Fan-store.cz

Pohlednice z historie: 1952 Neporazitelné Ferrari

Pohlednice z historie: 1952 Neporazitelné Ferrari

Protože v roce 1951 odešla Alfa Romeo a byl problém zaplnit startovní rošt v sezóně 1952, rozhodla se FIA, že se Mistrovství světa pojede podle technických regulí Formule 2. Mělo se zamezit jasné dominaci Ferrari a zároveň přilákat další týmy.

Jenže záměr FIA se tak úplně nezdařil a Ferrari nastoupilo do sezóny jako jasný favorit a konkurovat mu mohli pouze jezdci týmu Maserati. Od roku 1954 měla totiž vejít v platnost nová sportovní a technická pravidla a tak se nikomu moc nechtělo dávat peníze na vývoj vozu pro formuli, která brzo skončí. Přesto do sezóny nastoupily kromě zmíněných konstruktérů Ferrari a Maserati ještě například Gordini, HWM, Cooper, Connaught, Alta, ERA a další. Kromě dvou velikánů byl jednoznačně nejúspěšnější Cooper – Bristol, jejich vozy sice neměly dostatečný výkon, ale zato byly skvěle ovladatelné. Objevem roku se stal jezdec Cooperu Mike Hawthorn.

V roce 1952 bylo bodováno 5 nejrychlejších jezdců systémem 8, 6, 4, 3, 2 a 1 bod získal jezdec s nejrychlejším kolem v závodě. Do šampionátu se započítaly pouze 4 nejlepší výsledky ze všech 8 závodů.

 Kalendář sezóny 1952

DatumNázev Okruh
18.5.1952Velká cena Švýcarska 1952Bremgarten
30.5.1952Velká cena Indianapolis 500 1952Indianapolis
22.6.1952Velká cena Belgie 1952Spa-Francorchamps
6.7.1952Velká cena Francie 1952Rouen
19.7.1952Velká cena Velké Británie 1952Silverstone
3.8.1952Velká cena Německa 1952Nürburgring
17.8.1952Velká cena Nizozemska 1952Zandvoort
7.9.1952Velká cena Itálie 1952Monza

 

První Velká cena sezóny se jela 18. května ve Švýcarsku na okruhu Bremgarten. Na startu chyběl Alberto Ascari, který plnil závazky vůči Ferrari a odjel za moře na závod 500 mil Indianapolis. Ferrari začalo vyrábět cestovní vozy a chtělo se tak představit na americké půdě veřejnosti. Juan Manuel Fangio po skončení Alfy Romeo zůstal bez angažmá. Zatímco vyjednával pro koho by mohl závodit ve Formuli 1, jezdil v sezóně 1952 nemistrovské závody s vozem BRM. Při jednom ze závodů v Monze, 8. června startoval ze zadních řad, navíc byl unavený z dlouhého cestování. V Závodě ztratil kontrolu nad vozem, vyletěl z tratě a narazil do travnatého kopce. To ho katapultovalo z vozu a utrpěl vážná zranění. Byl odvezen do nemocnice, kde se zjistilo, že má zlomený krční obratel. To Fangia vyřadilo do konce sezóny ze závodění.
Velkou cenu Švýcarska vyhrál Piero Taruffi s Ferrari, druhý skončil Rudi Fischer také s Ferrari, ale ze švýcarského týmu Ecuire Espadon. Třetí skončil Jean Behra s vozem Gordini. Na třetím místě dlouho jezdil Stirling Moss s vozem HWM, ale jeho tým ho ze závodu stáhnul poté, co měli jeho dva kolegové vážné problémy s vozy.

Další závod se jel v Americe. 500 mil Indianapolis, kde se kromě amerických závodníků na start postavil již zmiňovaný Alberto Ascari. Kvalifikoval se na 19. místě z 33 a závod nedojel kvůli poruše řízení. Vyhrál Troy Ruttman s vozem Kuzma Indy Roadster.

