424 – Chatin/Habsburg/Milesi

36 – Alpine A424 – Gounon/Makowiecki/Schumacher

50 – AF Corse-Ferrari 499P – Fuoco/Molina/Nielsen

51 – AF Corse-Ferrari 499P – Calado/Giovinazzi/Pier Guidi

83 – AF Corse-Ferrari 499P – Kubica/Hanson/Yifei

93 – Peugeot 9X8 2024 – Vergne/di Resta/Jensen

94 – Peugeot 9X8 2024 – Vandoorne/Jakobsen/Duval

99 – Proton-Porsche 963 – Jani/Pino/Varrane

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Roman Klemm)

Sdílejte na:
Zavřít

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *