Pirelli – Velká cena Číny

Pirelli – Velká cena Číny

Před Velkou cenou Číny se nabízela řada různých strategií, ale velice dobrá výkonnost středně tvrdých pneumatik ve druhém stintu závodu dovolila jezdcům na prvních patnácti místech jet na jednom z nejnáročnějších okruhů sezóny pouze na dvě zastávky v boxech.

S několika rychlými zatáčkami a velkými přetíženími klade okruh v Šanghaji specifické nároky především na levé přední pneumatiky. Ovšem zvýšená životnost letošní specifikace pneumatik P Zero dovolila pilotu Mercedesu, Lewisi Hamiltonovi, získat ve čtyřech odjetých závodech třetí vítězství v řadě, a to, na rozdíl od loňské vítězné strategie se třemi pit stopy, pouze se dvěma zastávkami v boxech. 

Hamilton položil základ ke svému vítězství po startu z pole position na měkkých pneumatikách, které na jeho voze vydržely déle než na vozech přímých soupeřů. Poté absolvoval dlouhý druhý stint na středně tvrdých pneumatikách, což bylo důležité pro strategii se dvěma pit stopy. Díky tomu mohl po druhé zastávce v boxech dokončit závod na další sadě středně tvrdých pneumatik a zvítězit s náskokem 18,6 sekundy. Pro Hamiltona je to 25. vítězství a vyrovnal se tak svému současnému šéfovi Nikimu Laudovi nebo legendárnímu Skotovi Jimu Clarkovi.

Nízké teploty – teplota vzduchu se stále držela pod 20 °C – a náročný charakter okruhu vytvářely silný předpoklad pro strategii se třemi zastávkami v boxech s tím, že řada týmů nechávala dveře otevřené dalším variantám. Ale zvýšená životnost letošních pneumatik Pirelli dovolila díky universální strategii týmů zvládnout závod se dvěma pit stopy. Teplota vzduchu 18 °C a teplota tratě 21 °C jsou výrazně nižší než 28 °C, respektive 40 °C při loňském závodě. 

Pilot McLarenu, Kavin Magnussen, jako jediný startoval do závodu na středně tvrdých pneumatikách P Zero White, zatímco všichni ostatní jezdci stáli na startu s měkkými pneumatikami P Zero Yellow. 

Formule 1 nyní míří do Evropy a po Velké ceně Španělska je na programu druhé dvoudenní testování pneumatik. První den budou týmy Sauber a Toro Rosso testovat pneumatiky pro sezónu 2015, druhý den budou v jejich práci pokračovat týmy Force India a McLaren. 

Paul Hembery, šéf motorsportu Pirelli: „Po sobotní kvalifikaci, která se jela na mokré trati, měli všichni jezdci k dispozici všechny, pro tento závod přidělené, slicky. Strategie byly od začátku otevřené: mohl to být závod se dvěma nebo třemi zastávkami v boxech, klíčem k využití potenciálu každého pilota byla výkonnost měkkých pneumatik v prvním stintu a středně tvrdých pneumatik ve druhém. Jakmile bylo jasné, že lehce vyšší teploty nebudou mít výrazný vliv na drolení měkkých pneumatik, soustředily se týmy na hlavní pneumatiky pro závod středně tvrdé. Během celého víkendu byly teploty nízké – jedny z nejnižších během závodního víkendu za poslední tři roky – a v důsledku toho docházelo k drolení především na měkkých pneumatikách a na zadní rovince bylo proto trochu žmolků z pneumatik. To je něco, co nevidíme rádi, ale za daných podmínek jsme to očekávali. Degradace středně tvrdých pneumatik byla menší než 0,1 sekundy na kolo, u měkkých pneumatik to bylo lehce přes 0,2 sekundy.“

Nejrychlejší časy dne podle směsí:

  Středně tvrdé Měkké Intermediate Mokré
První stint ROS 1:40,402 GUT 1:42,257

N/A

N/A

Druhý stint HAM 1:41,196 HAM 1:42,553

N/A

N/A

Třetí stint RIC 1:41,473 MAG 1:42,842

N/A

N/A

 

Nejdelší stinty závodu:

Středně tvrdé               27 kol               Button a Bianchi
Měkké                          17 kol               Hamilton a Vergne

 

Pravdometr:

Naše předpověď nejrychlejší strategie pro 56 kol dlouhý závod byla: startovat na sadě měkkých pneumatik, ve 14. kole přezout opět na měkké pneumatiky a následně ve 28. kole na středně tvrdé. Navrhovali jsme i alternativní strategii se dvěma zastávkami v boxech: startovat na sadě měkkých pneumatik, ve 12. kole přezout na středně tvrdé pneumatiky a pak ve 34. kole opět na středně tvrdé pneumatiky.

Ta se později ukázala jako vítězná. Hamilton zajel do boxů pro středně tvrdé pneumatiky poprvé v 17. kole a pro další sadu středně tvrdých pneumatik si přijel ve 38. kole. 

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Založil jsem web SvětFormule.cz v roce 1999, v té době pod jiným jménem. Formuli 1 sleduji a miluji už od druhé poloviny 70. let.

Další články autora →