 

 

 

 

Ve Spa-Francorchamps, při Velké ceně Belgie, už Ascari nechyběl. Vybojoval Pole Position a závod suveréně vyhrál před svým týmovým kolegou Giuseppe Farinou. Třetí skončil Robert Manzon s vozem Gordini. Pozornost diváků si získal Mike Hawthorn s vozem Cooper, který jel dlouho na třetím místě, zdržel se ale při tankování v boxech a nakonec skončil 4. Pro Brity to bylo prozatím nejlepší umístění v historii a zároveň naděje, že z Cooperovy malé dílny by v budoucnu mohl vyjet vůz, který by dokázal velké věci.

Velká cena Francie se jela na okruhu Rouen Les Essarts a ovládli jí jezdci Ferrari. První tři místa obsadili Alberto Ascari, Giuseppe Farina a Piero Tarrufi. Čtvrtý skončil Robert Manzon s vozem Gordini.

 

 

 

 

Do druhé půli šampionátu jezdci vstoupili ve Velké Británii na okruhu Silverstone. Pole Position zde vybojoval Giuseppe Farina s Ferrari, ale v závodě měl problémy a skončil až na 6. místě se ztrátou 3 kol. Závod nevyhrál nikdo jiný, než Alberto Ascari s Ferrari a druhý skončil jeho týmový kolega Piero Tarrufi. Třetí dojel miláček domácích fanoušků, Mike Hawthorn s Cooperem.

Potom se jezdci přesunuli na okruh Nürburgring na Velkou cenu Německa. Závod se stal snadnou kořistí jezdců s vozy Ferrari. Obsadili první čtyři místa, vyhrál Ascari, druhý Farina, třetí Fischer a čtvrtý Taruffi. Ascari však musel tvrdě bojovat o vítězství. Z jeho Ferrari uniknul olej a musel tak do boxů na doplnění, tím se zdržel. Když vyjel zpátky, tak byl na druhém místě za Farinou, kterého musel předjet, což se mu podařilo.

 

 

 

 

Poprvé se v mistrovství světa Formule 1 objevila Velká cena Nizozemska na okruhu Zandvoort. Dominovali opět jezdci Ferrari. Zvítězil Ascari, před Farinou a Villoresim. Svým výkonem opět nadchl Mike Hawthorn s Cooperem, který skončil na 4. místě.

Před finálovou Velkou cenou Itálie měl jistý titul Alberto Ascari s Ferrari, ale přesto se před domácím publikem chtěl ukázat. Růžky vystrčili jezdci Maserati, když se Gonzáles dostal do vedení v závodě a Trintignant bojoval s Ascarim o druhé místo. Gonzáles musel ve 32 kole zajet dotankovat a když vyjel zpět na trať, Ascari byl před ním na prvním místě a Trintignant byl až pátý. Do cíle dojel první Alberto Ascari s Ferrari, druhý dojel Gonzáles s Maserati a třetí Villoresi s Ferrari.

 

 

 

 

Alberto Ascari vyhrál svůj první titul Mistra světa. Startoval v 6 Velkých cenách, když nepočítáme 500 mil Indianapolis, a všechny vyhrál. Jezdci s vozy Ferrari dokonale ovládli celou sezónu.

 

