Superměkké pneumatiky Pirelli P Zero Red budou mít v Monaku svou letošní premiéru vedle měkkých pneumatik, které se už představily ve třech z letošních pěti závodů. Protože v Monaku je nejnižší rychlostní průměr na kolo a nejpomalejší zatáčky ze všech okruhů kalendáře, vozy místo aerodynamického gripu prakticky výhradně spoléhají na mechanickou přilnavost – tu vytvářejí pouze pneumatiky. Aby směs pneumatik co nejdříve nabídla maximální adhezi, je velice důležité pneumatiky rychle zahřát. Kluzký povrch a další obvyklé atributy městského okruhu – jako je vodorovné dopravní značení, kanály a hrboly – jsou dalšími výzvami pro pneumatiky. Část okruhu, ta po výjezdu z tunelu, má letos nový povrch.
Paul Hembery, šéf motorsportu Pirelli: „Monako je pochopitelně pro všechny, kteří se v F1 angažují, vrcholem sezóny. Má jedinečnou atmosféru a speciální výzvy, které nikde jinde nenajdete. V Monaku se poprvé představí superměkké pneumatiky, které stejně jako ostatní slicky pro letošní sezónu mají novou směs a konstrukci navrženou s ohledem na větší odolnost. Opotřebení a degradace pneumatik jsou v Monaku tradičně velice nízké a závod bude možné odjet jen s jednou zastávkou v boxech. Obvykle to ale nebývá nejrychlejší varianta, takže strategie bude jako vždy hrát důležitou roli: o to víc, že Monako je okruh, na němž se velice špatně předjíždí. Jakákoli strategie ale musí být dostatečně flexibilní, protože vyjetí safety caru během závodu je na úzkém okruhu velice pravděpodobné. Klíčem k úspěchu tak znovu budou rychlé reakce na vývoj závodu a využití jakékoli příležitosti.“
Jean Alesi, konzultant Pirelli: „Závodil jsem v Monaku dvanáctkrát a okamžitě jsem pochopil, jak velký rozdíl tu mohou dělat schopnosti jezdce. Navždy si budu pamatovat můj první závod tady, v roce 1990 s Tyrrellem-Ford na pneumatikách Pirelli, měl jsem tehdy velice dobrou rychlost a skončil jsem jen sekundu za vítězným Ayrtonem Sennou. V následujícím roce jsem opět dosáhl na stupně vítězů, s Ferrari jsem skončil třetí těsně za Sennou a Nigelem Manselem. Monako je okruh, na kterém je nastavení vozu a umění jezdce důležitější než výkon motoru. Kvůli zatáčkách, které tvoří většinu 3,3 km dlouhého okruhu, se jede s maximálním možným přítlakem. Pneumatiky jsou pochopitelně rovněž velice důležité a použití superměkkých pneumatik znamená, že vozy budou schopny naplno využít své schopnosti. Trať v Monaku se v průběhu závodního víkendu výrazně mění, ve čtvrtek je povrch hodně špinavý, takže slušné časy jsou zajížděny až v sobotu. Strategie budou zajímavé: myslím, že sada čerstvých superměkkých pneumatik může v závěru závodu udělat velký rozdíl.“
Okruh z pohledu pneumatik:
Monako má specifický časový harmonogram, volné tréninky jsou na programu už ve čtvrtek a v pátek odpoledne je na trati běžný provoz. To ovlivňuje obvyklý vývoj okruhu, většina gumy, která ve čtvrtek na trati ulpí, během pátku zase zmizí a běžný provoz na povrch tratě nanese špínu a nečistoty.
Na výjezdech z pomalých zatáček, které jsou pro Monako charakteristické, neustále hrozí protáčení kol. Letos je tato hrozba o to větší díky vyššímu točivému momentu přeplňovaných motorů, proto bude hlídání prokluzu pneumatik více než důležité.
Mechanická přilnavost má v Monaku daleko výraznější vliv než aerodynamický grip, proto bude zahřátí pneumatik na provozní teplotu a její udržení klíčové. Konsistentní a čistý jezdecký styl bude společně se správných zahřátím pneumatik velice důležitý.
Superměkké pneumatiky fungují v úzkém rozsahu teplot, ale jsou schopny dosáhnout optimální výkonnosti při nízkých teplotách. Měkké pneumatiky mají funkční rozsah širší, hodí se pro vyšší teploty a náročnější podmínky na trati. Počasí v Monaku může být proměnlivé.
V Monaku jen výjimečně vítězí někdo, kdo nestál na startu v první řadě. To umocňuje důležitost kvalifikace. Ale i nejrychlejší vozy mohou být zpomaleny provozem na úzké trati, takže najít volné místo na trati je stejně důležité jako samotná rychlost.
Loni zvítězil Nico Rosberg s Mercedesem, když den před tím byl nejrychlejší v kvalifikaci. Pro vítězství si dojel se strategií dvou pit stopů (superměkké – měkké – superměkké), ale závod ovlivnilo i dvojí vyjetí safety caru, které jezdcům věnovalo zastávku v boxech.