
Mistrovství světa vytrvalostních závodů WEC (World Endurance Championship) se roku 2025 představí za nebývalé účasti automobilek. Tento typ závodů právě prožívá své zlaté období. V cestě do povědomí širokého publika mu ovšem stojí málo atraktivní podniky FIA a chybějící velká jména v kokpitech.
Podniky
Do prvního závodu vyrazí WEC v pátek, 28. února v Kataru. Již tento podivný datum vylučuje pozornost sportovní veřejnosti v Evropě. Ani v Arábii ovšem nepočítají s velkým počtem diváků – snad bude letos alespoň čtyřmístný. Účastněným automobilkám ale jde především o to, představit se před hrstkou movitých klientů.
V polovině dubna v Imole by to mělo vypadat ohledně dobře obsazených ochozů lépe. Minulý rok přilákala účast továrních Ferrari a především start hvězdného Dottore Valentina Rossiho 60 000 tifosi.
Relativně dobře navštívená bývá i 6 hodinovka ve Spa-Francorchamps, kde WEC nastoupí během druhého květnového víkendu. No a pak se už bude mluvit jen o podniku, který (podobně, jako Indianapolis 500 v USA) ohledně vytrvalostních závodů vše ostatní přezařuje: vyhrát 15. července 24 hodinovku v Le Mans má pořád ještě mnohem větší hodnotu, než zisk celkového šampionátu. WEC po podniku v La Sarthe totiž znovu upadne do své bezvýznamnosti hluboko ve stínu marketingově mnohem lépe organizované F-Liberty. V Interlagosu, Austinu, Fuji a Bahrajnu šampionát doživoří ze zkušenosti mimo zájem světové veřejnosti a bez platícího publika…
Kalendář WEC 2025
28. únor – 1812km v Kataru
20. duben – 6h v Imole
10. květen – 6h ve Spa Francorchamps
15. červen – 24h v Le Mans
13. červenec – 6h v Sao Paulu
7. září – 6h v Austinu
28. září – 6h ve Fuji
8. listopad – 8h v Bahrajnu
Účastníci
Jak zmíněno výše, je účast automobilek ve WEC naprosto senzační a nikdy v minulosti v tomto objemu nedosažena. Favority Porsche, Ferrari a Toyotu budou chtít dotáhnout tovární týmy Cadillac, Alpine, Peugeot a BMW. K nim se ve třídě Hypercar poprvé zařadí Aston Martin. O zvláštní hodnocení mnohem pomalejších vozů GT3 (Hypercar si Arab koupit nemůže, GT ano) pojedou továrně nasazené Astony Martin, Ferrari, BMW, Chevrolety, McLareny, Mercedesy, Lexusy, Porsche a Fordy.
Je udivující, že se automobilkám opět nepodařilo, obsadit své kokpity jezdci, jejichž jména by znalo širší publikum mimo parketu vytrvalostních podniků. Výjimky tvoří snad jen vysloužilci či ztroskotalci F1 rázu Jensona Buttona (Jota-Cadillac), Kevina Magnussena (WRT-BMW) a Micka Schumachera (Alpine). V Itálii a Belgii opět přijde polovina platících diváků jen proto, aby se postavili do nekonečné fronty nadšenců, čekajících na autogram nebo selfie geniálního Valentina Rossiho, který pojede na BMW M4 GT3…
Škoda – alespoň v Le Mans by mohl každý tovární tým nasadit jeden vůz s aktuálními jezdci F1, tak jak to dříve bývalo zvykem…
Startovní listina Hypercar
007 – THOR-Aston Martin Valkyrie AMR-LMH – Tincknell/Gamble/Gunn
009 – THOR-Aston Martin Valkyrie AMR-LMH – Riberas/Sorensen/de Angelis
5 – Penske-Porsche 963 – Andleuer/Christensen/Jaminet
6 – Penske-Porsche 963 – Estre/Vanthoor/Campbell
7 – Toyota-Gazoo GR010 – Conway/Kobajaši/de Vries
8 – Toyota-Gazoo GR010 – Hirakawa/Buemi/Hartley
12 – Jota-Cadillac V-Series R – Bamber/Bourdais/Button
38 – Jota-Caddilac V-Series R – Lynn/Nato/Stevens
15 – WRT-BMW M Hybrid V8 – Vanthoor/Magnussen/Marciello
20 – WRT-BMW M Hybrid V8 – Rast/Frijns/vann der Linde
35 – Alpine A424 – Chatin/Habsburg/Milesi
36 – Alpine A424 – Gounon/Makowiecki/Schumacher
50 – AF Corse-Ferrari 499P – Fuoco/Molina/Nielsen
51 – AF Corse-Ferrari 499P – Calado/Giovinazzi/Pier Guidi
83 – AF Corse-Ferrari 499P – Kubica/Hanson/Yifei
93 – Peugeot 9X8 2024 – Vergne/di Resta/Jensen
94 – Peugeot 9X8 2024 – Vandoorne/Jakobsen/Duval
99 – Proton-Porsche 963 – Jani/Pino/Varrane