 Celkové pořadí šampionátu 1952

    P# Jezdec TýmBody
    112Alberto AscariFerrari53.5
    228Giuseppe FarinaFerrari27
    330Piero TaruffiFerrari22
    48Mike HawthornCooper10
    542Rudi FischerFerrari10
    68Robert ManzonGordini9
    76Luigi VilloresiFerrari8
    898Troy RuttmanKuzma8
    926Jose Froilan GonzálezMaserati6.5
    1059Jim RathmannKurtis Kraft6
    116Jean BehraGordini6
    1218Sam HanksKurtis Kraft4
    1322Ken WhartonFrazer-Nash3
    141Duane CarterLesovsky3
    156Dennis PooreConnaught3
    1633Art CrossKurtis Kraft2
    17105Felice BonettoMaserati2
    185Eric ThompsonConnaught2
    1928Paul FrereHWM2
    2044Maurice TrintignantGordini2
    2126Alan BrownCooper2
    2226Bill VukovichKurtis Kraft1
    232Bill AstonAston0
    2467Gene HartleyKurtis Kraft0
    2516George AbecassisHWM0
    26128Hans KlenkVeritas0
    2712Louis RosierFerrari0
    28126Adolf BrudesVeritas0
    29136Rudolf KrauseBMW0
    3018Johnny ClaesGordini0
    3154George ConnorKurtis Kraft0
    3242Tony GazeHWM0
    334Jack McGrathKurtis Kraft0
    3428Philippe EtancelinMaserati0
    357Bill SchindlerStevens0
    3620Jan FlintermanMaserati0
    3726Peter WhiteheadAlta0
    3838Toulo de GraffenriedMaserati0
    3934Elie BayolOSCA0
    404Ken DowningConnaught0
    418Manny AyuloLesovsky0
    4210Prince BiraGordini0
    4334Gino BiancoMaserati0
    4434Rodger WardKurtis Kraft0
    4546Stirling MossHWM0
    467David MurrayCooper0
    4773Bob SweikertKurtis Kraft0
    48121Fritz RiessVeritas0
    4993Bob ScottKurtis Kraft0
    502Hans von StuckAFM0
    51135Ernst KlodwigBMW0
    5255Bobby BallStevens0
    5350Max de TerraGordini0
    54110Marcel BalsaBMW0
    5577Jimmy BryanKurtis Kraft0
    56118Rudolf SchoellerFerrari0
    5730Roger LaurentHWM0
    5822Cliff GriffithKurtis Kraft0
    59122Theo HelfrichVeritas0
    6040Robin Montgomerie-CharringtonAston0
    6129Jim RigsbyWatson0
    6216Chico LandiMaserati0
    6324Yves Giraud CabantousHWM0
    6465George FonderSherman0
    6540Piero CariniFerrari0
    6616Chuck StevensonKurtis Kraft0
    6744Peter HirtFerrari0
    6858Alberto CrespoMaserati0
    698Reg ParnellCooper0
    701Graham WhiteheadAlta0
    7131Johnny McDowellKurtis Kraft0
    7232André SimonFerrari0
    7323Tony CrookFrazer-Nash0
    7427Tony BettenhausenDeidt0
    7520Lance MacklinHWM0
    7635Eitel CantoniMaserati0
    7728Fred AgabashianKurtis Kraft0
    7818Peter CollinsHWM0
    79124Helmut NiedermayrAFM0
    8021Chet MillerKurtis Kraft0
    814Toni UlmenVeritas0
    82123Willi HeeksAFM0
    839Andy LindenKurtis Kraft0
    84130Bernd NackeBMW0
    8534Charles de TornacoFerrari0
    8637Jimmy ReeceKurtis Kraft0
    87127Paul PietschVeritas0
    8844Robert O’BrienGordini0
    895Johnnie ParsonsKurtis Kraft0
    90129Josef PetersVeritas0
    9114Joe JamesKurtis Kraft0
    9230Dries van der LofHWM0
    9338Franco ComottiFerrari0
    9481Eddie JohnsonTrevis0
    9524Franco RolMaserati0
    9614Roy SalvadoriFerrari0
    972Henry BanksLesovsky0
    9824Eric BrandonCooper0
    9944Piero DusioCisitalia0
    1003Kenneth McAlpineConnaught0
    10148Spider WebbBromme0
    10240Harry SchellMaserati0
    10330Duncan HamiltonHWM0
    10436Duke NalonKurtis Kraft0

     

     Shrnutí sezóny 1952 – 1. část

     

    Shrnutí sezóny 1952 – 2. část

     

    Předchozí díly tohoto serálu naleznete ZDE.

    Sdílejte na: